DS/HVB ELCANO
Tilbake til søk
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Kallesignal
LDIP (MGWR)
Byggeår
1911/11
Byggenr
324
Bruttotonn/BT
157
Nettotonn/NT
55
Skrog LOA
L: 103,8' - B: 20,1' - D: 11,6'
Skipsbeskrivelse
Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk
Hvalbåt
Hastighet
Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet
Kapasitet ikke registert
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1911 Bygget som hvalbåt MAY ved Akers mek. Verksted for A/S Finn Bugge, Tønsberg.
1912 Solgt til A/S Castor (N. Bugge), Kristiania (Oslo).
1915 I februar, innleiet av Den Norske Marine som bevoktningsbåt fra februar for kr. 60 pr døgn. Utrustes som bevoktningsbåt ved Kaldnes Patentslip & mek. Verksted, Tønsberg. Militær kommando ble heist 13/02-1915, men ble strøket igjen allerede 14/04-1915. Solgt i juli til Russland. Russisk kommando heist 27/07-1915, under navnet NAMET.
1917 Blir tilsluttet de Røde styrker fra 25/10-1917.
1918 Overført til den Finske Sovjetrepublikk 16/03-1918. I mai blir den funnet av hvite finske styrker i Kotka, beslaglagt. Bærer betegnelsen Dampskip No.13.
I september overtatt av George Gadd i Helsingfors. Omdøpes MINNA
1919 Solgt til A/S Christiansands Bugserselskap (S. O. Stray & Co), Kristiansand 17/03-1919. Omdøpt STORESAND.
1922 Solgt til A/S Laboremus (T. Dannevig & Co.), Kristiania (Oslo), omdøpt GRANAT.
1925 Solgt til Hvalfanger A/S Vega (H. A. Christensen), Sandefjord i oktober. Omdøpes ELCANO. Operer i området i Stillehavet og nordligere Stillehav. Blir senere sendt til Norge og Arktiske farvann.
1927 Solgt tilbake til A/S Laboremus (T. Dannevig & Co.), Kristiania.
1928 Solgt til Hvalfangerselskapet Ishavet A/S (Leif Bryde A/S), Sandefjord.
1930 Rørene i hovedkjelen blir fornyet.
1934 Solgt/overført til A/S Ishavet (Ragnhild Bryde, disponent), Sandefjord.
1936 Solgt til Pacific Ocean Products Ltd., Los Angeles, USA i januar.
1946 Ikke i Lloyds register
ELCANO ex GRANAT ex STORESAND ex MINNA ex NAMET (Russian Navy WW I !!)ex MAY, built Akers 1911, 157gt
1925 became ELCANO for Hvalfanger A/S Vega, Sandefjord and operating in Pacific/North Pacific, then returned to Norway and working for several companies in Arctic waters, 1934 sold from Norway to Cia. Ballenera Mexicana 1911 Built as whale catcher MAY by Akers mek. Verksted for A/S Finn Bugge, Tønsberg.
1912 Sold to A/S Castor (N. Bugge), Kristiania (Oslo).
1915 In february, hired by the Royal Norwegian Navy as costal guard vessel from February for a rate of NOK 60 pr day. Converted to patrol vessel by Kaldnes Patentslip & mek. Verksted, Tønsberg. Military command set on 13/02-1915, but last only to 14/04-1915. Sold in July to Russia. Russian flagg hoisted on 27/07-1915, under the name of NAMET.
1917 At last included in the Red Army from 25/10-1917.
1918 Transferred to the Finnish-Russian Soviet Republic from 16/03-1918. In May found by the “White” Finnish Forces in Kotka, sized. Her name at the time was DAMPSKIP NO. 13
In September taken over by George Gadd in Helsiki. Renamed MINNA
1919 Sold to A/S Christiansands Bugserselskap (S. O. Stray & Co), Kristiansand on 17/03-1919. Renamed STORESAND.
1922 Sold to A/S Laboremus (T. Dannevig & Co.), Kristiania (Oslo), renamed GRANAT.
1925 Sold to Hvalfanger A/S Vega (H. A. Christensen), Sandefjord in October. Renamed ELCANO. Operated in the Pacific, mainly in the northern part. Later transferred to Norway for operation in the Arctic waters.
1927 Sold back to A/S Laboremus (T. Dannevig & Co.), Kristiania (Oslo).
1928 Sold to Hvalfangerselskapet Ishavet A/S (Leif Bryde A/S), Sandefjord.
1930 Re-tubing of the main boiler.
1934 Management of A/S Ishavet taken over by Ragnhild Bryde, Sandefjord.
1936 Sold to Pacific Ocean Products Ltd., Los Angeles, USA in January.
1946 Not in the Lloyds register
Bryde SA (Mexican flag??), 1935 owned by Leif Bryde, Sandefjord, 01/1936 sold to Pacific Ocean Products Ltd., Los Angeles (shown with this homeport in LR until deleted from LR 1946), not in official Panama-Register of 31.08.1941. The ship very probably stayed in Mexican/Californian waters since 1934, final fate??
Ingen bilder er lagret for denne båten
Kilde: Kilde: DnV reg. 1934, boken “Bevoktningsfartøyer” av Atle Wilmar,
Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
Sist oppdatert: 11/04-2012 (RI