DS/HVB FOCA (I)
Tilbake til søk
1921 Bygget som hvalbåt FOCA ved Bokerøens Skibsbyggeri, Svelvik (bygg nr. 9) for Cia. Argentina de Pesca S.A. Byggeverftet var i store vanskeligheter, men fikk slept FOCA til Bergens mek. Verksted for installering av kjele og en 650 IHK 3 sylindret dampmaskin. Dagen skipet gikk prøvetur måtte Bokerøens Verft (Bokerøens Skibsbyggeri) stenge portene for aldri å åpnes igjen.
1925 Fanget for landstasjonen Grytviken sesongen 1925/26. Skytter var Idar Bull Jonassen.
1927 Kjele ombygget fra kullfyring til oljefyring.
1929 Solgt til A/S Atlas, Larvik (Chr. Nielsen & Co., disponent) 12/10-1929 for Nkr. 200,00 og omdøpes FEMERN. Benyttet som bøyebåt for Fl/k SOLGLIMT i sesongen 1929/30-
1930 Hvalfangerselskabet A/S Atlas, Larvik ble overtatt av A/S Odd (A/S Thor Dahl v/Lars Christensen), Sandefjord og inngår som en del av dette. Ankom verkstedet 02/09. Forlater verkstedet 06/09. Benyttet som bøyebåt for Fl/k SOLGLIMT i sesongen 1930/31. Avgikk Sandefjord 08/09.
1931 Bygg nr 107 går av stabelen på Framnæs mek. Værksted og får navnet FEMERN. Den opprinnelige FEMERN blir omdøpt FORLANDET.
1932 FORLANDET overføres til A/S Fangstskibene (A/S Thor Dahl v/Lars Christensen, Sandefjord), Sandefjord.
1933 Solgt til Hvalfangerselskapet Ishavet av 1933 A/S (Leif Bryde, disponent), Sandefjord som tok sikte på fangst i Nordishavet. Den kom aldri i fangst på fangst i Nordishavet, men ble liggende i opplag.
1934 Tilbakeført til A/S Fangstskibene (A/S Thor Dahl v/Lars Christensen, Sandefjord), Sandefjord
1936 Solgt til A/S Framnæs mek. Værksted, Sandefjord. Ombygget til taubåt for verkstedet.
1945 Tilbake på sin arbeidsplass Framnæs mek. Værksted i juli etter et ufrivillig opphold i tysk tjeneste tatt «in anspruch» så sent som 04/04 dette år. Fortsatte som taubåt for Framnæs mek. i alle år frem til verkstedet ble nedlagt
1983 Solgt til J. Schrøder, Oslo og gjort om til veteranskip. Kjøpesummen var to 50-øringer fra 1921 – skipets byggeår.
2006 Fremdeles i drift som veteranskip med base i Oslo.
2015 Ønsket til Sandefjord: «Nå kommer’n snart hjem!».
2016 Ankom Sandefjord og legger til ved samme pir i havnen som hvalbåten SOUTHERN ACTOR lå. Flyttet senere til kaien ved Gokstad kystlag på sin 'gamle arbeidsplass'.
2017 Foreningen «Forlandet’s venner» stiftes i mai. Restaurering påbegynt av frivillige fra 'Forlandets Venner' og pågår fortsatt--..
1921 Built as whale catcher FOCA by Bokerøens Skibsbyggeri, Svelvik (yard no. 9) for Cia. Argentina de Pesca S.A. Buenos Aires, Argentina.
The construction yard was in great difficulty but managed to tow FOCA to Bergen mek. Verksted for installation of boiler and a 650 IHK 3-cylinder steam engine. The day the ship went on a sea trail, Bokerøens Verft (Bokerøens Skibsbyggeri) had to close the gates never to be opened again
1927 Boiler converted to oil firing.
1929 Sold to Hvalfangerselskabet A/S Atlas, Larvik (Chr. Nielsen & Co., disponent) 12/10-1929 for 200,00 Nkr and renamed FEMERN. Used as buoy boat for Fl/k SOLGLIMT the season of 1929/30
1930 Company amalgamated with A/S Odd (A/S Thor Dahl v/Lars Christensen), Sandefjord. Used as buoy boat for Fl/k SOLGLIMT the season of 1930/31
1932 Transferred to A/S Fangstskibene (A/S Thor Dahl v/Lars Christensen), Sandefjord
1933 Sold to Hvalfangerselskapet Ishavet av 1933 A/S, Sandefjord (Leif Bryde, disponent). Renamed FORLANDET. A name that probably derives from the island Prins Karls Forland which is one of the westernmost islands in Svalbard, an area where the whale catcher was intended to be used. It was never used in whaling in the Northern Ocean but was left in layup mode.
1936 Sold to A/S Framnæs mek. Værksted, Sandefjord. Converted for use as a harbour tug.
1983 Sold to J Schrøder, Oslo and deployed as a museum ship.
1945 Returned to Framnæs mek. Værksted in July after been seized by the German “in Anspruch” as late as 04/04 this year.
2006 Still afloat as a veteran ship based in Oslo.
2016 Now she is back in Sandefjord and undergoing an extensive restauration by volunteer crew.
2017 The association «Forlandet’s friends» is founded in May. Restoration started by volunteers from " Forlandet’s friends"
Les hva Stiftelsen Norsk Fartøyvern skrev på sine nettsider (http://home.online.no/%7ebjeren/forland.htm)
To indentiske hvalbåter ble høsten 1920 kontrahert av Compania Argentina de Pesca i Buenos Aires hos det nå nesten fullstendig glemte verft Bokerøens Skibsbyggeri, Svelvik. Byggingen ble påbegynt i desember samme år. Stabelavøpningen fant sted i slutten av august og midten av september 1921. Den første ble døpt Albatross, og den andre Foca.
Etter sjøsettingen ble begge båtene slept til Bergens mek. Verksted for installasjon av maskin- og kjeleanlegg. Etter dette ble begge båtene slept til Svelvik for fullføring og utrustning. Begge båtene ble overlevert i november 1921 til en pris av ca. kr. 750.00.- pr.stk.
Samme dag som Foca gikk avleveringstur, lukket Bokerøens Skibsbyggeri sine porter for aldri mer å åpnes igjen.
Mangel på kontrakter var årsaken til nedleggelsen. Begge båter gikk inn i hvalfangstsesongen 1921/22 på Syd-Georgia.
I 1927 ble begge båtene ombygget til oljefyring. Albatross eksiterer fortsatt under samme navn, og ligger halvt nedsunket ved kai i Grytviken på Syd-Georgia. Foca ble solgt til Hvalfangerselskabet Atlas, Larvik senere Sandefjord, hvor selskapet ble sammensluttet med A/S Odd. Omdøpt til Femmeren av den nye eier. Atlas hadde kokeriskipet Solglimt, og fire nye hvalbåter, Eneren til Fireren. Femmeren ex Foca fanget for Solglimt i sesongene 1929/30 og 1930/31 som bøyebåt. Returnerte fra fangst våren 1931 til Sandefjord.
Femeren ble i 1931 overtatt av A/S Framnæs mek. Verksted, Sandefjord og senere igjen solgt til det nystartede A/S Ishavet (Leif Bryde), Sandefjord, som skulle drive hvalfangst i Nordishavet. Båten fikk navnet Forlandet, trolig etter Prin Karls Forland på Svalbard. Hverken dagbøker eller hvalfangststatisikken gir imidlertid holdepunkter for at båten deltok i hvalfangst i Nordishavet. En kort tid tilhørte båten A/S Fangstskibene (A/S Thor Dahl), Sandefjord, inntil A/S Framnæs mek. Verksted kjøpte den tilbake i 1934. Ombygget til slepebåt i 1935, og i bruk ved verkstedet som slepebåt, isbryter og hjelpefartøy frem til 1983. Solgt av F.M.V. i 1983 til private med bevaring som formål.
Bevares og drives i dag på ideell basis av stiftelsen Norsk Fartøyvern med støtte fra foreningen D/S Forlandets Venner.
Ønsker du å ta del i bevaringsarbeidet samt medlemskap i venneforeningen, eller ytterligere opplysninger om fartøyet og bevaringsarbeidet kan du henvende deg til:
Stiftelsen Norsk Fartøyvern
Postboks 27
1349 Rykkinn