Rederi: Haakon Rachlew
Tilbake til søk Haakon Rachlew var født i Kristiania 07/02-1886. Begynte sin karriere på Riksforsikringsanstaltens kontor som 15 åring. Etter en tid på rundt 3 år på dette stedet var et år på advokatkontoret til advokat Looft. Denne advokaten var blant annet advokat for Sandefjord Bad. I 1911 begynte han på hvalfangst. Han var på hvalfangst på Færøyene med en av Salvesens båter. I september samme år var han å finne ombord i D/S HVALEN, tilhørende I/S Hvalen (Lars Christensen), Sandefjord, i fangst ved Syd-Shetland.
Sommeren 1912 kom han hjem og gikk inn i kullhandler Hans Larsens forretning som kompanjong. Denne drev han helt frem til 1932. Under tiden som første verdenskrig i tiden 1914 til 1918 var også reder for 4 seilskuter på til sammen 4.935 brt. Han bosatte seg senere i Stokke i Vestfold. Han var formann i Sandefjord Handelsstands Forening i tiden 1924-26.
«Sandefjord og Tjømøs Dampskibsselskab» ble avløst av D/S A/S «Løven» i 1915, som ble konstituert med en kapital på kr. 38.750. Anders Christiansen var disponent. Konsul Th. Arbo Høeg, Larvik, og grosserer Hans Sperre, Sandefjord, utgjorde styret. Den 18. mars 1922 ble skipsreder og kullhandler Rachlew valgt til disponent. Selskapet ble oppløst 21. februar 1927.
Men den 30. april 1927 ble D/S A/S «Det nye Løven» konstituert med en kapital på 30.000 kroner og med Haakon Rachlew som disponent. På general forsamlingen 17. september 1939 ble selskapets navn forandret til D/S A/S «Løven». Om disse selskapene og om «løvebåtene» kunne det være meget morsomt å fortelle, og selskapets generalforsamlinger er berømte i Sandefjord for fest og hygge, ganske som generalforsamlingene i A/S «Ørnen» og A/S «Framnæs mek. Værksted». Men det hører hjemme i Sandefjords skipsfarts historie. Men vi kan jo slutte med å «nedtegne» at den første «løvebåten»; LØVEN I, 185 tonn, som ble solgt til Mandal i sin tid, den 9. desember 1954 gikk på grunn mellom Kalvøy og Kalvholmen utenfor Arendal i sydøstlig storm og sludd og sank på ca. 20 fot vann. Den vil visstnok bli hevet. Den heter nå (1951) LOGOS, og den fyller 100 år i 1955.
Kilde: Klipp fra bladet ”Thor-Glimt”, samt boken «Fem hundre år – og femti»
Følgende skip er lenket til rederiet:
| Navn | Bygget | Innkjøpt | Bilder | Type | Disponent |
|---|---|---|---|---|---|
| BREIM | 1855 | 1915 | 0 | DS | D/S A/S Asnæs |
| AMASIS | 1893/10 | 1915/08 | 3 | SS/BRK | Sandefjord Seil A/S |
| BENNY | 1905/06 | 1916 | 2 | DS | D/S A/S Asnæs |
| ARSIS | 1892 København | 1916 | 3 | SBRK | Sandefjord Seil A/S |
| CANDACE | 1882 Lillesand | 1916 | 1 | SS/SKN | A/S Candace |
| ANCENIS | 1892 Greenock | 1916 Tønsberg | 0 | SS/BRK | DS AS Den nye Løven (H.Rachlew) |
| ELCANO | 1911/11 | 1925 | 0 | DS/HVB | A/S Løven |
| LØVEN III | 1907/05 | 1930 | 0 | DS | A/S D/S Det nye Løven |
| LØVEN III | 1909/09 | 1951 | 3 | MS | D/S A/S Løven |
| LØVEN IV | 1946 | 1953 | 1 | MS | D/S A/S Løven |
| ANCENIS | 1892 | 1909 | 1 | SS/BRK | A/S Ancenis |