DS/HVB A-N-1

Tilbake til søk
A-N-1
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
England
Off nr Nummer ikke registert
Byggeår 1926/03
Byggenr 67
Bruttotonn/BT 223
Nettotonn/NT 95
Skrog LOA Loa: 109,4, B: 22,4, D: 13,2, dypg:
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Hvalbåt
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Hvalfangerselskapet Antarctic A/S (Bruun & von der Lippe), Tønsberg
Kjeletype Bygger ikke registert
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft 1 x dampkjel, sylindrisk, oljefyrt m/3 fyrganger, heteflate: 1.900 kv.ft, Bygget av Blair & Co., Ltd, Stockton
Navigasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Tønsberg
Reg havn London

1924 Bygget som hvalbåt SONJA (2) av Smith’s Dock Co. Ltd., South Bank, Middlesbrough, England for The South Georgia Co (Chr. Salvesen & Co.), Leith, Scotland Sjøsatt 22/01-24.
Overlevert i februar til Salvesens The South Georgia Co. Ltd. Fanget for landstasjon Leith Harbour, Syd Georgia i sesongen 1924/25
1925 I fangst med Fl/k SARAGOSSA i sesongene fra 1925/26 til 1928/29
1930 Solgt til Falkland Shipowners Ltd.,(Anglo-Norgese Co. A/S, Tønsberg, disp.), London. Omdøpt A-N 4 (2) og registrert i Port Stanley, Falklandsøyene.
Fanget med Fl/k ANGLO NorgeSE(2) (”Norgesa” på folkemunne), i Antarktis i sesongene fra 1930/31 til og med 1939/40, pluss spermhvalfangst utenfor Peru i siste halvdel av 30-tallet.
1940 Rekvirert av Royal Navy i november, døpt HMS A-N 4. 1941 Omdøpt i januar til HMS IMPALA. Overført til den Syd-afrikanske marinen i april. Utrustet som minesveiper og omdøpt HMSAS WHYTOCK, (T-07).
1946 Tilbakelevert eierne i april og gjendøpt A-N 4. Gjenutrustet for hvalfangst og gjenforent med ”Norgesa” for fangst i Antarktis og ved Peru.
1949 Solgt til Union Whaling Co. (A. E. Larsen, disp.), Durban og omdøpt CHARLES WHYTOCK (2).
1957 Hugget i Durban hos McWilliam Iron & Steel Foundry (Pty.).

1924 Built as whale catcher SONJA (2) by Smith’s Dock Co. Ltd., South Bank, Middlesbrough, England. Lounched 22/01-1924. Delivered in February to Chr. Salvesen’s The South Georgia Co. Ltd. Catching for the company’s shore-station Leith Harbour, South Georgia in her first Antarctic season, 1924/25 1925 Pelagic whaling for Fl/F SARAGOSSA from the season of 1925/26 to the end of season 1928/29. 1930 Sold to Falkland Shipowners Ltd. (Anglo-Norgese Co. A/S, Tønsberg, manager), London. Renamed A-N 4(2), and registered at Port Stanley, Falkland Island. Catching for Fl/F ANGLO NorgeSE(2) in the Antarctic from 1930/31 season and until end of 1939/40 season. In the late thirties, also off coast Peru. 1940 In November, requisitioned by the Royal Navy, (HMS A-N 4). 1941 Renamed HMS IMPALA in April, but transferred to the South African Navy later same year. Fitted as mine sweeper, renamed HMSAS WHYTOCK (T 07). 1946 In April, returned to owners. Refitted as whaler and renamed A-N 4. Rejoined the Fl/F ANGLO NorgeSE fleet and returned to Antarctic and Peruvian whaling. 1949 Sold to Union Whaling Co. (A. E. Larsen, manager), Durban and renamed CHARLES WHYTOCK(2). 1957 Broken up by McWilliam Iron & Steel Foundry (Pty.) Ltd. Durban.

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: Kilde: From 70 Norgeth to 70 South, Graeme Somner, UK, Lloyds Reg. 1951/52, www.skipet.no.Samlet og bearbeidet av Ulf W. Gustavsen og Ragnar IversenSist oppdatert: 25/05-2014 (UWG/RI)
   
https://www.sandefjordshistorie.no