BRK AMASIS

Tilbake til søk
AMASIS
Nasjonalitet
Norge
Off nr 1102378
Kallesignal WJFS
Byggeår 1893/10
Leveringsmåned Oktober
Byggenr 332
Bruttotonn/BT 1.636
Nettotonn/NT 1.526
Dødvekt/TDW 3.000
Skrog LOA 245,7`
Bredde 37,6`
Dybde (i riss) 22,6’
Skipsbeskrivelse Seilskip Bark
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for stykkgods/general cargo
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Sekstant, kart, kompass og kronometer
Manøvreringssystem Ror og seil.
Kommunikasjonsutstyr Flagg, lyd og semaforering.
Maskin-/motortype Seil, Bark rigget
Maskin-/motorytelse
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1915/08 - 1924
Norge
Sted Glasgow, Port Glasgow
Reg havn Sandefjord

1893 Bygget som seilskip av stål, 3-mastet bark SAXON av Russel & Co., Kingston Yard, Port Glasgow, Scotland for regning av The Saxon Co. Ltd. (Duncan McGillivray), Watt Place, Greenock, Skottland. Sjøsatt 12/09, ferdigstilt i oktober.

1908 Solgt til James Lithgow (James Archie Russel, Waterloo St.), Glasgow.

1910 Innført til Norge i desember for GBP 3.350 av C. H. Sørensen, Arendal. Strøket fra engelske register og registrert i Arendal.

1915 Solgt i juni for NOK 140.000 til A/S Amasis (Hans Borge), Tønsberg. Omdøpt til AMASIS.

1917 Solgt i august for NOK 800.000 til Haakon Rachlew, Sandefjord/Bogen.

1918 Overført til Sandefjord Seil A/S (Haakon Rachlew), Sandefjord/Bogen

1924 Solgt til Gebruder Vinnen, Hamburg, Tyskland. Omdøpt til ELFRIEDA.

1928 Solgt til Deutscher Schulschiff-Verein, Bremen, Tyskland. Omdøpt til SCHULSCHIFF PREUSSEN.

På den første reisen for den nye eier mistet hun mastene 11/11 i den Engelske kanal, ca. 50 nautiske mil sørøst for Plymouth Sound, England mens hun var på reise fra Las Palmas de Gran Canaria, Spania til Plymouth. Mannskapet forlot vraket 26/11.

Funnet drivende 27/11 og tatt på slep inn til St. Malo. Videre under slep til Cherbourg for hugging.

1929 Solgt for hugging.


1893 Built as Steel Sailing Vessel 3 Masted Barque SAXON at Russel & Co., Kingston Yard, Port Glasgow, Scotland on behalf of The Saxon Co. Ltd. (Duncan McGillivray), Watt Place, Greenock, Scotland. Launched 12/09, completed in October.

1908 Sold to James Lithgow (James Archie Russel, Waterloo St.), Glasgow.

1910 Imported to Norway in December for GBP 3.350 by C. H. Sørensen, Arendal. English register closed and Norwegian register open with Arendal as homeport.

1915 Sold in June for NOK 140.000 to A/S Amasis (Hans Borge), Tønsberg. Renamed AMASIS.

1917 Sold in August for NOK 800.000 to Haakon Rachlew, Sandefjord/Bogen

1918 Transferred to Sandefjord Seil A/S (Haakon Rachlew), Sandefjord/Bogen.

1924 Sold to Gebruder Vinnen, Hamburg, Germany. Renamed ELFRIEDA.

1928 Sold to Deutscher Schulschiff-Verein, Bremen, Germany. Renamed SCHULSCHIFF PREUSSEN. Dismasted on her first trip for her new owner on 11/11 in the English Channel, about 50 nautical miles South East of Plymouth Sound, England while on a voyage from Las Palmas de Gran Canaria, Spain to Plymouth.

Abandoned 26/11 after dismasting

Drifted 27/11 still afloat towed into St Malo. Then to Cherbourg for scrapping

1929 Sold for scrapping.

  • AMASIS som SAXON

    AMASIS som SAXON
  • AMASIS

    AMASIS
  • AMASIS som ELFRIEDA

    AMASIS som ELFRIEDA
Skipsførere:
Fra 1912 - Ch. Johnsen
Fra 1916 - John Meyer
og fra 1919 - John W. Bie
Kilde: Malmsteinregisteret, C. H. Sørensen & Sønner 1881-1981, «Skipet», boken «Seilskip i Sandar og Sandefjord), clydeships.co.uk
Utarbeidet av: Ragnar Iversen og Tor Gulliksen
   
https://www.sandefjordshistorie.no