M/T CHRISTIANSBORG

Tilbake til søk
CHRISTIANSBORG
Nasjonalitet
Danmark
Skipstype Motor Tanker
Off nr 5071846
Klassifisering Lloyds +100A1 (Carrying Petroleum in Bulk)
Kallesignal OYDI (dansk)
Byggeår 1951/10
Byggenr 1016
Bruttotonn/BT 10.652
Nettotonn/NT 6.036
Dødvekt/TDW 16.000
Skrog LOA 550,9’
Skrog LBP 523,0'
Bredde 64,3’
Dybde (i riss) 36,5’
Skipsbeskrivelse Motortanker
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for frakt av oljeprodukter
Hastighet 15,3 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 20 x lastoljetanker (10 C, og 5 vingtanker i hver side)
Kjeletype 2 x hjelpekjeler (ildrørskjeler/fire tube boiler), 170 PSI
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Radiopeiler, ekkolodd, gyrokompass og radar
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Telefoni og telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Sulzer, 2-takt, enkeltv., diesel
Maskin-/motorbygger
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1951 - 1963
Danmark
Sted Gøteborg
Reg havn København

1950 I 1950 bestemte rederiene TORM, J. Lauritsen og Dannebrog rederiet seg til sammen å bestille 5 tankere på rundt 16.000 tdw fra Lindholmens Varv i Göteborg. Av disse kom et til D/S A/S Dannebrog, København. Rederiets første begynnelse som et tankrederi.
Kjøl lagt 10/09-1950.
1951 Bygget som motortanker CHRISTIANSBORG ved Aktieselskapet Lindholmens Varv, Gøteborg på regning av D/S A/S Dannebrog (C. K. Hansen, disp.) Sjøsatt 19/05. Etter prøvetur overlevert til eiere 03/10-1951. Byggeprisen var DKK 16.500.000.
På tidsbefraktning til Anders Jahre & Co A/S, Sandefjord ved overlevering. Intensjonen var benyttelse til frakt av drivstoff etc til hvalflåten i Sydishavet under sesongen og ta hvalolje i retur. Markedet forandret seg og hun ble satt i regulær tankfart.
1956 Hovedmotor bygget om fra diesel til tungolje drift.
1963 Solgt 23/10 til Vendila D/S A/S, København. Beholder navnet.
1966 Solgt 10/11 til Soloro Company Ltd. (A. I. Romano, Athen), Monrovia, Liberia. Omdøpt OROUTSA under Liberia flagg. Salgspris var DKK 2.999.473.
1969 Ankom Pireus, Hellas for opplag 30/04
1970 Solgt til Brodospas, Split for hugging. Ankom Split under slep 12/02. Hugging ble i gang satt umiddelbart og var ferdig 03/03-1970.

1950 In 1950, the shipping companies TORM, J. Lauritsen and Dannebrog decided to go together to order 5 tankers of around 16,000 tdw from Lindholmens Varv in Gothenburg. Of these, one came to D/S A/S Dannebrog, Copenhagen. The company's first beginning as a tanker company.
Keel laid 10/09-1950.
1951 Built as motor tanker CHRISTIANSBORG at Aktieselskapet Lindholmens Varv, Gothenburg at the expense of D/S A/S Dannebrog (C. K. Hansen, mgr.) Launched 19/05. After sea trail handed over to owners 03/10-1951. The construction price was DKK 16,500,000.
On time charter to Anders Jahre & Co A/S, Sandefjord upon delivery. The intention was to use it for fuel etc to the whaling fleet in the Southern Ocean during the season and return whale oil. The market changed and she was put in regular tanker service.
1956 Main engine converted from diesel to heavy oil operation.
1963 Sold 23/10 to Vendila D/S A/S, Copenhagen. Retains the name.
1966 Sold 10/11 to Soloro Company Ltd. (A. I. Romano, Athens), Monrovia, Liberia. Renamed OROUTSA under the Liberian flag. The sales price was DKK 2,999,473.
1969 Arrived in Piraeus, Greece for layup 30/04.
1970 Sold to Brodospas, Split for breaking. Arrived in Split under tow 12/02. Breaking commenced immediately and was completed 03/03-1970.

  • CHRISTIANBORG

    CHRISTIANBORG
Kilde: John Gramstad m.fl.
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no