D/S COURIER
Tilbake til søk
1883 Bygget som COURIER av Lindholmens Werkstads A/B, Göteborg, Sverige for Lisleby Fabrikker (M. Peterson & Søn), Fredrikstad.
1890 Ny kjele installert:
1 x dampkjele med dim.: 12,3’ x 9,6’ og 3 fyrganger.
Arbeidstrykk 90 psi. Bygget av Nylands Verksted, Kristiania.
1896 Manager: And. Jacobsen, Fredrikstad.
1899 Solgt til R. M. Peterson m. fl., Moss.
1902 Registert i Fredriksværn.
1910 Registrert i Kristiania.
1913 Solgt i oktober til A/S D/S Courier (Jacobsen & Co.), Langesund.
1915 Solgt i mai til Johs. Sundfør, Haugesund. Registrert i Bergen. Videresolgt 27/07 til A/S D/S Robert Lea (Erik Grant Lea), Bergen. Omdøpt til ROBERT LEA.
1916 Oppbrakt 22/09 i den Engelske Kanalen av de tyske
jagerne SMS V 47, SMS V 67 og SMS V 68. Erklært god prise.
Skipet var på reise fra Rotterdam, Nederland til London,
England med margarin.
ROBERT LEA ble benyttet som hjelpeskip for den tyske
krysseren SMS ARCONA, depotskip for en ubåt-flotilje.
883 Built as S/S COURIER by Lindholmens Werkstads A/B,
Göteborg, Sweden for Lisleby Fabrikker (M. Peterson & Søn),
Fredrikstad.
1890 New boiler installed: 1 x boiler with dim.: 12,3’ x 9,6’
and 3 furnaces. Working pressure 90 psi. Built at Nylands
Verksted, Kristiania.
1896 Manager: And. Jacobsen, Fredrikstad.
1899 Sold to R. M. Peterson et. al, Moss.
1902 Registered in Fredriksværn.
1910 Registered in Kristiania.
1913 Sold in October to A/S D/S Courier (Jacobsen & Co.),
Langesund.
1915 Sold in May to Johs. Sundfør, Haugesund. Registered in
Bergen.
Re-sold 27/07 to A/S D/S Robert Lea (Erik Grant Lea), Bergen.
Renamed ROBERT LEA.
1916 Captured 22/09 by SMS V.47, V.67 & V.68, in the
English Channel whilst on a voyage from Rotterdam, the
Netherlands to London, England with margarine. Condemned
by prize court.
ROBERT LEA was used as auxiliary ship for SMS ARCONA,
submarine depot ship.
1917 Stranded and sank 28/07 off Terschelling, the
Netherlands.