BENNY
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Dampskip
Off nr 3004449
Klassifisering Bureau Veritas.
Kallesignal MNRP. LEEH fra 1934.
Byggeår 1905/06
Byggenr 42
Bruttotonn/BT 490
Nettotonn/NT 267
Dødvekt/TDW 670
Skrog LOA L: 150,9’-B: 26,5’-D: 12,4’
Skrog LBP L: 150,9’
Bredde 26,5’
Dypgående 12,4’
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for bulklast
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 1 x dampkjele (ildrørskjel), dim.: 10,4’ x 8,0’ med 2 fyrganger. Arbeidstrykk 160 psi
Kjelebygger Porsgrunds mek Verksted, Porsgrunn.
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 2-trinns ekspansjon, 2-sylindret, syl. dia.: 13,5”–29,0", slag: 23,5”, 34 NHK
Maskin-/motorbygger Porsgrunds mek Verksted, Porsgrunn.
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft

1905 Bygget som ERNST av Porsgrunds mek.Værksted, Porsgrunn for Limhamns Rederi-A/B (R. F. Berg), Limhamn, Malmø, Sverige.
1906 Disponent ansvar overført til E. Persson, Limhamn, Malmø.
1916 Solgt til Rosendal & Wildhagen, Tønsberg.
Videresolgt i mars til D/S A/S Asnæs (Haakon Rachlew), Sandefjord. Omdøpt til BENNY.
1918 Solgt i mars til Friis & Lunds Rederi A/S (Finn Friis & Carl Otto Lund), Drammen.
1924 Solgt til Scandia Linjen A/S (H. Bjelland), Kristiania.
1926 Solgt til Indherreds Aktiedampskibsselskab (R. Kleven), Steinkjer i juni. Omdøpt til INNA.
1937 Eksploderte og sank 28/12 ved kai i Poole, England. Hun var lastet med gjødning. 1 mann omkom.
1938 Brakt flott 24/01. Slept til Southampton og landsatt på stranden ved Northam. Hugget på stedet i mars av Pollock, Brown & Co. Ltd, Northam, Southampton, England.

1905 Built as ERNST by Porsgrunds mek. Værksted, Porsgrunn for Limhamns Rederi-A/B (R. F. Berg), Limhamn, Malmoe, Sweden.
1906 Management transferred to E. Persson, Limhamn, Malmoe, Sweden.
1916 Sold to Rosendal & Wildhagen, Tønsberg.
1916 Sold in March to D/S A/S Asnæs (Haakon Rachlew), Sandefjord. Renamed BENNY.
1918 Purchased in March by Friis & Lunds Rederi A/S (Finn Friis & Carl Otto Lund), Drammen.
1924 Sold to Scandia Linjen A/S (H. Bjelland), Christiania.
1926 Sold in June to Indherreds Aktiedampskibsselskab (R. Kleven), Steinkjær. Renamed INNA.
1937 Exploded and sank after explosion in the cargo of fertilizer on 28/12 during stay alongside in port of Poole, England. 1 man died.
1938 Refloated 24/01. Towed to Southampton and landed on the beach at Northam. Broken up on site in March by Pollock, Brown & Co. Ltd, Northam, Southampton, England.

  • BENNY

    BENNY
  • BENNY

    BENNY
Kilde: DnV, Lloyd’s, Starke, Skipet 3/91 v/Per Alsaker & Dag Bakka Jr., skipshistorie.net)
Utarbeidet av: Ragnar Iversen og Steinar Norheim
   
https://www.sandefjordshistorie.no