DS/HVB KOS 48
Tilbake til søk
1951 Bygget som hvalbåt KOS 48 ved Kristiansands mek. Verksted, Kristiansand for A/S Kosmos (Anders Jahre & Co), Sandefjord. Ferdigstilt og overlevert i oktober.
Bygget etter tegninger av kjent Fredrikstad design. Samme type som mange andre hvalbåter på den tid. Eksempelvis TIGER, NEBB, STAR X m.fl. Bygget med elektrisk helsveiset skrog, med krysser hekk.
Starter sin karriere sesongen 1951/52 som fangstbåt for KOSMOS III med Mauritz Marthinsen som skytter.
1952 Sesongen 1952/53 fangstbåt for KOSMOS IV, med Anders Ellefsen som skytter.
1953 Sesongene 1953/54 og 1954/55 fangstbåt for KOSMOS III med Mauritz Marthinsen som skytter.
1955 Sesongene 1955/56 og 1956/57 fangstbåt for KOSMOS IV med Håkon Christensen som skytter.
1957 Sesongene 1957/58 og 1958/59 fangstbåt for KOSMOS III med Håkon Christensen som skytter.
1959 Sesongene 1959/60 fangstbåt for KOSMOS III med Arvid Norengen som skytter.
1960 Sesongene 1960/61 fangstbåt for KOSMOS III med Harald Andersen som skytter.
1961 Sesongene 1961/62 fangstbåt for KOSMOS IV med Christian Henriksen som skytter.
1962 Sesongen 1962/63 som bøyebåt for KOSMOS IV. Erling B. Hansen var skytter.
1963 Etter endt sesong utleid til landstasjonen The Bluff i Durban som fangstbåt. Sesongen 1963/64 opereres som bøyebåt for KOSMOS IV. Erling B. Hansen var skytter.
1964 I sommer sesongen igjen tilbake som fangstbåt for landstasjonen The Bluff i Durban. Sesongen 1964/65 operert som bøyebåt for KOSMOS IV. Henry Charlesen var skytter.
1965 Solgt til The Union Whaling Co., Ltd., Durban, Syd-Afrika. Omdøpt PIETER MOLENAAR. Satt I fangst fra landstasjonen The Bluff i Durban.
1966 Sesongen 1966/67 leid ut til Sydishavet fangst som bøyebåt for KOSMOS IV. Henry Charlesen var skytter.
1975 Overtatt av stiftelsen Simon van der Stel for bevaring som museumsbåt.
1978 Solgt til Fitzwarren S. A. (Andrew M. Behr Pty. Ltd. Cape Town), Panama. Omdøpt THERESA III.
1979 Ombygget til kombinert produksjons- og fangstskip for hvalfangst og forlenget med opphalingsslipp og flensedekk for hval. Prosjektet stanset ved politisk inngrep.
1983 Hugget i Cape Town.
1951 Built as whale catcher KOS 48 by Kristiansands mek. Verksted, Kristiansand for A/S Kosmos (Anders Jahre & Co), Sandefjord. Delivered in October.
Built from the well-known Fredrikstad design. Same type as many other catchers at that time as TIGER, NEBB, STAR X and other. Built with a fully welded hull and cruiser stern.
Started her career as catcher for the factory ship KOSMOS III for the season of 1951/52 with Mauritz Marthinsen as gunner.
1952 The season of 1952/53 catching for KOSMOS IV with Anders Ellefsen as gunner.
1953 The season of 1953/54 and 1954/55 as catcher for KOSMOS III with Mauritz Marthinsen as gunner.
1955 The season of 1955/56 and 1956/57 catcher for KOSMOS IV with Håkon Christensen as gunner.
1957 The season of 1957/58 and 1958/59 catcher for KOSMOS III with Håkon Christensen as gunner.
1959 The season of 1959/60 catcher for KOSMOS III with Arvid Nordengen as gunner.
1960 The season of 1960/61 catcher for KOSMOS III with Harald Andersen as gunner.
1961 The season of 1961/62 catcher for KOSMOS IV with Christian Henriksen as gunner.
1962 The season of 1962/63 used as buoy boat for KOSMOS IV. Erling B. Hansen as gunner.
1963 After end of season hired out to the whaling shore station at the The Bluff in Durban as catcher. The season of 1963/64 operated as buoy boat for the KOSMOS IV.
1964 After end of the Antarctic season, during summer, again back in Durban and the Bluff as catcher.
The season of 1964/65 operated as buoy boat for the KOSMOS IV during Antarctic season.
1965 Sold to The Union Whaling Co., Ltd., Durban, South-Africa. Renamed PIETER MOLENAAR.
Started catching from the shore station at the Bluff in Durban.
1966 Again, back in the Antarctic as buoy boat for the KOSMOS IV. Henry Charlesen was the gunner.
1975 Taken over by the foundation of Simon van der Stel for keeping as museum boat.
1978 Sold to Fitzwarren S. A. (Andrew M. Behr Pty. Ltd. Cape Town), Panama. Renamed THERESA III.
1979 Converted to a combined production and catching vessel for whaling and extended with hauling slip and flange deck for whales. The project was halted by the Government of South Africa.
1983 Broken up in Cape Town, South Africa.