MS JARABELLA

Tilbake til søk
JARABELLA
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motorskip
Off nr 8028096
Klassifisering DnV +1A1 ICE-C, T
Kallesignal JXVR
Byggeår 1963/05
Leveringsmåned Mai
Byggenr 149
Bruttotonn/BT 13.173
Nettotonn/NT 7.257
Dødvekt/TDW 20.327
Skrog LOA 552,6' (168,43 m)
Skrog LBP 518,3' (115,97 m)
Bredde 72,1' (21,97 m)
Dypgående 30'11 ¾" (9,44 m)
Dybde (i riss) 39,5' (12,03 m)
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for bulklast og biltransport
Hastighet ca. 14,5 knop
Drivstoffkapasitet 24,0 t /d (HFO)
Lasthåndtering 6 x lasterom m/12 lastebommer og 12 vinsjer (5 tonns), elektriske type AEG
Kjeletype 1 x hjelpekjel (donkey boiler), oljefyrt, arbeidstrykk: 100 PSI. 1 x eksoskjel (exh. gas economiser). Arbeids trykk: 100 PSI
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 3 x dieselgenerator, Bergen Diesel, 3 x 410 BHK
El-kraft 750kW/440/220VAC/60Hz
Navigasjonsutstyr Radar, radio peiler, elektrisk logg, ekkolodd, gyrokompass, utstyr for el. posisjons bestemmelse.
Manøvreringssystem El./hydraulisk styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Radiostation type Marconi, VHF type Marconi
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer MAN K7Z 70/120D, 2-takt, enkeltv., 7-sylindret, syl. dim.: 700 x 1.200 mm, 8.050 IHK (7.140 BHK) v/125 o/min.
Maskin-/motorbygger Kockums mek. Verkstads AB, Malmø, Sverige
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Tønsberg
Reg havn Sandefjord

1963 Bygget som motorskip JARABELLA (II) ved Kaldnes mek. Verksted, Tønsberg for Aksjeselskapet Kosmos (Anders Jahre & Co A/S), Sandefjord. Sjøsatt 17/01 fra bedding nr 2 i 20 minusgrader og fru Helga Vangstein som gudmor. Overlevert 01/04-1963. Byggesummen var NOK 24.642.000. Etter levering gikk hun til Blohm & Voss, Hamburg for innstallasjon av bildekk. Ferdigstilt i juni. Gikk så inn på en kullkontrakt til Fisser & van Doornum, Hamburg, samt en bilkomtrakt til Volkswagen. Senere på time charter til NYK, Japan.
1969 Ankom 28/01 til Baltimore, MD, USA. Ble liggende til 06/03 grunnet streik. Losset biler og lastet kull for Hamburg.
Kom ut i en voldsom storm som førte til store skader om bord; pontonger ved luke 1 ble slitt løs og kastet rundt, noen ble kilt fast melllom lukekarm og mastehus, en av pontongstøttene ble delvis revet opp fra dekket og fikk en sprekk til 1 sb toppsidetank som ble delvis fylt med vann. Kaptein Petter Nordstrøm og overstymann Odd Mellemstrand  fikk snudd skipet slik at vi fikk bølgene inn akter, og regulerte farta slik at bølgene gikk under hekken. Et par store bølger slo inn over poopen; soldekket ble slått i filler, den todelte byssedøra ble slått inn og bysse, messer og korridorer fikk mye vann inn. Den øvre delen av døra ble slått inn med stor kraft og skar en lang flenge i arbeidsbenken i byssa. Fikk sveist fast en solid jernplate der hvor byssedøra var slik at den ble tett.
Etter lossing i Hamburg ble det et lengre opphold på verksted i Bremen. Petter Nordstrøm ble senere med i kommisjonen som skulle se på årsakene til at
NORSE VARIANT og ANITA forsvant i lignende vær i 1973.
1972 Etter ni års drift med et samlet driftsresultat på NOK 38.164.109 blir hun solgt til Hyan Dai International Inc. Soul, Syd-Korea for NOK 16.096.500. Omdøpt ATLAS COUNSELLOR, registrerings havn Inchon, Syd-Korea.
1982 Solgt til Halle Maritime Corp., Monrovia.
1985 Innblandet i kollisjon i juni og fikk store skader. Satt på grunn. Reparert ved verft i Busan, Sør-Korea. I fart igjen fra november.
1986 Solgt til Samsun Shipping Corp., Inchon.
1993 Ankom 30/12 til Nantung, China for hugging.

Fremdrift: 1 x dieselmotor, type Kockums-MAN K7Z 70/120D, 2-takt/enkeltv., 7-sylindret. syl.dim.: 700 x 1.200 mm, 8.050 IHK (7.140 BHK) v/125 o.min, bygget for tungoljedrift (HFO). Bygget ved Kockums mek.Verkstads AB, Malmø

1963 Built as bulk carrier JARABELLA by Kaldnes mek. Verksted, Tønsberg for A/S Kosmos (Anders Jahre & Co. A/S), Sandefjord. Launched 17/01. Sponsor Mrs. Helga Vangstein. Delivered 01/04. Building costs NOK 24.642.000. Installed equipment for car freight at Blohm & Voss, Hamburg, West Germany. Installed articulated decks with pontoons in holds, pontoon brackets on deck. Completed by June. Entered a coal contract to Fisser & van Doornum, Hamburg, and a car transport contract to Volkswagen. Later chartered on a time charter to NYK, Japan.
1972 Sold for NOK 16.096.500 to Hyundai International Inc., Inchon, South-Korea. Renamed ATLAS COUNSELLOR.
1982 Sold to Halle Maritime Corp., Inchon.
1985 Involved in a collision in June and had major damage. Set aground to avoid sinking. Repaired at a shipyard at Busan, South Korea. In service again from November
1986 Sold to Samsun Shipping Corp., Inchon.
1993 Arrived 30/12 at Nantung, China for demolition.

  • JARABELLA

    JARABELLA
  • JARABELLA

    JARABELLA
30 personer
Kilde: DnV reg.1973, boken ”På alle hav – Skipene i Anders Jahres rederi”
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no