D/S JARLSBERG (II)

Tilbake til søk
JARLSBERG (II)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr 5603323
Klassifisering DnV +1A1
Kallesignal MHRK (LEEX etter 1934)
Byggeår 1912/07
Byggenr 409
Bruttotonn/BT 328
Nettotonn/NT 129
Skrog LOA 41,48 m
Bredde 7,22 m
Dybde (i riss) 2,65 m
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Båt for passasjertransport
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 1 x dampkjel (røkrørskjel/fire tube boiler), med dim.: 13,9 x 10,8’ og 3 fyrganger. Arbeidstrykk 190 psi
Kjelebygger AB Lindholmens mek. Verksted, Gøteborg, Sverige
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 14,8"-24"-40", slag 24", 78 NHK
Maskin-/motorbygger AB Lindholmens mek. Verksted, Gøteborg, Sverige
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1915 - 1921
Norge
Sted Gøteborg
Reg havn Tønsberg

1912 Bygget som DS JARLSBERG av Lindholmens Mekaniske Verkstads A/B, Göteborg, Sverige for Tønsberg & Hortens Dampskibsselskab, Tønsberg.
Skipet var sertifisert for 400 passasjerer og gikk i rute mellom Tønsberg og Kristiania.
1915 Ar. Andersen, Tønsberg ble manager.
1921 Peder Johannessen, Tønsberg ble manager.
1926 Grunnstøtte 17/12 på Fjærskjær ved innseilingen til Valløy, mens hun var på reise fra Oslo til Tønsberg.
Etter to og et halvt døgns strev fikk man trukket skipet av grunnen. Skadene ble anslått til NOK 175.000.
1927 Grunnstøtte 14/11 ved Torgersøya.
Akterstevnen ble ødelagt. Passasjerene ble med livbåter bragt til Tønsberg. Skadene ble utbedret for NOK 6000 på Kaldnes Mekaniske Verksted, Tønsberg.
1954 Solgt til Brødrene Anda, Hundvåg ved Stavanger for hugging.
1955 Nedrigget til lekter.

 

Dette skrev kunstneren Edvard Munch i et notat datert 1890-1892. I år er det 150 år siden han ble født. Edvard Munch reiste i inn og utland, og mange av reisene startet med båt. Reisen til huset i Åsgårdstrand startet med DS Jarlsberg. To båter har hatt dette navnet og fraktet passasjerer mellom Tønsberg og Oslo. Den første ble bygget i 1879 og den siste i 1912. Et udatert brev forteller oss at Edvard Munch ikke bare reiste med båten, men også fikk tilsendt eiendeler med rutebåten.

 

DS Jarlsberg II ble bygget ved Lindholmens Mekaniske verksted A/B i Gøteborg i Sverige i 1912. Skipet var sertifisert til å frakte 400 passasjerer. De fleste seilasene til Oslo gikk smertefritt, men hun grunnstøtte to ganger. I 1926 ved Fjærskjær ved Vallø og igjen i 1927 ved Torgersøya. Skadene i 1926 var på hele 175.000 kroner og det tok litt over to dager å få skipet av skjæret. I 1927 ble passasjerene fraktet til Tønsberg i livbåter, akterstevnen var ødelagt og ble reparert ved Kaldnes Mekaniske verksted. Rederiet slapp unna med 6.000 kroner.

 

 

 

1912 Built as SS JARLSBERG by Lindholmens Mekaniske Verkstads A/B, Gothenburg for Tønsberg & Hortens Dampskibsselskab, Tønsberg.
She was registered for 400 passengers and in regularly scheduled service between Tønsberg and Kristiania.
1915 Ar. Andersen, Tønsberg became manager.
1921 Peder Johannessen, Tønsberg became manager.
1926 Ran aground 17/12 on Fjærskjær at the entrance to Valløy when on a voyage from Oslo to Tønsberg.
The vessel was re-floated after 2,5 days. The damage was calculated to NOK til 175.000.
1927 Grounded 14/11 at Torgersøya.
The stern was damaged. The passengers was transported with the lifeboats to Tønsberg. The damages was repaired at Kaldnes Mekaniske Verksted, Tønsberg for NOK 6.000.
1954 Sold to Brødrene Anda, Hundvåg at Stavanger for breaking.
1955 Cut down to a barge..

  • JARLSBERG (II)

    JARLSBERG (II)
  • JARLSBERG (II)

    JARLSBERG (II)
  • JARLSBERG (II)

    JARLSBERG (II)
Kilde: DnV, Lloyd’s, Starke, warsailors.com, Borre Historielag, Borreminneredaksjonen
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Steinar Norheim.
   
https://www.sandefjordshistorie.no