MS HAVBJØRN
Tilbake til søk
Fremdrift (propulsion): 2 x dampturbiner med utveksling til 1 propellaksel. 13.200 AHK ved 102 o. min. Bygget av Parsons Marine Turbine Co. Ltd., Wallsend, UK.
1955 Bestilt i august.
1959 Bygget som HAVBJØRN ved Kaldnes Mekaniske Verksted, Tønsberg, bygg nr. 146, for A/S Meyers Tankrederi (P. Meyer, managers), Oslo. Sjøsatt 24/08.
1960 Ferdigstilt 28/01. Byggesum NOK 46.439.509.
Etter levering oppnådde hun dårlige rater i spotmarkedet.
1962 Ombygget til kombinert ore/oil-carrier ved Campanella-Ascenso, Savona, Italia. Nye mål: 27.380 tdw, 18.720 brt, 10.754 nrt. Loa: 651,6 ft, Lbp: 610,3 ft, Dypg.: 33’ 7”. Ny bunkerskapasitet 3.611 mt.
1968 Solgt til Transmaritima del Plata Cie de Nav. S. A. C. (Astramar Compania Argentina de Navegacion S. A. C., managers), Buenos Aires, Argentina. Omdøpt til PAMPAMAR.
1968 Solgt til Gobierno de la República Argentina (Yacimentos Petroliferos Fiscales, managers), Buenos Aires, Argentina. Omdøpt til GENERAL BALDRICH.
1980 Ankom 21/02 til Campana, Argentina for hugging.
1955 Ordered in August.
1959 Built as HAVBJØRN at Kaldnes Mekaniske Verksted, Tønsberg, yard no. 146, for A/S Meyers Tankrederi (P. Meyer, managers), Oslo. Launched 24/08.
1960 Completed 28/01. Building costs NOK 46.439.509.
After delivery she sailed in the spot market at low rates.
1962 Converted to a combined ore/oil-carrier at Campanella-Ascenso, Savona, Italy. New meas.: 27.380 tdw, 18.720 brt, 10.754 nrt. Loa: 651,6 ft, Lbp: 610,3 ft, Draugth.: 33’ 7”. New bunker capacity 3.611 mt.
1968 Sold to Transmaritima del Plata Cie de Nav. S. A. C. (Astramar Compania Argentina de Navegacion S. A. C., managers), Buenos Aires, Argentina. Renamed PAMPAMAR.
1968 Sold to Gobierno de la República Argentina (Yacimentos Petroliferos Fiscales, managers), Buenos Aires, Argentina. Renamed GENERAL BALDRICH.
1980 Arrived 21/02 at Campana, Argentina for demolition.