MS LØVEN III
Tilbake til søk
1909 Bygget som seildrevet sildeskøyte ISOLDE ved J. Frerichs & Co. AG, Einswarden for Visurgis Heringsfischerei AG, Nordenham med kallessignal: NJRM. Levert i mars med reg. nr. ON-16.
Opprinnelige mål: 118,25 brt, 56,35 nrt, dim.: L: 82,35’ (25,10 m) - B: 21,45’ (6,54 m) - D: 9,74’ (2,97 m)
1923 Eierskap overført til Visurgis Heringsfischerei GmbH, Nordenham.
1927 Solgt til Midgard Deutsche Seeverkehrs AG, Nordenham. I juni til Elsfleth, Tyskland, installert en råolje motor til hjelpefremdrift, en Deutz SPMD230 2-takt/3-sylindret, syl. dim.: 200 x 300 mm, 75 HK. Bygget av Deutz AG, Köln.
1928 Eiere var "Midgard" Deutsche Seeverk. & Heringsfischerei AG.
1931 Solgt til Bremen-Vegesacker Fischerei-Gesellschaft, Vegesack, Tyskland i august. Registrert i Nordenham. Omdøpt ISOLDE BV 9
1934 Nytt kallesignal fra 01/01: DNJB. Registrert med Vegesack som hjemmehavn 30/03.
1935 Forlenget ved Unterweser, Wesermünde, Germany i april. Ny tonnasje: 136 brt, 70 nrt. Dim.: L: 89,53’. (27,29 m) – B: 21,45’ (6.54 m) – D: 9,67’ (2.95 m)
1939 Solgt til H. G. Dänekas, Collinghorst 18/08. Ny hjemmehavn ble Mariensiel
1940 Solgt til G. Karzig, Bremen 29/03. Ombygget til lastebåt.
1943 Utleid til Nordreederei Gmbh, Hamburg som NORD 78 – ISOLDE.
1945 Overtatt av rikskommisjonær for maritim skipsfart. Flyktet til Lysekil, Sverige i mai. Beslaglagt 07/05.
1946 Overført til Norske Stat, Direktoratet for fiendtlig eiendom 27/06. Omdøpt MAGDA med kallesignal LLNQ. Registrert i Oslo, Norway. Tonnasje målt til 145 brt, 98 nrt.
1947 Solgt til Olav Bye, Oslo. Ny motor installert. En MAN (bygget i 1939) 4-takt/4-sylindret, 140 HK. Fart 8.5 knop. Omdøpt REINA. Ny tonnasje målt til 149 brt, 95 nrt, 185 tdw. Dimensjoner: L: 92,58’ (28,19 m) – B: 21,78’ (6,64 m) – 9,51’ (2.90 m)
1948 Solgt til Skips-A/S Reina. Hjemmehavn Oslo
Solgt til Brødrene Wilhelmsen & Co., Øvre Ervik i mai. Hjemmehavn Bergen.
1951 Solgt til O. Reksten, Oslo. Registrert i Oslo.
I februar solgt til Dampskibs-A/S Løven (Haakon Rachlew, Stokke). Omdøpt LØVEN III. Registrert i Sandefjord. Forlenget ved Sarpsborg mek. Verksted. Ny tonnasje: 163 brt, 108 nrt, 240 tdw. Dim.: L: 101,6’ (30,97 m) – B: 21,48’ (6.55 m) – D: 9,5’ (2.90 m). Satt i rute mellom Sandefjord og Oslo med stykkgods
1958 Kolliderte med BONN (Fred. Olsen) 05/02 i Drøbaksundet. Fikk betydelige skader i baugen, over vannlinjen.
Fra Sandefjords Blad 12/02-1958
«Løven»s kollisjon
«På begjæring av kapteinen på d.s BONN og Fred. Olsen & Co. ble det igår holdt sjøforklaring i Oslo byrett i anledning BONN’s kollisjon med m.s LØVEN III i Drøbaksundet 5. februar.
D.s BONN’s fører kaptein Knut Helliesen fremla utdrag av dekksdagboken. Lanternene var prøvet og tent. Efter bunkring ved Fagerstrand fortsatte man reisen, med avgang fra oljekajen kl. 19,25.
Kl. 19.43 litt før passering av Kåholmen lykt ble farten redusert til sakte da man ble oppmerksom på en båt som kom ut fra bryggen ved Oscarsborg. Straks efterpå ble gitt to korte støt i fløyten og hardt b. b. ror, da farvannets beskaffenhet og avstanden til det kryssende fartøy var så liten at en styrbord vikemanøvre ikke kunne .gjennomføres uten fare. Det andre fartøyet fortsatte sin kurs uforandret rett over sundet med den følge at det støtte inn i d.s BONN’s styrbord side ved forkant av luke nr. 2.
Det ble ikke hørt noe signal fra det andre fartøyet.»
1965 Solgt for NOK 80.000 to John Olaisen i august. Omdøpt REINA. Hjemmehavn Haugesund.
1966 Ny motor installert. En: Volund Diesel (bygget 1960) 4-takt/3-sylindret, 225 HK, fart 8.5 knop.
1967 I april solgt til Per Storesletten, Granvin. Hjemmehavn Haugesund.
1969 I juni solgt for NOK 290.000 to Mathias Leiren, Stamneshella. Hjemmehavn Bergen. Overført til Partrederiet Reina (Roald Leiren, Stamneshella) i august. Benyttet i frakt av sand lokalt i Bergens-området.
1984 Eierskap overført til Roald Leiren, Stamneshella.
1986 Solgt i september til Partrederiet Reina (Per Emil Torvanger, Stamneshella).
1988 Solgt til Anny Bjordam Leiren, Stamneshella.
1990 Solgt til Gunnar Lande jr., Brønnøysund i januar. Omdøpt KANNELES i mai. Registrert i Brønnøysund.
1992 Solgt til Wolf Marhenke, Auhagen, Germany i juli. Gikk på grunn 29/07 ved Revsholmen, Freifjorden, med MS JØTNAFJELL på slep på vei til Flatsetsund Verft.
1993 Ombygget til seilskip LILITH i Wolgast planlagt som fjerde prosjekt etter Roald Amundsen, Fridjof Nansen og Nobile. Prosjekt påbegynt, men senere oppgitt grunnet skrogets tilstand.
1999 Lagt opp som tomt skrog uten innhold i, Peenemünde, Germany.
Fremdrift: 1 x dieselmotor (råolje), type MAN, 4-takt/enkeltv., 4-sylindret, syl. dim.: 220 x 330 mm, 140 BHK, bygget ved Maschfabrik Augsburg-Nurnberg i 1939, innsatt i 1947
1909 Built as sail ship ISOLDE by J.Frerichs & Co. AG, Einswarden for Bremen-Vegesacker Fischerei. Ges, Bremen. Call sign DNJB.
1927 Installed oil engine to assist the sail. A 2-stroke/single acting., 3-cylinder, cyl.dim.: 7 9/10"x11 4/5", 15 NHP built by Motorfabriken "Deutz" AG, Köln – Deutz. (acc. Lloyds 1934-35)
1946 Renamed MAGDA.
1947 Renamed REINA.
1947 Replaced the oil engine with an oil engine built in 1938. A MAN oil engine with an output of 140 BHK.
1951 Sold to D/S A/S Løven (H. Rachlew, Bogen, Stokke). Renamed LØVEN III
1963 Still in the Lloyd’s. register, now as Motor Barge.
1972/74 Not registered in Lloyd’s or DnV’s register.
Minner fra 1950-årene:
Da jeg var gutt på 50-tallet var LØVEN III og LØVEN II kjente og kjære fartøy med anløp i Sandefjord. Vi bodde i Vesterøya med utsikt til ytre del av Mefjorden og Tønsbergs Tønne fra annen etasje. Når kvelden kom og jeg skulle legge meg var det lyset fra Færder fyr som sveipet forbi som var et av minnene. Det mest karakteristiske, og hyggelige, var at jeg kunne høre LØVEN III passere i leia nord for Lyngholmen når jeg hadde lagt meg om kvelden. Den hadde en lett gjenkjennelig motorlyd, og lyden bar godt i sommerkvelden.
Tekst: R. Iversen