Verftsinformasjon: AB Lindholmens Varv

Tilbake til søk
Navn AB Lindholmens Varv
Sted Gøteborg
Land Sverige

Sammendrag fra Wikipedia
AB Lindholmens Varv
Bygger på Motala Varvs konkurs i 1891. Motala Varv på Lindholmen var den gang Gøteborgs største arbeidsgiver og hadde 1426 ansatte. Verkstedet lå i dvale et helt år før det i 1892 solgt på auksjon.
Derav etableres Lindholmens Verkstads AB med en aksjekapital på 1 mill. svenske kroner, hvor Motala Verkstads Nya AB tegnet seg for 550 000 kroner. Aksjemajoritet i Motala Verkstads Nya AB og Lindholmen ble styrt av AB Bergsunds interessenter. Lindholmen bygde slepebåter, fartøy for malmtransport og passasjerfartøy. Verkstedet klarte seg bra under hele første verdenskrig.
På initiativ av Göteborgs Bank, kjøpte i 1915 ett konsortium av fremtredende gøteborgere, majoriteten av aksjene og så godt som alle preferanseaksjene i Lindholmen AB. Slik kom Lindholmen seg vekk fra AB Bergsunds konsern og ble igjen et selvstendig verksted.
Efter 1917 var Lindholmen det eneste verkstedet av verkstedene som hadde reddet seg unna "Broströmsfären".

I 1936 var det igjen dags for en omvandling. Den 5 september 1936 ble Aktiebolaget Lindholmens Varv med administrasjon i Gøteborg etablert. Med dette ble AB Lindholmen-Motala og AB Lindholmens Varv adskilt. Man forlot la vekk dampmaskiner og satset nå på diesel-elektrisk maskineri med motorer fra Atlas-Diesel. Lindholmen fokuserte utover dieselmotorer på bygging av spesialiserte tørrlastfartøy og dampkjele produksjon. I 1944 sjøsattes en ny flytedokk bygget på verkstedet for egen regning. Lindholmen ble en del av Johnson konsernet og ble kjent for sine linjebåter.
Man produserte den kjente Pielstickmotoren, spesielt tilpasset linje- og passasjerfartøy. Verkstedets plassering gjorde det umulig å bygge større tonnasje supertankere etc. Under krigen 1939–1945 ble det sjøsatt 23 fartøy ved Lindholmen. I 1960 hadde verkstedet 1.800 ansatte, hvorav 1.400 var utførende arbeidere.
Under kommende nedgangstider ble verkstedet i 1985 solgt til Eriksbergs mekaniska Verkstad. Siden igjen oppdelt hvor en del av reparasjonsavdelingen ble overlatt Gøtaverken. Siste fartøy fra Lindholmen var i 1974. Fra den spede begynnelse i 1848 og frem til 1976 ble det bygget 1.100 fartøy ved verkstedet.

Ingen bilder er lagret for dette verftet

Følgende skip er bygget på verftet:

Navn Byggenr Bygget Bilder Type Eier
HALLVARD 1038 1954/10 1 MS
EXPEDIT 0
COURIER 307 1883/06 1 DS A/S D/S Courier
CHRISTIANSBORG 1016 1951/10 1 MT Anders Jahre A/S, Sandefjord
NORDIC VOYAGER 1107 1968 1 Nordic American Tankers
EXPEDIT 1897 0 DS A/S Expedit (P. O. Nilsen), Sandefjord
JARLSBERG (II) 409 1912/07 3 DS Peder Johannessen
   
https://www.sandefjordshistorie.no