MS JARABELLA
Tilbake til søk
1963 Bygget som motorskip JARABELLA (II) ved Kaldnes mek. Verksted, Tønsberg for Aksjeselskapet Kosmos (Anders Jahre & Co A/S), Sandefjord. Sjøsatt 17/01 fra bedding nr 2 i 20 minusgrader og fru Helga Vangstein som gudmor. Overlevert 01/04-1963. Byggesummen var NOK 24.642.000. Etter levering gikk hun til Blohm & Voss, Hamburg for innstallasjon av bildekk. Ferdigstilt i juni. Gikk så inn på en kullkontrakt til Fisser & van Doornum, Hamburg, samt en bilkomtrakt til Volkswagen. Senere på time charter til NYK, Japan.
1969 Ankom 28/01 til Baltimore, MD, USA. Ble liggende til 06/03 grunnet streik. Losset biler og lastet kull for Hamburg.
Kom ut i en voldsom storm som førte til store skader om bord; pontonger ved luke 1 ble slitt løs og kastet rundt, noen ble kilt fast melllom lukekarm og mastehus, en av pontongstøttene ble delvis revet opp fra dekket og fikk en sprekk til 1 sb toppsidetank som ble delvis fylt med vann. Kaptein Petter Nordstrøm og overstymann Odd Mellemstrand fikk snudd skipet slik at vi fikk bølgene inn akter, og regulerte farta slik at bølgene gikk under hekken. Et par store bølger slo inn over poopen; soldekket ble slått i filler, den todelte byssedøra ble slått inn og bysse, messer og korridorer fikk mye vann inn. Den øvre delen av døra ble slått inn med stor kraft og skar en lang flenge i arbeidsbenken i byssa. Fikk sveist fast en solid jernplate der hvor byssedøra var slik at den ble tett.
Etter lossing i Hamburg ble det et lengre opphold på verksted i Bremen. Petter Nordstrøm ble senere med i kommisjonen som skulle se på årsakene til at NORSE VARIANT og ANITA forsvant i lignende vær i 1973.
1972 Etter ni års drift med et samlet driftsresultat på NOK 38.164.109 blir hun solgt til Hyan Dai International Inc. Soul, Syd-Korea for NOK 16.096.500. Omdøpt ATLAS COUNSELLOR, registrerings havn Inchon, Syd-Korea.
1982 Solgt til Halle Maritime Corp., Monrovia.
1985 Innblandet i kollisjon i juni og fikk store skader. Satt på grunn. Reparert ved verft i Busan, Sør-Korea. I fart igjen fra november.
1986 Solgt til Samsun Shipping Corp., Inchon.
1993 Ankom 30/12 til Nantung, China for hugging.
Fremdrift: 1 x dieselmotor, type Kockums-MAN K7Z 70/120D, 2-takt/enkeltv., 7-sylindret. syl.dim.: 700 x 1.200 mm, 8.050 IHK (7.140 BHK) v/125 o.min, bygget for tungoljedrift (HFO). Bygget ved Kockums mek.Verkstads AB, Malmø
1963 Built as bulk carrier JARABELLA by Kaldnes mek. Verksted, Tønsberg for A/S Kosmos (Anders Jahre & Co. A/S), Sandefjord. Launched 17/01. Sponsor Mrs. Helga Vangstein. Delivered 01/04. Building costs NOK 24.642.000. Installed equipment for car freight at Blohm & Voss, Hamburg, West Germany. Installed articulated decks with pontoons in holds, pontoon brackets on deck. Completed by June. Entered a coal contract to Fisser & van Doornum, Hamburg, and a car transport contract to Volkswagen. Later chartered on a time charter to NYK, Japan.
1972 Sold for NOK 16.096.500 to Hyundai International Inc., Inchon, South-Korea. Renamed ATLAS COUNSELLOR.
1982 Sold to Halle Maritime Corp., Inchon.
1985 Involved in a collision in June and had major damage. Set aground to avoid sinking. Repaired at a shipyard at Busan, South Korea. In service again from November
1986 Sold to Samsun Shipping Corp., Inchon.
1993 Arrived 30/12 at Nantung, China for demolition.