M/T CHRISTIANSBORG
Tilbake til søk
1950 I 1950 bestemte rederiene TORM, J. Lauritsen og Dannebrog rederiet seg til sammen å bestille 5 tankere på rundt 16.000 tdw fra Lindholmens Varv i Göteborg. Av disse kom et til D/S A/S Dannebrog, København. Rederiets første begynnelse som et tankrederi.
Kjøl lagt 10/09-1950.
1951 Bygget som motortanker CHRISTIANSBORG ved Aktieselskapet Lindholmens Varv, Gøteborg på regning av D/S A/S Dannebrog (C. K. Hansen, disp.) Sjøsatt 19/05. Etter prøvetur overlevert til eiere 03/10-1951. Byggeprisen var DKK 16.500.000.
På tidsbefraktning til Anders Jahre & Co A/S, Sandefjord ved overlevering. Intensjonen var benyttelse til frakt av drivstoff etc til hvalflåten i Sydishavet under sesongen og ta hvalolje i retur. Markedet forandret seg og hun ble satt i regulær tankfart.
1956 Hovedmotor bygget om fra diesel til tungolje drift.
1963 Solgt 23/10 til Vendila D/S A/S, København. Beholder navnet.
1966 Solgt 10/11 til Soloro Company Ltd. (A. I. Romano, Athen), Monrovia, Liberia. Omdøpt OROUTSA under Liberia flagg. Salgspris var DKK 2.999.473.
1969 Ankom Pireus, Hellas for opplag 30/04
1970 Solgt til Brodospas, Split for hugging. Ankom Split under slep 12/02. Hugging ble i gang satt umiddelbart og var ferdig 03/03-1970.
1950 In 1950, the shipping companies TORM, J. Lauritsen and Dannebrog decided to go together to order 5 tankers of around 16,000 tdw from Lindholmens Varv in Gothenburg. Of these, one came to D/S A/S Dannebrog, Copenhagen. The company's first beginning as a tanker company.
Keel laid 10/09-1950.
1951 Built as motor tanker CHRISTIANSBORG at Aktieselskapet Lindholmens Varv, Gothenburg at the expense of D/S A/S Dannebrog (C. K. Hansen, mgr.) Launched 19/05. After sea trail handed over to owners 03/10-1951. The construction price was DKK 16,500,000.
On time charter to Anders Jahre & Co A/S, Sandefjord upon delivery. The intention was to use it for fuel etc to the whaling fleet in the Southern Ocean during the season and return whale oil. The market changed and she was put in regular tanker service.
1956 Main engine converted from diesel to heavy oil operation.
1963 Sold 23/10 to Vendila D/S A/S, Copenhagen. Retains the name.
1966 Sold 10/11 to Soloro Company Ltd. (A. I. Romano, Athens), Monrovia, Liberia. Renamed OROUTSA under the Liberian flag. The sales price was DKK 2,999,473.
1969 Arrived in Piraeus, Greece for layup 30/04.
1970 Sold to Brodospas, Split for breaking. Arrived in Split under tow 12/02. Breaking commenced immediately and was completed 03/03-1970.