DS/HVB KNM HARRIS
Tilbake til søk
1909 Bygget som hvalbåt HARRIS av A/S Kaldnæs Patentslip & Mekanisk Værksted for A/S Harpun (O. Johnsen), Kristiania (Oslo). Overlevert i mai.
1910 P. Møystad, Kristiania (Oslo) overtar disponentansvaret for A/S Harpun.
1915 A/S Harpun overført til Haakon Sandberg, Kristiania (Oslo) som disponenter. Registrert i fiskeriregisteret som K-16-K.
Senere samme år innleid av Kongelig Norske Marine (KNM) som bevoktningsfartøy for kr. 1.500 pr. måned. Ombygd for tjenesten og utstyrt med en militær kanon, 76 mm Bofors L/28 HAK M III. Kommando heist 16/01-1915 med premier løytnant Jakob Gram som skipssjef. Inngikk som en del av Hvaleravdelingen.
1916 Leien reguleres til kr 80 pr dag 08/03.
Reddet en fisker fra øya Nordre Søster utenfor Fredrikstad 15/10. Båten hans var drevet av under stormen. Mannen måtte hales ombord via line.
1917 Under isbryting i Bergen 21/02, traff baugen på HARRIS babord sides skuteside på barken TELEFON av Fredrikstad (A/S Telefon v/Lauritz Schübeler). TELEFON lå ved Rings Verft og fikk knekt to stendere i skansekledningen, samt bøyd et røstjern. HARRIS går til Nygårds kaien og legger seg. Leien settes ned til kr. 75 pr dag fra 01/04.
1918 Kommandoen strøket 23/03-1918 ved Fredriksstad mek. Verksted, Fredrikstad. HARRIS ble overtatt av Statens Hvalfangerkontor.
1920 Innført i fiskeriregisteret som K-16-K.
1922 Ankom Framnæs mek. Verksted, Sandefjord for reparasjon og dokking. Dokket inn 12/10-1922 til 13/10-1922. Forhalt til opplag.
Solgt til utenlandske kjøpere i august.
1923 Ankommer Framnæs mek. Værksted 20/03-1923 for dokking. Ut dokking 27/03-1923. Forhalt til opplagsplass i byen 17/04-1923.
Innkjøpt i august av Skibs-A/S Southern Queen (Thor Thorsen), Kristiania (Oslo) som hvalbåt til SOUTHERN QUEEN-ekspedisjonen.
Selskapet ble etablert 15/09-1922 med formål «Skipsfart og dermed i forbindelse stående virksomheter». Disponent var skipsreder Thor Thoresen. Deltar i hvalfangsten ved Syd Shetland sammen med kokeriet SOUTHERN QUEEN og hvalbåtene ST. KILDA (b. 1911), SIR SAMUEL SCOTT (b. 1908), SOUTHERN PRIDE (b. 1923) og SOUTHERN BREEZE (b. 1923).
1924 Sesongen 1923/24 ble det produsert 30.000 fat hvalolje.
Høsten 1924 klargjøres for sesongen 1924/25. Selv så tidlig som 26/10 gikk SOUTHERN QUEEN ekspedisjonen rett inn til Admiralty Bay uten å se is. I Bransfieldstredet ble iskanten da påtruffet i en linje mellom Livingstone Island og Astrolabe Island. Der ble gjort forsøk på at forsere seg frem til Belgicastredet, men det var på dette tidspunkt umulig
1925 Ankom Sandefjord og verkstedet 26/01-1925 for dokksetning. Solgt til Aukra Hval AS (Hans Halvorsen), Kristiania (Oslo). Omdøpt VESTKAP.
1936 Selskapet overtatt av O. A. Halvorsen, Oslo.
1938 Solgt til Arendals Ophugnings Co, Arendal.
1939 Solgt til Johs. Hansens Bukser- og Lekterkompani A/S (Johs. Hansen), Arendal. Ombygget til taubåt og omdøpt SPEIDEREN.
1940 Igjen i aktiv tjeneste i krig. Leid av Kgl. norske Marine som vaktbåt.
Overtatt 22/12-1940 av tyske Kriegsmarine (KM. NSa21). Omdøpt CHARLOTTE SOPHIE.
1944 Skifter identitet til V-6607 01/09-1944 og stasjonert i Sandessjøen som en del av 66. Vorpostenflottilla, Sandnessjøen.
1945 Beslaglagt av allierte styrker. Overlatt German Minesweeping Administration (GM-SA) under britisk kommando. Satt i gang med minerydding bemannet med tyske degraderte marinefolk.
Sterkt skadet av en mine 18/06-1945. Tilbakelevert til Johs. Hansens Bukser- & Lekterkompani A/S, Arendal. Lagt opp beskadiget, omdøpt SPEIDEREN 18/07-1945.
1947 Solgt til Arnt og Simon Midtgaard, Måløy, og reparert.
1949 Solgt til Nils Hanken, Ålesund. Ombygd til lasteskip med motordrift.
1951 Forlot Farsund 07/11 med kurs for Drammen med kalkstein. Var i telefonkontakt med land da den var på høyde med Grønningen Fyr ved innseilingen til Kristiansand 07/03. Forsvant deretter med hele besetningen på 6 mann. En tom livbåt ble funnet ved Sælør sør for Korshamn ved innseilingen til Grønsfjorden 22/11.
1909 Built as whale catcher HARRIS by A/S Kaldnæs Patentslip & Mekanisk Værksted for A/S Harpun (O. Johnsen), Kristiania (Oslo). Overlevert i mai.
1910 P. Møystad, Kristiania (Oslo) took over as manager for A/S Harpun.
1915 A/S Harpun transferred to Haakon Sandberg, Kristiania (Oslo) as manager.
Later same year, hired by the Royal Norwegian Navy (KNM) as patrol boat for NOK 1.500 pr. month. Navy command hoisted 16/01-1915 with premier lieutenant Jakob Gram as the ship commander. Served as a part of the Hvaler-section.
The rent adjusted to NOK 80 pr. day, and NOK 75 pr day sometime later.
1918 The navy command deleted on 23/03-1918 at Fredriksstad mek. Verksted, Fredrikstad. HARRIS taken over by the Statens Hvalfangerkontor (Government Whaling Office).
1920 Recorded in the fishery register of Norway as K-16-K.
1922 Arrived Framnæs mek. Verksted, Sandefjord for repair and docking. Docked in 12/10-1922 until 13/10-1922. Shifted to lay-up. Sold to foreign buyers in August.
1923 Arrived Framnæs mek. Værksted on 20/03-1923 for docking. Left the dock on 27/03-1923. Shifted to lay-up mode in the city 17/04-1923.
Purchased in August by Skibs-A/S Southern Queen (Thor Thorsen), Kristiania (Oslo) as whale catcher for floating factory SOUTHERN QUEEN.
The company was established 15/09-1922 with the purpose «Shipping and thus related businesses». Manager were ship owner Thor Thoresen. Participates in whaling at South Shetland along with the whaling factory SOUTHERN QUEEN and the catcher ST. KILDA (b. 1911), SIR SAMUEL SCOTT (b. 1908), SOUTHERN PRIDE (b. 1923) and SOUTHERN BREEZE (b. 1923).
1924 The 1923/24 season produced 30.000 barrels of whale oil.
The autumn of 1924 prepared for the season 1924/25. Even as early as 26/10, the SOUTHERN QUEEN expedition went straight to Admiralty Bay without seeing ice. In the Bransfield Strait, the ice edge was then encountered in a line between Livingstone Island and Astrolabe Island. Attempts were made to move forward to the Belgica Strait, but it was impossible at this time
1925 Arrived Sandefjord and the repair yard 26/01-1925 for docking. Sold to Aukra Hval AS (Hans Halvorsen), Kristiania (Oslo). Renamed VESTKAP.
1936 The company Skibs-A/S Southern Queen taken over by O. A. Halvorsen, Oslo.
1938 Sold to Arendals Ophugnings Co, Arendal.
1939 Sold to Johs. Hansens Bukser- og Lekterkompani A/S (Johs. Hansen), Arendal. Converted to tug, renamed SPEIDEREN.
1940 Seized on 22/12-1940 by German Kriegsmarine (KM. NSa21). Renamed CHARLOTTE SOPHIE.
1944 Changed identity to V-6607 on 01/09-1944 and stationed in Sandessjøen as a part of the 66. Vorpostenflottilla, Sandnessjøen.
1945 Seized by Allied Forces. Handed over to the German Minesweeping Administration (GM-SA) under British command. Set to clear the sea for mines with German degraded crew.
Heavily damaged of mine on 18/06-1945. Returned to owners and laid up as SPEIDEREN on 18/07-1945.
1947 Sold to Arnt and Simon Midtgaard, Måløy, and repaired.
1949 Sold to Nils Hanken, Ålesund.
1951 Left Farsund 07/11-1951 with a load of limestone, bound for Drammen. Passed the Grønningen Lighthouse on 07/03-1951. Later search gave no information regarding the vessel. An empty lifeboat found at Sælør 22/11-1951 south of Korshamn at the inlet of Grønsfjorden. 6 men vanished.