VIKING II
Nasjonalitet
Norge
Skipstype
Off nr Nummer ikke registert
Byggeår 1960/07
Byggenr 160
Bruttotonn/BT 3.669
Nettotonn/NT 1.784
Dødvekt/TDW 928
Skrog LBP 99,48 M
Bredde 17,73 M
Dypgående 4;78
Skipsbeskrivelse Beskrivelse ikke registert
Skipsfunksjon/bruk Bil- og passasjerferje
Hastighet 18
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Maskin-/motordetaljer Dieselmotorer 4-takt enkeltvirkende 2 a 12 cyl. diam. 400 x 460 mm.
Maskin-/motorbygger
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Tønsberg
Reg havn Oslo

HISTORIKK:
v/H. Larsson-Fedde.

07/1964: Levert som VIKING II til Otto Thoresen Shipping Co. A/S, Oslo 
00/1964: Omdøpt  CARFERRY VIKING II
09/1968: Overført til Thoresen Car Ferries A/S, Oslo 
12/1976: Solgt til Lloyds Leasing Ltd ( British Rail Shipping & International Services) London, UK
                nytt navn  EARL WILLIAM
00/1979: Overført til Lloyds Leasing Ltd ( Sealink U.K. Ltd ) London, UK
04/1992: Solgt til Adonis Shipping Co. Ltd., Valetta, Malta, nytt navn  WILLIAM
07/1992: Omdøpt  PEARL WILLIAM
00/1994: Overført til Adonis Shipping Co. Ltd ( Ionian Ferries ) Valetta, Malta 
04/1996: Solgt til P. & L. Ferries, Valetta, Malta, nytt navn  MAR - JULIA
00/1997: Solgt til Lucky Shipping SA,Kingstown, St. Vincent & Grenadines, nytt navn CESME STERN
00/2000: Solgt til Windward II Ltd (Windward Agencies Ltd) Kingstown, nytt navn  WINDWARD II
02/2011: Solgt til Armandla Icon Shipping Corp. Pte. Ltd., Zanzibar, Tanzania
o4/2011: I kollisjon med en lekter den 3/4-2011 og sank. Var under slep fra Nassau til San Domingo
                for opphugging .Total loss

  • VIKING II

    VIKING II
  • VIKING II

    VIKING II
  • VIKING II

    VIKING II
Kilde: Sjohistorie.no og H.Larsson-Feddes samlinger
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av H. Larsson-Fedde
   
https://www.sandefjordshistorie.no