DS/HVB NORRØNA II

Tilbake til søk
NORRØNA II
Nasjonalitet
Norge
Off nr 5341588
Klassifisering DnV +1A1 Hvalfanger
Kallesignal LDQW
Byggeår 1924/10
Leveringsmåned Oktober
Byggenr 56
Bruttotonn/BT 216
Nettotonn/NT 97
Skrog LOA 33,46 m
Bredde 6,58 m
Dypgående 3,99 m
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Fangstbåt
Kjeletype 1 x hoveddamp kjel (ildrør/fire tube boiler) dim.: 14' x 11', kullfyrt m/3 fyrganger. Heteflate: 2.117 kv/ft, damptrykk: 200 PSI
Kjelebygger Kaldnæs mek. Verksted, Tønsberg, Norge
Hjelpemaskineri 2 x stempel dampmaskin m/gen.
El-kraft 110VdC
Navigasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 13,5"-22,0"-37,5", slag 24", 130 NHK/700 IHK
Maskin-/motorbygger Kaldnæs mek. Verksted, Tønsberg, Norge
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Tønsberg
Reg havn Sandefjord

1923 1923/24: Ulovlig jernstreik

Med grunnlag i en indeksklausul kunngjorde Mekaniske Verksteders Landsforening i slutten av oktober 1923 fem prosents lønnsnedslag. Jernarbeiderne i Kristiania og andre byer svarte kontant med ulovlige streiker. For første gang ble det faglige lederskapet i Landsorganisasjonen plassert på sidelinja i forbindelse med en større konflikt. Jernarbeiderstreiken holdt fram som ulovlig streik i fem måneder, fram til utgangen av mars 1924. Da løp tariffavtalen ut og konflikten ble lovlig, men fortsatt tok det to måneder før man fikk avsluttet konflikten. Jernarbeiderne måtte finne seg i noen uker med fem prosents lønnsnedslag, men oppnådde 10 prosent lønnsøkning fra 14. juli 1924.

Medregnet andre streiker og lockout som fulgte i kjølvannet av jernarbeiderstreiken, var over 63 000 arbeidere i konflikt i 1924, og vel 5,1 millioner arbeidsdager gikk tapt

1924 Bygget som hvalbåt NORRØNA II ved Kaldnæs mek. Verksted, Tønsberg for Hvalfanger-A/S Vestfold (Johan Rasmussen & Co)), Sandefjord. Sjøsatt 29/09-1924, ferdigstilt og levert 23/10-1924. Registrert i Sandefjord. Byggesummen var NOK 532.634. Søsterskip av A.W. SØRLLE og spesialbygget for fangst ved selskapets landstasjon Strømnes, Syd-Georgia.

En ulovlig jernstreik ble utløst høsten 1923, denne var landsomfattende og rammet også Kaldnæs mek. Verksted. Streiken varte i syv måneder. Resultatet var at båtene ble overlevert fire måneder forsinket og fikk derved en amputert førstesesong.

NORRØNA ankom Strømnes 04/12-1924, (søsterskipet 1 mnd. senere). Fanget for Strømnes ut sesongen. Kort sesong til tross ble hun med Sverre Skedsmo som skytter stasjonens beste båt med 238 hval. Lå i opplag på landstasjonen mellom fangstsesongene og hadde sin siste sesong i fangst fra Strømnes sesongen 1927/28

1927 Fangsten begynner 01/10. Fangsten startet med hvalbåtene FJORD, ROKK, FØIK, A. W. SØRLLE og NORRØNA. De nybyggede hvalbåter SAMSON I og HERKULES I ankom til Syd-Georgia henholdsvis 07 og 27/12 og gikk inn i fangsten i stedet for de mindre hvalbåter A. W. SØRLLE og NORRØNA

1928 Ankom Sandefjord 20/04. Lagt i opplag med tanke på salg ferdig klasset.

1929 Etter ekstraordinær generalforsamling i A/S Vestfold i mai ble det bestemt å selge CHR. CASTBERG og NORRØNA II som begge lå i opplag i Sandefjord.

Solgt til Falkland Whaling Co. Ltd. (Hans Borge, Tønsberg), St. Helier. Jersey, England. Omdøpt FALCONER 1. Kort tid etterpå byttet til POLAR 1 og registrert i St. Helier, Jersey CI/UK

Fanget pelagisk antarktisk for Fl/k POLAR CHIEF i sesongene 1929/30 – 1936/37.

I fangst med 6 fangstbåter og Fadum & Wang, Tønsberg som norske representanter sesongen 1936/37.

1937 Flåtens resultat med 6 fangstbåter i sesongen 1936/37 ble 41.920 fat. Kjelen konvertert fra kull- til oljefyring.

Sesongen 1937/38 var kokeriet transportskip for SVEND FOYN.

1938 Innleid av tyske Fl/k UNITAS-ekspedisjonen for sesongen 1938/39

1939 I opplag i Tønsberg.

1940 Tatt på opplagsplassen av tyske okkupanter i april og utstyrt som vaktskip. Omdøpt av Kriegsmarine til HAGEN (NT 08), senere med hhv. ND 08 og V 6401 som kjennemerker. Tilhørte 64. Vorpostenflottille, Hysnes ved krigens slutt i 1945.

1945 Overtatt av allierte styrker ved frigjøringen den 08/05-1945. Tatt i bruk som alliert minesveiper.

1947 Solgt til Sevrin Vikanes, Stord og ombygget til fiske- og lastefartøy med et lasterom. Utstyrt med to luker betjent av en lastebom (2,5T), og vinsj.

1948 Severin Vikanes, Sagvåg i Sunnhordland registrert som eier, omdøpt STORDING og registrert i Haugesund. Dampmaskineriet erstattes med en dieselmotor av type Wichmann, 2-takt/enkeltv., 4-sylindret, syl. dim.: 280 x 320 mm, 260 BHK v/375 o. min., bygget ved M. Haldorsen & Sønner, Rubbestadneset. Fartøyet fikk så en marsjfart på 9,5 knop. Nytt kallesignal: LLTB

Ny tonnasje: 221 brt, 119 nrt.

1968 Ny maskin, en 1959 modell type Wichmann 2-takt/enkeltv., 5-sylindret, syl. dim: 280 x 420 mm, 500 BHK v/350 o. min. Bygget ved M. Haldorsen & Sønner, Rubbestadneset i 1959.

1974 Solgt til Elias Haakonsen, Åkrehamn. Omdøpt DRAGSUND og registrert i Haugesund.

1979 Sank ved kai på Karmøy.

1980 Hevet og reparert.

1986 Fremdeles i drift og i Elias Haakonsen, Åkrehamns eie.



Maskineri:

Trippel dampmaskin, 3cylindere, diam.: 13.5'-22.0'-37.5'. Maskineri bygget ved Kaldnæs mek. Verksted, Tønsberg. Kjeler samme. 


1923 1923/24: Illegal iron strike
Based on an index clause the Mekaniske Verksteders Landsforening late October 1923 proclaim a 5 per cent wage reduction. Iron workers in Kristiania (Oslo) and other areas responded immediately with an illegal strike. For the first time the skilled leadership in Landsorganisasjonen (LO) was set aside in a conflict. The illegal Iron worker strike was kept going in five months, until the end of March 1924. At this time the wage agreement period ended, and the conflict became legal. The strike went on another two months before the conflict ended. The iron workers had to except some weeks of five per cent reduction, but ended up with a rise of ten per cent increase from the 14th of July 1924.
Including other strikes and lockouts that followed in the wake of the iron worker strike, totally 63 000 workers was in conflict in 1924, and about 5,1 million work days was lost.

1924 Built as whale catcher NORRØNA (II) by Kaldnæs mek. Verksted, Tønsberg for Hvalfanger-A/S Vestfold (Johan Rasmussen & Co), Sandefjord. Launched on 29/09-1924, completed on 23/10-1924. Price paid was NOK 532.634. Registered home port was Sandefjord.
She was a sistership of A.W. SØRLLE and specially designed for the whaling out from the Stromness Harbour, South Georgia.
A illegal strike by the iron workers in late 1923, started a shortage in building material all over the country, as well as Kaldnæs mek. Verksted. The strike lasted for about seven months and NORRØNA had her whaling season cut by about a month as she arrives Stromness on 04/12-1924. Her sister shows up a month later.
She did catch for the Stromness station throughout the season. Despite a short season she became, with Mr. Sverre Skedsmo at the gun, the best boat at the station with a catch of 238 whales. She was in layup mode between the seasons and had her last whaling season at Stromness the season of 1927/28.
1928 Laid up in Sandefjord, Norway for sale.
1929 After an extraordinary general meeting in A/S Vestfold in May, it was decided to sell CHR. CASTBERG and NORRØNA II, both of which were laid up in Sandefjord.
Sold to Falkland Whaling Co. Ltd. (Hans Borge, Tønsberg), St. Helier. Jersey, England. Renamed FALCONER 1. Shortly after renamed POLAR 1, and registered at St. Helier, Channel Islands, UK
Went in to pelagic catching with the floating factory FL/F POLAR CHIEF the season of 1929/30 and until end of 1937/38.
1937
The boiler is converted from coal to oil firing
1938 Hired by the German UNITAS-expedition for the season of 1938/39.
1939 Laid up in Tønsberg, Norway.
1940 Taken over by the German occupants in April and used as patrol boat. Renamed by the Germans to HAGEN (NT 80), later with new identity sign as ND 08 and V 6401. Active at 64. Vorpostenflottille, Hysnes at the end of war.
1945 Taken back by allied forces in May 1945. Taken into use as minesweeper.
1947 Sold to Sevrin Vikanes, Stord and converted to fishing/cargo vessel.
1948 Severin Vikanes, Sagvåg in Sunnhordland, Norway registered as owner, renamed STORDING and registered in Haugesund. Steam machinery replaced by a diesel engine of type Wichmann, 2-stroke/single acting, 4-cylinders, cyl. dim.: 280 x 320 mm, 260 BHP at 375 rpm. Built by M. Haldorsen & Sønner, Rubbestadneset. The vessel obtained a service speed of 9,5 knots. Call sign was LLTB.
New tonnage: 221 grt, 119 nrt. Built with 1 x cargohold with two hatches served by one cargo derrick (2,5T) and winch.
1968 New main engine fitted. A type Wichmann 2-stroke/single acting, 5-cylinders, cyl.dim: 280 x 420 mm, 500 BHP at 350 rpm. Built by M. Haldorsen & Sønner, Rubbestadneset in 1959.
1974 Sold to Elias Haakonsen, Åkrehamn and renamed DRAGSUND. Registered in Haugesund.
1979 Sank alongside the quay at Karmøy.
1980 Re-floated and repaired
1986 Still in service with Elias Haakonsen, Åkrehamn as owner.

r.

  • NORRØNA II

    NORRØNA II
  • NORRØNA II

    NORRØNA II
Kilde: DnV reg.1935/1953/1961/1986, ”Landstasjonen Strømnes 1906-1931”, av Odd Galteland (2009), Sandefjords Blad
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen og Ulf W. Gustavsen
   
https://www.sandefjordshistorie.no