Verftsinformasjon: A/S Kaldnæs mekaniske Verksted
Tilbake til søkDet begynte med navnet Aktieselskabet Kaldnæs Patentslip og Mekaniske værksted i 1899. Nærmere bestemt 1 mai.
Frem til 1907 var hovedgesjeften skrogreparasjon og overhaling av skipsskrog. I tillegg fantes det støperi og maskinverksted. I 1907 tok man til med skipsbygging, og bygg nummer 1, «Alpha», var en lokal fjordpassasjerbåt på ca. 50 fots lengde. Bedriften skiftet navn fra A/S Kaldnæs Patentslip & Mekanisk Værksted til A/S Kaldnæs Mekaniske Verksted i 1916.
Frem til krigsutbruddet i 1940 leverte Kaldnes bortimot 100 nybygg, hvorav 62 hvalbåter. Ytterligere 20 hvalbåter ble produsert under og etter krigen. Siste hvalbåt ble levert i 1950 og fikk navnet «GOS IV».
I 1950-årene kjøpte Kaldnes Mekaniske Verksted opp Tønsberg Harpunfabrikk og Jarlsø Verft. Det var oppgangstider, og ordrebøkene var fylt opp for flere år. Det var en overgang til større og mer kompliserte fartøyer, og Kaldnes lå som regel i forkant med å ta i bruk nye metoder. Sveiseteknikken tok over fra klinking, og optisk merking erstattet spanteloftet.
Markedet viste nedadgående tendenser i begynnelsen på 1960–årene. Heldigvis ble problemene av kort varighet – våren 1963 ble kontrakt skrevet på levering av 2 bil- og passasjerferger med kort leveringstid. I tillegg hadde man fått lisens på bygging av Brøyt X2 gravemaskiner fra Brødrene Søyland på Bryne. Utover i 60–årene ble det bygget mange skip. Verkstedet spesialiserte seg etterhvert og skipsreparasjoner ble avviklet rundt 1970.
I begynnelsen av 1970–årene fikk Kaldnes en ny storkunde i A. P. Møller. Etter en tid ble det spørsmål om Kaldnes var istand til å bygge produkttankere på 60 000 tdw, såkalte Panamax størrelser. Kaldnes hadde to beddinger som passet til skip med maksimum bredde 26,15 meter, mens de nye skipene hadde en bredde på 32,2 meter. Da disse ble bygget side om side, ble det bygget i 2/3 bredde på det ene skroget og full bredde på det andre. Full bredde ble bygget på dette skroget etter at det første var sjøsatt. Neste skrog ble så påbegynt i 2/3 bredde og dette holdt kontinuiteten på byggingen. Totalt ble det bygget 12 skip for A. P. Møller.
I 1978 kjøpte Kaldnes rettighetene til å produsere gaffeltrucker fra Hegg Bruk A/S. Det ble utviklet en 16 tonns truck, som senere ble utviklet til hele 52 tonn.
I denne perioden ble det også bygget såkalte tunglasteskip for Dyvi. Disse fartøyene skulle settes inn i fart som transporthjelp til oljerigger og andre store flytende konstruksjoner som skulle flyttes over lange avstander. Etter et labert kontraheringsmarked for skip, fikk Kaldnes innpass i offshore-markedet. Dette førte til kontrakt fra Ross Drilling om bygging av den halvt nedsenkbare boreriggen «Ross Isle».
I 1984 ble det siste komplette skip bygget ved Kaldnes. Byggenummer 220 var en produkttanker på ca. 20 000 tdw med navnet «Tärnfjord».
Selv om Kaldnes Mekaniske Verksted opphørte som bedrift på midten av 1980–tallet, har den offshore-baserte industrien fortsatt på det gamle skipsverftet. Grootint i Nederland kom inn og dannet selskapet Kaldnes de Groot sammen med Norsk Vekst. Da Heerema kjøpte Grootint i 1989, fulgte halve Kaldnes de Groot med på kjøpet. Heerema kjøpte i 1994 ut Norsk Vekst og dannet Heerema Tønsberg AS.
Med bakgrunn i nedgangen i feltutbygginger i Nordsjøen, bestemte styret i Heerema å legge ned virksomheten med 200 ansatte i Tønsberg i 2004.
Grenland Group overtok deretter virksomheten, og det er nå selskapets største fabrikasjonsanlegg. Verftet har spesialisert seg på produksjon av offshorestrukturer og havbunnsmoduler og er i stand til å håndtere enheter på opptil 10 000 tonn.
Store deler av det tidligere industriområdet har blitt utbygd med kontorer og boliger til det som kalles Kaldnes Brygge.
Kilde:
Kilde: wikipedia., Store Norske Leksikon, Forfatter: Frode Rabbevåg
Bearbeidet: Marita S. Austenå
Følgende skip er bygget på verftet:
Navn | Byggenr | Bygget | Bilder | Type | Eier |
---|---|---|---|---|---|
WESTBULK | 1957 | 1 | MS/TS | S/E Westbulk | |
RONDEGGEN | 156 | 1963 | 2 | MS | Rederiet Storeggen A/S |
IVER HAWK | 197 | 1972 | 1 | MT | K/S Iver Hawk |
FEFOR | 114 | 1947 | 1 | DS | Skibs-A/S Estero |
BISCAYA | 107 | 1939 | 11 | MS/TS | |
HAVBJØRN | 146 | 1960/01 | 1 | MT | A/S Meyers Tankrederi |
SIR SAMUEL SCOTT | 2 | 1908/03 | 2 | DS/HVB | Skips-A/S-Southern Queen |
KNM HARRIS | 7 | 1909/05 | 1 | DS/HVB | Skips-A/S-Southern Queen |
ALVDAL | 128 | 1950 | 1 | MS | A/S Moltzaus Tankrederi |
VIKING II | 160 | 1960/07 | 3 | Otto Thoresen Shipping Co. A/S | |
KOS III (II) | 70 | 1927/09 | 3 | DS/HVB | Hvalfangerselskapet Kosmos A/S |
HVAL I | 70 | 1927/09 | 3 | Anders Jahre A/S, Sandefjord | |
KOS 30 | 99 | 1936/10 | 3 | DS/HVB | Hvalfangerselskapet Kosmos A/S |
KOS 24 | 111 | 1940/09 | 3 | DS/HVB | Hvalfangerselskapet Kosmos A/S |
KOS 33 | 120 | 1943/09 | 1 | DS/HVB | Hvalfangerselskapet Kosmos A/S |
KOS 51 (ex SUDERØY XIV) | 81/P.81 | 1952/10 | 2 | DS/HVB | Aksjeselskapet Kosmos, Sandefjord |
JARABELLA | 149 | 1963/05 | 2 | MS | Aksjeselskapet Kosmos, Sandefjord |
JACARA | 162 | 1965/02 | 7 | MS | Aksjeselskapet Kosmos, Sandefjord |
JAWAGA | 163 | 1965 | 3 | MS | |
JALANTA (II) | 164 | 1966/01 | 2 | MS | Hvalfangerselskapet Kosmos A/S |
JANETTA | 177 | 1968/05 | 2 | MS | |
POLLUX | 197 | 1973/12 | 1 | MT | |
VARG I | 13 | 1910/09 | 2 | DS/HVB | A/S Congo |
THORFJELL | 89 | 1934/10 | 1 | DS/HVB | Thor Dahls Hvalfangerselskap A/S |
THORDØNN | 113 | 1941/07 | 8 | DS/HVB | Thor Dahls Hvalfangerselskap A/S |
THORSØRN | 136 | 1954/04 | 1 | MT | Aktieselskabet Ørnen (A/S Thor Dahl) |
CHR. CASTBERG (I) | 54 | 1923/10 | 4 | DS/HVB | Hvalfanger-A/S Vestfold |
A. W. SØRLLE | 57 | 1924/11 | 2 | DS/HVB | Hvalfanger-A/S Vestfold |
NORRØNA II | 56 | 1924/10 | 2 | DS/HVB | Hvalfanger-A/S Vestfold |
ALEX LANGE | 65 | 1925/10 | 1 | DS | Hvalfangeraktieselskapet Sydhavet og Haugar |
FØIK (II) | 64 | 1925/09 | 2 | DS | Hvalfanger-A/S Vestfold |
STAR X | 70 | 1927/09 | 5 | DS/HVB | Hvalfanger-A/S Rosshavet |
SAMSON I | 73 | 1927/11 | 1 | DS | Hvalfanger-A/S Vestfold |
HERKULES I | 74 | 1927/11 | 1 | DS | A/S D/S Frithjof |
STAR XX | 84 | 1930 | 1 | DS/HVB | Hvalfangeraktieselskapet Rosshavet (J. Rasmussen & Magnus Konow) |
STAR XIX | 83 | 1930 | 2 | DS | Hvalfangeraktieselskapet Rosshavet (J. Rasmussen & Magnus Konow) |
VESTFOLD III (ex SAMSON I) | 73 | 1927/11 | 5 | DS/HVB | Vestfold Whaling Company Ltd |
VESTFOLD IV (ex HERCULES I) | 74 | 1927/11 | 1 | DS/HVB | Vestfold Whaling Company Ltd |
VESTFOLD VII (ex FØIK) | 64 | 1925 | 5 | DS/HVB | Johan Rasmussen & Co |
STAR XXV | 87 | 1930 | 4 | DS/HVB | Hvalfangeraktieselskapet Rosshavet & Co |
GUN 9 | 88 | 1930 | 2 | DS/HVB | Irvin & Johnson |
TIJGERBERG | 94 | 1935 | 1 | DS/HVB | Irvin & Johnson |
SALDANA | 12 | 1910/-- | 0 | DS/HVB | A/S South African Whaling Co. Ltd. |
DURBANA | 19 | 1911 | 0 | DS/HVB | A/S South African Whaling Co. Ltd. |
BESSEGGEN (4) | 155 | 1963 | 4 | MS | Rederiet Storeggen A/S |
THALATTA | 133 | 1951 | 1 | MS | |
GOS VI (I) | 95 | 1935 | 1 | DS/HVB | Hvalfangerselskapet Pelagos A/S |
GOS VII (I) | 96 | 1935 | 1 | DS/HVB | Hvalfangerselskapet Pelagos A/S |
GOS X | 124 | 1947 | 1 | DS/HVB | Hvalfangerselskapet Pelagos A/S |
GOS XI | 125 | 1947 | 1 | DS/HVB | Hvalfangerselskapet Pelagos A/S |
GOS XII | 127 | 1948 | 3 | DS/HVB | Hvalfangerselskapet Pelagos A/S |
GOS II (2) | 131 | 1950 | 1 | DS/HVB | Hvalfangerselskapet Pelagos A/S |
GOS IV (II) | 132 | 1950/10 | 3 | DS/HVB | Hvalfangerselskapet Pelagos A/S |
GOS V | 82 | 1952 | 3 | DS/HVB | Hvalfanger-A/S Pelagos |
GOS VI | 116 | 1942 | 7 | DS/HVB | Hvalfanger-A/S Pelagos |
SKUDD 1 | 78 | 1929/08 | 0 | DS/HVB | Hvalfangstselskapet Skytteren A/S (Hvistendahl, Sørlle & Co) |
SKUDD 2 | 79 | 1929/08 | 4 | DS/HVB | Hvalfangstselskapet Skytteren A/S (Hvistendahl, Sørlle & Co) |
SKUDD 6 | 87 | 1930/09 | 4 | DS/HVB | Hvalfangstselskapet Skytteren A/S (Yngvar Hvistendahl) |
A-N-1 | 67 | 1926/03 | 0 | DS/HVB | Hvalfangerselskapet Antarctic A/S |
GOS VI | 95 | 1935 | 1 | DS/HVB | Hvalfangerselskapet Pelagos A/S |
GOS VII (I) | 96 | 1935/10 | 1 | DS/HVB | Hvalfangerselskapet Pelagos A/S |
GOS VIII (I) | 97 | 1936/09 | 3 | DS/HVB | Hvalfangerselskapet Pelagos A/S |
KREPS | 126 | 1948/12 | 0 | DS/HVB | Hvalfangerselskapet Antarctic A/S |
HEKTOR 1 | 80 | 1929/09 | 0 | DS/HVB | A/S Hektor (N. Bugge), Tønsberg |
HEKTOR 8 | 87 | 1930/09 | 1 | DS/HVB | A/S Hektor (N. Bugge), Tønsberg |
KREPS (II) | 126 | 1948/12 | 1 | DS/HVB | Hvalfangerselskapet Antarctic A/S |
KRASS | P 79 | 1951/11 | 3 | DS/HVB | Hvalfangerselskapet Antarctic A/S |
ANTARCTIC (IV) | 137 | 1955/04 | 1 | MT | Hvalfangerselskapet Antarctic A/S |
POLAR 1 | 56 | 1924/10 | 2 | DS/HVB | Falkland Whaling Co., Ltd. |
VIKING 1 | 3 | 1908 | 2 | DS/HVB | A/S Tønsbergs Hvalfangeri |
HUSVIK | 8 | 1909 | 1 | DS/HVB | A/S Tønsbergs Hvalfangeri |
BUSEN | 40 | 1922/10 | 1 | DS/HVB | A/S Tønsbergs Hvalfangeri |
BUSEN 2 (I) | 52 | 1923/08 | 2 | DS/HVB | A/S Tønsbergs Hvalfangeri |
BUSEN 1 (ex BUSEN) | 40 | 1922/10 | 1 | DT | A/S Tønsbergs Hvalfangeri |
BUSEN 4 (I) | 61 | 1925/08 | 3 | DS/HVB | A/S Tønsbergs Hvalfangeri |
BUSEN 5 | 62 | 1925/9 | 0 | DS/HVB | A/S Tønsbergs Hvalfangeri |
BUSEN 6 | 1905/11 | 0 | DS/FLK | A/S Tønsbergs Hvalfangeri | |
BUSEN 7 (I) | 69 | 1925/11 | 2 | DS/HVB | A/S Tønsbergs Hvalfangeri |
BUSEN 7 (II) | 69 | 1926/10 | 0 | DS/HVB | A/S Tønsbergs Hvalfangeri |
BUSEN 4 (II) | 130 | 1949/10 | 0 | DS/HVB | A/S Tønsbergs Hvalfangeri |
BUSEN 1 (II) | 98 | 1936/10 | 0 | DS/HVB | A/S Tønsbergs Hvalfangeri |
BUSEN 5 | 1503P | 1952/9 | 0 | DS/HVB | A/S Tønsbergs Hvalfangeri |
CONDESA DEL MORAL DE CALETRAVA | 25 | 1913/03 | 0 | DS/HVB | Cia. Ballenera Espanola S.A., Madrid |
SORKA | 39 | 1919/08 | 2 | DS/HVB | Chr. Salvesen & Co. |
SIGFRA | 102 | 1937/09 | 3 | DS/HVB | Chr. Salvesen & Co. |
SIMBRA | 103 | 1937 | 10 | DS/HVB | The South Georgia Co (Chr. Salvesen & Co.), Leith |
SOUTHERN JOKER | 79/P.79 | 1951/11 | 3 | DS/HVB | The South Georgia Co (Chr. Salvesen & Co.), Leith |
SISTRA | 101 | 1937 | 4 | DS/HVB | Chr. Salvesen & Co. |
PUKKEN | 90 | 2 | LEKT | ||
WEST | 38 | 1916/09 | 1 | SS/SKN | A/S BRAVO |