DS/HVB SIGFRA

Tilbake til søk
SIGFRA
Nasjonalitet
Storbritannia
Off nr 164387
Klassifisering British Standard (BS) Whaling Purposes
Kallesignal GCOY
Byggeår 1937/09
Leveringsmåned September
Byggenr 102
Bruttotonn/BT 356
Nettotonn/NT 126
Skrog LOA 152’ (46,32 m)
Skrog LBP 141,5’ (43,12 m)
Bredde 26,3’ (8,01 m)
Dybde (i riss) 15,1’ (4,6 m)
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet ca. 14,0 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Fangstbåt
Kjeletype 2 x hoved dampkjeler vannrørskjeler (Water Tube Boiler) oljefyrte m/kunstig trekk, total heteflate (HF): 7.876 kv.fot.
Kjelebygger Kaldnæs mek. Verksted, Tønsberg, Norge
Hjelpemaskineri 2 x damp stempelmaskiner m/generatorer.
El-kraft 110VdC
Navigasjonsutstyr Kompass, kronometer, peileapparat (DF)
Manøvreringssystem Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 19"-32,5"-56", slag 27", 393 NHK
Maskin-/motorbygger Kaldnæs mek. Verksted, Tønsberg, Norge
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1941 - 1946
Storbritannia
Sted Tønsberg
Reg havn Leith

1937 Bygget som hvalbåt SIGFRA av Kaldnes Mek. Verksted for Chr. Salvesen & Co., Leith. Sjøsatt 29/07. Overlevert rederiet 27/09, måneden før søsterskipet SIMBRA. (De to søsterskipene var Salvesens siste nybygde med enkeltnavn). Registrert i Middlesbrough, England.
Fanget i sin første sesong 1937/38 for Fl/k SOUREBAYA
1938
I fangst for Fl/k NEW SEVILLA 1938/39
1939 Atter i fangst for Fl/k SOURABAYA i sesongen 1939/40
1940 I fangst for Fl/k SVEND FOYN (St. Helier Shipowners Ltd., F. Bugge), London. (Driftet i krigssesongen 1940/41 av Salvesen).
1941 Fanget for landstasjonen Leith Harbour på Syd-Georgia høsten 1941, før hun i desember ble rekvirert av Royal Navy for krigstjeneste som anti-ubåt fartøy.
1942 Ombygget til anti-ubåt fartøy og i tjeneste fra april som HMS SIGFRA (FY-324) betegnet som ASW Whaler.
1946 Returnert til eierne i mars og gjenutrustet for hvalfangst.
Fanget for Fl/k SOUTHERN VENTURER fra 1946/47 sesongen til ‘48/49
1947 I fangst sesongen 1947/48.
Tok om bord flere tonn stål og betong som ballast etter at søsterskipet SIMBRA kantret under jag i januar samme år. Ballasten medførte lavere fribord og skipet måtte manøvreres med omhu.
I Lloyd’s Register 1951 er bruttotonnasjen oppgitt til 356
Skytter var Arne Olsen, Råde
1948 I fangst sesongen 1948/49. Skytter var Arne Olsen, Råde
1949 Fanget for landstasjonen Leith Harbour (The South Georgia Co. Ltd) fra 1949/50 sesongen til innpå ’50-tallet.
I 1949 startet fangsten 17/10.
Deretter hovedsakelig i fangst for Fl/k SOUTHERN HARVESTER. Skytter var Juel Engebretsen, Tønsberg.
Brukt som bøyebåt fra midten av 50-tallet.
1950 Fangsten ble avsluttet 16/04.
I fangst som bøyebåt sesongen 1950/51. Skytter var
1951 I fangst som bøyebåt sesongen 1951/52. Skytter var
1952 I fangst som bøyebåt sesongen 1952/53. Skytter var Aksel Westeng
1953 I fangst som bøyebåt sesongen 1953/54. Skytter var Arne Larsen, Nøtterøy
1954 I fangst som bøyebåt sesongen 1954/55 Skytter var Karl D. Visø, Nøtterøy
1955 I fangst som bøyebåt sesongen 1955/56. Skytter var Anker W. MØLLER, UK
1956 I fangst som bøyebåt sesongen 1956/57. Skytter var Alv Andersen, Tjøme
1957 I fangst som bøyebåt sesongen 1957/58. Skytter var Arnulf Stensønes, UK
1958 I fangst som bøyebåt sesongen 1958/59. Skytter var H. Gamlemsvik, Sem som alternerte mellom SOUTHERN GEM og SIGFRA sammen med William Johansen, Nøtterøy.
1959 I fangst som bøyebåt sesongen 1959/60. Skytter var
1960 I fangst som bøyebåt sesongen 1960/61. Skytter var
1961 Ankom Melsomvik for opplag.
1964 I april solgt for hugging til Masnedø, Danmark.

SIGFRAs malmfulle skipsklokke er i privat eie og benyttes i dag på møter i Salvesen Ex-Whalers Club, Tønsberg når formannen markerer minnehøytidligheter.

1937 Built as whale catcher SIGFRA by Kaldnes Mek. Verksted, Tønsberg Norway. In September delivered to Salvesen together with her ill-fated twin sister SIMBRA. Registered in Middlesbrough.
In her first season, 1937/38, catching for Fl/F SOUREBAYA
1938
Catching for Fl/F NEW SEVILLA1938/39
1939 New season with Fl/F SOURABAYA, 1939/40
1940 Catching for Fl/F SVEND FOYN, St. Helier Shipowners, (F. Bugge), London in the season of 1940/41. (Salvesen managers this season).
1941 Catching for shore station Leith Harbour until December when requisitioned by RN and converted to anti submarine vessel.
1946 In March returned to owners and refitted as whale catcher. Catching for Fl/F SOUTHERN VENTURER from 1946/47 to 1948/49
1948 C. 20 tons concrete and steel fitted as extra ballast to improve stability in the wake of the tragic loss of her sister ship. This modification resulted in less freeboard than other catchers and had to be handled carefully.
1949 Catching for shore-station Leith Harbour (The South Georgia Co. Ltd) from the 1949/50 season to the early ‘50’ies.
Whaling season commenced on 17/10 in 1949.
Used as buoy boat for Fl/F SOUTHERN HARVESTER during her last seasons.
1961 Laid-up at Melsomvik, Norway.
1964 In April sold for breaking up at Masnedo, Denmark.

  • SIGFRA

    SIGFRA
  • SIGFRA

    SIGFRA
  • SIGFRA

    SIGFRA
Kilde: Boken «From 70N to 70S» v/Graeme Somner 1984, «Hvalfangsten, eventyret tar slutt» v/Dag Bakka Jr. 1992 , «A Whaling Enterprise, Salvesen in the Antarctic» v/Gerald Elliot 1998, James Meiklejohn, Salvesen Ex-Whalers Club 2007, Lloyds Reg
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ulf W. Gustavsen og Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no