DS/HVB SKUDD 1

Tilbake til søk
SKUDD 1
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Norge
Off nr Nummer ikke registert
Klassifisering DnV +1A1 Hvalfanger
Kallesignal LDMM
Byggeår 1929/08
Byggenr 78
Bruttotonn/BT 247
Nettotonn/NT 86
Skrog LOA Lpp.: 115,5' - B: 23,1' - D: 13,2'
Skrog LBP Lpp.: 115,5'
Bredde 23,1'
Dypgående 13,2'
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Hvalbåt
Hastighet 13,5
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 1 x hoved dampkjel (ildrørskjel/fire tube boiler), dim.: 14' x 11,1', 3 fyrganger, oljefyring, heteflate (HF): 2.236 kv/ft, 200 PSI
Kjelebygger Kaldnæs mek. Verksted, Tønsberg, Norge
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 13,5"-22,0"-37,5", slag 24", 135 NHK
Maskin-/motorbygger Kaldnæs mek. Verksted, Tønsberg, Norge
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Tønsberg
Reg havn Tønsberg

1929 Bygget som hvalbåt SKUDD 1 ved Kaldnæs mek. Verksted, Tønsberg for Hvalfangstselskapet Skytteren A/S (Yngvar Hvistendahl), Tønsberg.
Satt i fangst for Fl/k SKYTTEREN
1930 Deltar i fangsten for Fl/k SKYTTEREN i sesongen 1930/31.
1931 Totalt deltok 41 kokerier i fangsten sesongen 1930/31. Noen fikk solgt oljen, mens andre måtte gå i opplag med usolgt olje.
Lagt opp under sesongen 1931/32 som resten av den norske hvalfangstflåten. Noen lå med lasten inne da mottager ikke hadde tankplass.
1932 Deltar i fangsten for Fl/k SKYTTEREN sesongen 1932/33.
1933 Deltar i fangsten for Fl/k SKYTTEREN sesongen 1933/34. På høsten satte man igjen kursen for Sydishavet med hvalbåtene SKUDD 1, 2, 3, 4, 5 og 6.
1934 Etter endt sesong 1933/34 var resultatet 89.600 fat.
Deltar i fangsten for Fl/k SKYTTEREN igjen på høsten for en ny sesong.
1935 Hvalfangstselskapet Skytteren A/S overtas av Yngvar Hvistendahl, Tønsberg.
1936 Solgt sammen med A/S Skytterens kokeri og hvalbåter til A/S Finnhval (Jørgen Krag (60%), Tønsberg og Margarine Rohstoff Beschaffungs GmbH (40%), Tyskland) i september. Yngvar Hvistendahl, Tønsberg fortsetter som agent. Leies ut til Margarine Rohstoff Beschaffungs GmbH (40%), Tyskland på bare boat charter, sammen med kokeri og hvalbåter for 4 år for en årlig leie på NOK 7 mill. Bemanningen var norsk og hun opererte under norsk flagg. Beholder navnet SKUDD 1.
1937 Kokeri og hvalbåter går hjem etter endt fangst via Cape Town og Las Palmas. Kokeriet ankom Tønsberg 14/04. Hvalbåtene ankom Hamburg 20/04.
I fangst for sesongen 1937/38 på regning av Margarine-Rohstoft Besch., GmbH. var antall hvalbåter kommet opp i 7. Kokeriet avgikk fra Tønsberg den 08/10 for anløp av Curacao den 25-26/10 for Walvis Bay. Hvalbåtene SKUDD 1-6 forlot Hamburg den 21/10 og anløp Dakar den 03/11 før ankomst Walvis Bay. Kokeri og hvalbåtene, sammen med den nyinnkjøpte WAL IX (eier Margarine-Rohstoft Besch. GmbH, Berlin. Tysk flagg og registrert i Berlin) fortsatte så fra Walvis Bay til fangstfeltet.
1938 Ekspedisjonen deltar i fangst i sesongen 1938/39 for regning av Margarine-Rohstoft Besch. GmbH
1939 Etter endt sesong satte alle hvalbåtene kurs for sin nye opplagshavn i Tyskland. Var innom Cape Town før de satte kurs for Hamburg hvor de ankom 16/04-1939. Sesongen 1938/39 ble den siste sesongen som for SKYTTEREN som hvalkokeri.
1940 Beslaglagt av tyske stridskrefter
1944 Fra 01/07 Hafenschützgruppe flotilla Kirkenes (NKi) og Narvik (NN) får ny operasjonshavn i Melbu.
1945 Ved krigens slutt var SKUDD I en del av 67. Vorpostenflottille, Stokmarknes under navnet WINDHUK V 6102

1929 Built as a whale catcher SKUDD 1 at Kaldnæs mek. Verksted, Tønsberg for the whaling company Skytteren A/S (Yngvar Hvistendahl), Tønsberg.
Catching for Fl/k SKYTTEREN
1930 Participates as catcher for Fl/k SKYTTEREN in the season 1930/31.
1931 A total of 41 whaling expeditions participated in the catch in the 1930/31 season. Some sold the oil, while others had to go into storage with unsold oil.
Laid up during the 1931/32 season as the rest of the Norwegian whaling fleet. Someone was with the cargo inside when the recipient did not have tank space.
1932 Participates in the catch for Fl/k SKYTTEREN in the 1932/33 season.
1933 Participates in the catch for Fl/k SKYTTEREN in the 1933/34 season. In the autumn, they set course for the Southern Ocean with the whale catcher SKUDD 1, 2, 3, 4, 5 and 6.
1934 After the end of the 1933/34 season, the result was 89,600 barrels.
Participates in the catch for Fl/k SKYTTEREN again in the autumn for a new season.
1935 The whaling company Skytteren A/S is taken over by Yngvar Hvistendahl, Tønsberg.
1936 Sold together with A/S Skytterens factory and whale catcher to A/S Finnhval (Jørgen Krag (60%), Tønsberg and Margarine Rohstoff Beschaffungs GmbH (40%), Germany) in September. Yngvar Hvistendahl, Tønsberg continues as agent. Rented to Margarine Rohstoff Beschaffungs GmbH (40%), Germany on a bare boat charter only, together with factory and whale catchers for 4 years for an annual rent of NOK 7 million. The staff was Norwegians and she operated under the Norwegian flag. Retains the name SKUDD 1.
1937 The factory and catchers return home after the season via Cape Town and Las Palmas. The factory arrived in Tønsberg 14/04. The whale catchers arrived in Hamburg on 20/04.
Catching for the 1937/38 season at the expense of Margarine-Rohstoft Besch., GmbH. the number of whale catchers had reached 7. The factory departed from Tønsberg on 08/10 for calling at Curacao on 25-26/10 for Walvis Bay. The whale boats SKUDD 1 to 6 left Hamburg on 21/10 and called at Dakar on 03/11 before arriving at Walvis Bay. The factory and whale catchers, together with the newly purchased WAL IX (owner Margarine-Rohstoft Besch. GmbH, Berlin. German flag and registered in Berlin) then continued from Walvis Bay to the whaling ground.
1938 The expedition participates in the 1938/39 season at the expense of Margarine-Rohstoft Besch. GmbH
1939 At the end of the season, all the whale boats set course for their new storage port in Germany. Went to Cape Town before setting course for Hamburg where they arrived 16/04-1939. The season 1938/39 was the last season for SKYTTEREN as a whaling factory.
1940 SKUDD 1 seized by German forces
1944 From 01/07 Hafenschützgruppe flotillas Kirkenes (NKi) and Narvik (NN) get a new operating port in Melbu.
1945 At the end of the war SKUDD 1 was a part of the 67. Vorpostenflottille, Stokmarknes under the name WINDHUK V 6102.
Returned to owners.

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: Kilde: DnV reg-1935, Kaldnæs mek. Værksteds byggeliste,
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no