MS JALANTA (II)

Tilbake til søk
JALANTA (II)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motorskip
Off nr Nummer ikke registert
Klassifisering DnV +1A1, T,IS, "C"
Kallesignal LDAY
Byggeår 1966/01
Leveringsmåned januar
Byggenr 164
Bruttotonn/BT 13.313
Nettotonn/NT 7.732
Dødvekt/TDW 20.830
Skrog LOA 164,9 m
Bredde 21,3 m
Dypgående 9,98 m
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for bulklast og biltransport
Hastighet 15.6
Drivstoffkapasitet 35,0 t/døgn
Lasthåndtering 6 lasterom (27.156 kub.mtr grain). 6 luker m/12 vinsjer (Pusnes 5T), 12 x Hatlapa topping vinsjer 18 x Hatlapa guy vinsjer. Installert hengedekk for frakt av biler..
Kjeletype 1 x hjelpekjel (donkey boiler), oljefyrt, 100 PSI arbeidstrykk 1 x hjelpekjel (exh.gas economiser), eksosfyrt, 100 PSI arbeidstrykk
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 3 x dieselgeneratorer, type Bergen Diesel RTG 6, 490 BHK/328kW. Generator: type NEBB 410 kVA AC
El-kraft 984kW/440-220VAC/60Hz
Navigasjonsutstyr Radiopeileapparat, elektrisk logg, ekkolodd, gyro kompass, elektronisk posisjons bestemmer, radar
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Radio telefoni, telerafi og/VHF, type Marconi
Maskin-/motordetaljer Gøtaverken DM 760/1500 VG-7, 2-takt, enkeltv., 7-sylindret, syl. dim.: 760 x 1.500 mm, 11.700 IHK/9.800 BHK
Maskin-/motorbygger AB Gøtaverken, Gøteborg, Sverige
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Tønsberg
Reg havn Sandefjord

1965 Bygget som JALANTA ved Kaldnes mek. Verksted A/S, Tønsberg for Aktieselskapet Kosmos (Anders Jahres rederi, managers), Sandefjord. Sjøsatt 15/10 , ferdigstilt fra Kaldnes 16/12-1965.
Gikk til Blohm & Voss, Hamburg, Vest-Tyskland for installasjon av hengedekk og pontonger for bilfrakt.
1966 Levert rederiet 30/01-1966. Byggesum NOK 25.481.000.
Satt inn i bilfrakt. Hovedsaklig fra Volkswagen, men også andre tyske bilmerker over til USA, og kull og korn som returlaster. Fraktet også biler fra Japan til USA, med kull og korn som returlaster. Samlet driftsresultat ved salg var NOK 38.494.577.
1977 Solgt 13/06-1977 til Belle Yella Shipping Co. Inc., Piraeus, Hellas for USD 3.225.000. Omdøpt til SEMI.
1981 Solgt til Thomas Zachariou Shipping Co. SA., Piraeus, Hellas. Omdøpt til DESPINA Z.
Samme år solgt til Seapark Cia. Naviera SA (Thomas Zachariou Shipping Co. SA, managers), Piraeus, Hellas. Samme navn.
1987 Omdøpt til ESPIN. Samme eiere.
Ankom 13/04-1987 til Gadani Beach, Pakistan for hugging.

1965 Built as JALANTA at Kaldnes mek. Verksted A/S, Tønsberg for Aktieselskapet Kosmos (Anders Jahres rederi, managers), Sandefjord. Launched 15/10 , completed at Kaldnes on 16/12. Installed articulated decks and pontoons for use as car carrier at Blohm & Voss, Hamburg, West Germany.
1966 Delivered to owners 26/07. Building cost was NOK 25.481.000.
In service as a car carrier, mostly with Volkswagen cars, but also from other German car makers exporting to USA. Loaded with coal and grain back to Europe. Also carried Japanese cars to USA, with coal and grain back to Japan. Total operating income at sale was NOK 38.494.577.
1977 Sold to Belle Yella Shipping Co. Inc., Piraeus, Greece on 13/06-1977 for USD 3.225.000. Renamed SEMI.
1981 Sold to Thomas Zachariou Shipping Co. SA., Piraeus, Greece. Renamed DESPINA Z.
Same year sold to Seapark Cia. Naviera SA (Thomas Zachariou Shipping Co. SA, managers), Piraeus, Greece. Same name.
1987 Renamed ESPIN. Same owners.
Arrived Gadani Beach, Pakistan on 13/04-1987, for demolition.

  • JALANTA (II)

    JALANTA (II)
  • JALANTA (II)

    JALANTA (II)

FRA DE SOM HAR SEILT MED…….
Les hva maskinsjef Åge Hasselgård skriver:
         Bil/bulk tilhørende Anders Jahre. Var om bord som førstemaskinist fra 11/09-65 (var med på byggetilsyn på Kaldnes Mek. Verksted i Tønsberg og var med ut da den var ferdig i desember 1965). Vi gikk da til Blom & Voss i Hamburg og installerte bildekk. Jeg var om bord til 04/08-1967 da jeg reiste hjem for å gå på maskinsjefskole. Hele tiden var Knut om bord som 2. styrmann. Vi reiste hjem sammen fra Vera Cruz i Mexico.
            JALANTA gikk med folkevogner fra Tyskland til USA, bortsett fra den siste turen da vi gikk til Japan og lastet biler til USA. Så gikk vi til Vera Cruz for å laste korn til Europa. Der ble vi liggende så lenge at vi måtte reise hjem derfra for å rekke skolene (Knut skulle begynne på skipperskolen).
         Etter maskinsjefskolen var jeg ombord som maskinsjef fra 01/10-68 til 06/01-1969
.

Kilde: Åge Hasselgård, DnV, Lloyds, Miramar Ship Index, Boken ”På Alle Hav – Skipene i Anders Jahres rederi”, Starke
Utarbeidet av: Myhre Jørn
   
https://www.sandefjordshistorie.no