DS/HVB SIMBRA
Tilbake til søk
1937 Bygget som hvalbåt SIMBRA av Kaldnes Mek. Verksted for The South Georgia Co (Chr. Salvesen & Co.), Leith Scotland. Sjøsatt 21/09. Overlevert rederiet 12/10, måneden etter søsterskipet SIGFRA. Registrert i Middlesbrough, England.
Fanget i sin første sesong 1937/38 for Fl/k SALVESTRIA
1938 I fangst for Fl/k NEW SEVILLA 1938/39
1939 Atter i fangst for Fl/k SALVESTRIA sesongen 1939/40
1940 Fanget for Fl/k SVEND FOYN. Kokeriet som var eid av St. Helier Shipowners Ltd., (F. Bugge), London, var i krigssesongen 1940/41 disponert av Salvesen.
1941 Fanget for lst. Leith Harbour høsten 1941, før hun i desember ble rekvirert av Royal Navy for krigstjeneste som anti ubåt fartøy HMS SIMBRA.
1942 Startet sin krigstjeneste i april med kjennetegn FY-321.
1946 Returnert til eierne i mars og gjenutrustet for hvalfangst.
Satt i fangst for Fl/k SOUTHERN HARVESTER i 1946/47 sesongen.
1947 Kantret og sank 11/01 under jakt på hval syd av Syd Georgia. 14 hvalfangere, de fleste fra Vestfold, mistet livet. Kun en mann, en ung Shetlender, overlevde tragedien.
1937 Built as whale catcher SIMBRA by Kaldnes Mek. Verksted, Tønsberg Norway. In September delivered to Salvesen together with her sister ship SIGFRA
In her first season, 1937/38, catching for Fl/F SALVESTRIA
1938 Catching for Fl/F NEW SEVILLA1938/39.
1939 Catching for Fl/F SALVESTRIA, 1939/40.
1940 1940/41 season, catching for Fl/F SVEND FOYN (St. Helier Shipowners), London. Salvesen managers for this season.
1941 Catching for shore station Leith Harbour until December when requisitioned by Royal Navy (RN) and later converted to anti-submarine vessel HMS SIMBRA.
1946 In March returned to owners and refitted as whale catcher for the 1946/47 Fl/F SOUTHERN HARVESTER expedition.
1947 Turned over by a wave on 11/01 when doing an acute turn during a chase and became a total loss. One crewmember survived. 14 men lost their lives.
Utklipp fra Tønsbergs Blad, Lørdag 18.Januar 1997 (WEEKEND).
En mandag kveld for 50 år siden satt en ung mann og jobbet overtid på Onesimus Andersens kontor i Nedre Langgate i Tønsberg. Da hørte han det slamret i postkassen. Der fant han et telegram i en uvanlig tykk konvolutt. Det startet slik: «Regret to inform of loss of Whale Catcher «Simbra»- during huntig on the 11. of January…"
SJOKK-OPPSLAG: Tønsbergs Blad bragte nyheten om ulykken 14. januar 1947. 15 omkom. 13 enker og 15 faderløse barn satt igjen.
Svein Asplin, den gang og senere betrodd agent for hvalfangstrederiet Christian Salvesen, husker fremdeles sjokkmeldingen fra Leith i Skottland. 14 nordmenn, de fleste fra Vestfold, og en brite omkom. Blant disse var skytteren Hafton Amundsen fra Breidablikk, Nøtterøy. Egentlig var han forhyret på hvalbåten «Sondra». Men skytteren på «Simbra», Nils Olaves Hansen fra Råde, falt og brakk lårbenet. Og Amundsen overtok da både båt og mannskap.
En mann ble altså reddet. Det var briten James Leask. Han klatret opp i masten og kunne gå tørrskodd over i livbåten. Det reddet livet hans. Syv andre kom seg også opp i livbåten, men hadde alle vært i vannet og frøs ihjel før hjelpen kom.
- Listen over de omkomne fulgte med og det ble min jobb utover kvelden å oppspore presten i hver av bygdene, han som siden måtte gå den tunge gang til familiene med ulykkesbudskapet. Det er den tyngste jobben jeg overhodet hadde i alle år som representant for Salvesen, sier Asplin.
Bygget på Kaldnes
«Simbra» var bygget på Kaldnes i 1937. Den var 141 fot lang og hadde en maskin på 1800 hestekrefter. Den representerte noe av det beste materiellet man hadde på fangstfeltet den gang.
«Simbra» ble rekvirert under krigen av Royal Navy og brukt i alliert vakttjeneste. I 1946 ble den tilbakelevert Christian Salvesen Ltd. Det var således hvalbåtens første tur til feltet igjen etter krigen.
Hvalbåten fanget for «Southern Harvester» som var nybygget og hadde sin første sesong overhodet i 1946/47.
Storm på feltet
16. oktober forlot «Simbra» Tees på den turen som skulle bli båtens siste. Harvester-ekspedisjonen skulle fange i Wedelhavet og var i god gjenge da ulykken skjedde. Det var lørdag 11. januar med storm på fangstfeltet, men «Simbra» jaget likevel som de andre båtene. Klokken var blitt ca. syv om kvelden. Hvalbåten befant seg syd for Syd Georgia. Idet den foretok en vending, krenget den plutselig helt over. Det var umulig å få rettet den opp igjen. «Simbra» gikk rundt og forliste. Ingen rakk å sende noen nødmelding.
En livbåt ble brukket løs. Syv mann kom seg ombord i denne, de andre åtte fulgte med hvalbåten ned. Da «Simbra» ikke rapporterte rutinemessig til kokeriet, som de andre hvalbåtene, ble leting umiddelbart satt i gang. Da livbåten ble funnet søndag morgen, var bare engelskmannen James Leask i live og ble reddet.
To ganger før
Det var forbundet med ikke ubetydelig risiko å drive pelagisk hvalfangt med relativt små båter før krigen. Salvesen hadde to ganger tidligere vært utsatt for større ulykker med hvalbåter. 23. januar 1928 gikk «Scapa» ned ved Syd Orkney. 13 mann omkom. 7. februar 1934 forliste «Shoma» ved Skrap-skjærene utenfor Syd Georgia. 12 mann ble borte.
«Simbra»-ulykken gjorde et sterkt inntrykk her hjemme da den ble kjent gjennom et oppslag i Tønsbergs Blad tirsdag 14. januar 1947.