DS/HVB SOUTHERN JOKER
Tilbake til søk
1951 Bygget som hvalbåt KRASS ferdigstilt ved Kaldnes mek. Verksted (P.79), Tønsberg for regning av Hvalfangstselskapet Antarctic A/S (Anton von der Lippe), Tønsberg. Levert i november. Skroget ble bygget ved Pusnes mek. Verksted (79), Arendal, og slept til Kaldnes hvor maskin, kjeler ble montert samt generell ferdigstillelse. Overlevert i november.
Satt i fangst for Fl/k ANTARCTIC sesongen 1951/52. Skytter var Albert M Ingebrigtsen, Råde
1952 Etter endt sesong 1951/52 vedtar Hvalfangstselskapet Antarctic A/S å avslutte sitt engasjement i hvalfangst, og kokeriet ANTARCTIC tilbakestilles til sin opprinnelse, som tankbåt. Ombygning skjer ved Kieler Howaldtswerke, Kiel.
KRASS ble solgt til The South Georgia Co. Ltd. (Chr. Salvesen & Co.), Leith, Scotland i august. Omdøpt SOUTHERN JOKER. Satt i fangst for selskapets landstasjon Leith Harbour, Syd-Georgia sesongen 1952/53. Skytter var Harald Olsen jr., Husøysund,
1953 I fangst sesongen 1953/54. Skytter var Oscar Karlsen, Råde.
1954 I fangst sesongen 1954/55. Skytter var Georg Paulsen, Veierland
1955 I fangst sesongen 1955/56. Skytter var Georg Paulsen, Veierland
1956 I fangst sesongen 1956/57. Skytter var --
1957 I fangst sesongen 1957/58. Skytter var Einar Jacobsen, Veierland.
1958 I fangst sesongen 1958/59. Skytter var Einar Jacobsen, Veierland.
1959 Siste sesong 1959/60 med deltagelse i fangst fra landstasjonen Leith Harbour, Syd-Georgia. Skytter var Erling Øhre, Nøtterøy
1960 Deltar i pelagisk antarktisk fangst med kokeriet SOUTHERN VENTURER i sesongen 1960/61. Skytter var Arne Andreassen, Onsøy
1961 Overført til pelagisk antarktisk fangst med kokeriet SOUTHERN HARVESTER sesongen 1961/62 som bøyebåt. Skytter var Leidulf Gjemmestad, Sem.
Dette var siste sesong som hvalbåt i isen for SOUTHERN JOKER. Utleid og levert til Hector Whaling i Cape Town på hjemtur. Mannskapet sendt hjem med fly.
1962 Ankom Tønsberg sammen med kokeriet i mai og ble lagt i opplag i Melsomvik.
1964 Solgt til Ingolf Møgster P/R, Kolbeinsvik/Bergen for ombygning til havfiskefartøy. Ombygd ved Fitjar mek. Verksted.
Dampmaskin erstattes med en dieselmotor bygd ved Wichmann Motorfabrikk A/S, Rubbestadneset. Motoren var en 7-sylindret, 2-takt med syl. dim.: 280 x 420 mm, 1.050 BHK v/360 o.min. Som generator motorer var installert 2 x Scania-Vabis dieselmotorer.
Etter ombygning målte fartøyet 492 brt, 204 nrt. Omdøpt HARDHAUS. Båten blir registrert i Austevoll, og i merkeregister som H-9-AV. Merkebrev utstedt 12/12-1964. Registrert for sildefiske i Norskehavet.
1965 Innført i NOR-registeret 14/01-1965. Kallesignalet ble LDKV.
1970 Forlenget til Loa: 175,7' - B: 29,1' - D: 17,2. Ny tonnasje ble målt til 585 brt
1974 Ny ombygning med blant annet en ny hovedmotor av fabrikat Wichmann, 1.750 BHK.
Ny tonnasje og dimensjoner: 652 brt, 347 nrt, Loa: 176,0' - B: 29,1' - D: 16,1'(ft).
1985 Solgt til P/R Harto (Tor Bergtun m.fl.(Harald Bergtun, Tor Ketil Bergtun og Stig Rune Bergtun med 1/3 hver), Sandøy), Molde i desember for NOK 12,5 mill. Omdøpt HARTO med registrering M-61-SØ. Fartøyet skulle erstatte den foregående HARTO som rederiet mistet i en brann sørvest av Egersund i 1984.
1988 Da konsesjonene til rederiets forrige båt ble overført til den nye, skapte det et problem for rederne. Den nye båten kunne laste mye mer enn den forrige og skipet kvoter stod derfor ikke i samsvar med driftsmønster, kapasiteter og økonomi. Båten hadde ikke driftsgrunnlag for å fortsette driften.
Mange muligheter ble vurdert. Nye og større konsensjoner var for hånden for oppkjøp, men det ble avslått fra Fiskeridirektoratet gjentatte ganger. Det ble lagt plan for ombygning til fabrikk for å produsere pellets for lakseindustrien, men dette fikk også tommelen ned fra myndighetene.
Til slutt falt valget på å selge båten, noe som skjedde den 04/08-1988, til Ludvik Gjendemsjø i Brattvåg. Salgsummen var på NOK 13,5 millioner. Omdøpt GRETE KRISTIN, omregistrert i registeret til M-300-H.
1991 Eierskap og eier flytter til Svolvær i oktober grunnet skattemessige fordeler. Fartøyet overføres til fiskerregisteret i Nordland som N-2-V.
1994 Nye tonnasjeregler. Tonnasjemåling i juli: 702 BT, 210 NT
1996 Omdøpes KLARING den 20/05-1996. Samme eier, Ludvik Gjendemsjø, Svolvær, og registrerings nummer N-2-V.
1997 Solgt til Nykvote AS (Egil Sørheim, Halsa), Bodø i januar for NOK 35.35 mill. Fartøyet beholder navnet KLARING. Omregistreres til N-500-ME.
1998 Solgt til Norwegian Fishery Developement Co. AS (Terje Engø, Flaktveit), Bodø 28/03-1998. Omdøpt KIRSTI. Fartøyet registreres i Bergen 20/04-1998.
2002 Solgt til ukjent eier i Uruguay i februar, og slettet fra registeret i Norge. I juli observert på havnen i Havana, Cuba.
Det sies at båten drev fiske utenfor kysten av Afrika, Marokko og Mauritania. Båten skal ha blitt tatt i arrest i Marokko for deretter å rømme over til Las Palmas. Der skal det resterende norske mannskapet ha reist hjem. Ombord var det da kun cubanere igjen i alle stillinger, som antagelig seilte båten til Cuba.
2005 Står i Lloyds uten eier og flagg, står ikke i Equasis
1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), type 2 x to-trinns ekspansjon (double compound exp.), 4-sylindret, syl. diam.: 13,75”-32,25”-32,25”-13,75”, slag/stroke: 30,5”. 2.500 IHK (321 NHK).
1951 Built as whale catcher KRASS. Completed by Kaldnes mek. Verksted (sno P.79), Tønsberg for Hvalfangstselskapet Antarctic A/S (Anton von der Lippe), Tønsberg. Delivery in November. The hull was built by Pusnes mek. Verksted (hull no. 79), Arendal.
Start catching for Fl/F ANTARCTIC in the Seasons of 1951/52.
1952 At the end of season 1951/52 the company Hvalfangstselskapet Antarctic A/S decided to end their whaling activity and the factory ANTARCTIC is sent to conversion to oil tanker at Kieler Howaldtswerke, Kiel.
KRASS is sold to The South Georgia Co. Ltd. (Chr. Salvesen & Co.), Leith, Scotland in August. Renamed SOUTHERN JOKER. Started whaling for the company from the shore station in Leith Harbour, South-Georgia.
1953 Sesongen 1953/54. Shooter was Oscar Karlsen, Råde.
1954 Catching the season of 1954/55. Shooter was Georg Paulsen, Veierland
1955 Catching the season of 1955/56. Shooter was Georg Paulsen, Veierland
1956 Catching the season of 1956/57. Shooter was --
1957 Catching the season of 1957/58. Shooter was Einar Jacobsen, Veierland.
1958 Catching the season of 1958/59. Shooter was Einar Jacobsen, Veierland.
1959 Last whaling season from shore station in Leith Harbour, South-Georgia.
1960 Participated in pelagic antarctic whaling with the factory SOUTHERN VENTURER the season 1960/61.
1961 Transferred to the factory SOUTHERN HARVESTER for the season 1961/62. This was the last season as whale catcher for SOUTHERN JOKER.
1962 Arrived Tønsberg together with the factory in May. Joined the lay-up bouy in Melsomvik, Tønsberg.
1964 Sold to Ingolf Møgster P/R, Kolbeinsvik/Bergen for conversion to deep sea fishing vessel. Conversion took place at Fitjar mek. Verksted.
Steam machinery replaced and a new diesel engine built at Wichmann Motorfabrikk A/S, Rubbestadneset. The engine was a 7-cylinder, 2-stroke, cyl. dim.: 280 x 420 mm, 1.050 BHK at 360 rpm.
After the conversion, tonnage was 492 grt, 204 nrt. The vessel registered in Austevoll fishing register and approved on 12/12-1964. Renamed HARDHAUS with new fishing identity, H-9-AV.
1965 Registered in the NOR-ship register on 14/01-1965. Call sign LDKV.
1970 Lengthened to Loa: 175,7' - B: 29,1' - D: 17,2. New tonnage: 585 brt
1974 New up grading. New main engine installed. A Wichmann type of 1.750 BHP.
New tonnage and dimension: 652 grt, 347 nrt, Loa: 176,0' - B: 29,1' - D: 16,1'(ft).
1985 Sold to P/R Harto (Tor Bergtun and associates (Harald Bergtun, Tor Ketil Bergtun and Stig Rune Bergtun each 1/3), Sandøy), Molde in December for NOK 12,5 mill. Renamed HARTO with register number M-61-SØ. The new vessel was a substitute for the one lost in fire south-west of Egersund in 1984.
1988 The fishing license transferred from the previous vessel to the new. This created a problem to the owners. As the new vessel could carry much more cargo than the previous ship, the quota did not fit according the pattern of fishing, capasity and economy. The vessel did not have the economic capasity to continue with this quota.
Many new ways to handle the new situation was evaluated. New and bigger quota was on hand to purchase, but was refused from the Fishery Dept. time after time. A plan of conversion to floating factory for food pellets to the salomon industry, but this also failed.
At the end the conclusion of the problem was to sell. Sold to Ludvik Gjendemsjø on 04/08-1988 for NOK 13,5 millioner. Renamed GRETE KRISTIN, register number chanced to M-300-H.
1991 The new owner and company moves to Svolvær in October for tax reducing reason. The vessel transferred to the fishery register in Nordland as N-2-V.
1994 New tonnage rules in July. Re-measured to 702 BT, 210 NT
1996 Renamed KLARING on 20/05-1996. Same owner, Ludvik Gjendemsjø, Svolvær, and register number (N-2-V).
1997 Sold to Nykvote AS (Egil Sørheim, Halsa), Bodø in January for NOK 35.35 mill. The vessel kept her name KLARING. Re-registered to N-500-ME.
1998 Sold to Norwegian Fishery Developement Co. AS (Terje Engø, Flaktveit), Bodø on 28/03-1998. Renamed KIRSTI. The vessel re-registered to the register in Bergen on 20/04-1998.
2002 Sold to unknown owner in Uruguay in February, and at the same time deleted from the Norwegian register. Observed in July in the port of Havana, Cuba.
It is said that the vessel was fishing off the coast of Morocco and Mauritania. Said to be under arrest in Morocco, but managed to fly to Las Palmas. The remaining Norwegians then left the ship nd went home. Only Cuban citizens left on board in all positions. Probably sailed back to Cuba.
2005 Still recorded in the Lloyds register but with no owner or flag. Not recorded in Equasis