MS HAVBJØRN

Tilbake til søk
HAVBJØRN
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motorskip
Off nr 5144033
Klassifisering DnV +1A1 Tankskip for oljelast or Orecarrier HC.
Kallesignal JXIR
Byggeår 1960/01
Byggenr 146
Bruttotonn/BT 28.150
Nettotonn/NT 18.483
Dødvekt/TDW 10.583
Skrog LOA 191,56 m
Bredde 24,44 m
Dypgående 13,65 m
Skipsbeskrivelse Motorskip Tanker
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for bulk og oljelast
Hastighet 16,0 knop
Drivstoffkapasitet 16,0 knop med et forbruk på 70 mt/d
Lasthåndtering 11 x 3 lastoljetanker. 1 x pumperom med 4 lossepumper med total kapasitet 4.000 m³/h.
Kjeletype 2 x hoveddamp kjeler (vannrørskjeler/water tube boiler) m/overh, oljefyrt, 675/624 psi arbeids trykk. Heteflate 1.460 kv/m. 2 x dampvarmevekslere m/150 psi arbeidstrykk.
Kjelebygger Foster Wheeler Corp., Mountaintop, Pa., USA
Hjelpemaskineri 2 x turbogen. hver på 1.000AHK/700kW. 1 x dieselgen. 232BHK/150kW.
El-kraft 1.550kW/440VAC/220V/110V/60Hz
Navigasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Maskin-/motortype 1 x Dampturbin
Maskin-/motorytelse
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1960 - 1968
Norge
Sted Tønsberg
Reg havn Oslo

Fremdrift (propulsion): 2 x dampturbiner med utveksling til 1 propellaksel. 13.200 AHK ved 102 o. min. Bygget av Parsons Marine Turbine Co. Ltd., Wallsend, UK.

1955 Bestilt i august.
1959 Bygget som HAVBJØRN ved Kaldnes Mekaniske Verksted, Tønsberg, bygg nr. 146, for A/S Meyers Tankrederi (P. Meyer, managers), Oslo. Sjøsatt 24/08.
1960 Ferdigstilt 28/01. Byggesum NOK 46.439.509.
Etter levering oppnådde hun dårlige rater i spotmarkedet.
1962 Ombygget til kombinert ore/oil-carrier ved Campanella-Ascenso, Savona, Italia. Nye mål: 27.380 tdw, 18.720 brt, 10.754 nrt. Loa: 651,6 ft, Lbp: 610,3 ft, Dypg.: 33’ 7”. Ny bunkerskapasitet 3.611 mt.
1968 Solgt til Transmaritima del Plata Cie de Nav. S. A. C. (Astramar Compania Argentina de Navegacion S. A. C., managers), Buenos Aires, Argentina. Omdøpt til PAMPAMAR.
1968 Solgt til Gobierno de la República Argentina (Yacimentos Petroliferos Fiscales, managers), Buenos Aires, Argentina. Omdøpt til GENERAL BALDRICH.
1980 Ankom 21/02 til Campana, Argentina for hugging.

1955 Ordered in August.
1959 Built as HAVBJØRN at Kaldnes Mekaniske Verksted, Tønsberg, yard no. 146, for A/S Meyers Tankrederi (P. Meyer, managers), Oslo. Launched 24/08.
1960 Completed 28/01. Building costs NOK 46.439.509.
After delivery she sailed in the spot market at low rates.
1962 Converted to a combined ore/oil-carrier at Campanella-Ascenso, Savona, Italy. New meas.: 27.380 tdw, 18.720 brt, 10.754 nrt. Loa: 651,6 ft, Lbp: 610,3 ft, Draugth.: 33’ 7”. New bunker capacity 3.611 mt.
1968 Sold to Transmaritima del Plata Cie de Nav. S. A. C. (Astramar Compania Argentina de Navegacion S. A. C., managers), Buenos Aires, Argentina. Renamed PAMPAMAR.
1968 Sold to Gobierno de la República Argentina (Yacimentos Petroliferos Fiscales, managers), Buenos Aires, Argentina. Renamed GENERAL BALDRICH.
1980 Arrived 21/02 at Campana, Argentina for demolition.

 

 

  • HAVBJØRN

    HAVBJØRN
Kilde: Skipet nr 3-1980, Boken P. Meyer 1917-1967, Lloyds, DnV.
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Oddvar Larsen og Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no