DS/HVB NARVAL

Tilbake til søk
NARVAL
Nasjonalitet
Argentina
Off nr Nummer ikke registert
Klassifisering DnV+1A1 Hvalfanger
Kallesignal Argentinsk
Byggeår 1929
Leveringsmåned Oktober
Byggenr 302
Bruttotonn/BT 280
Nettotonn/NT 97
Skrog LOA L: 118,9'
Bredde 24,4'
Dypgående 14,0'
Dybde (i riss) 14,9’
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Fangstbåt
Kjeletype 1 x hoveddamp kjel (ildrørskjel/fire tube boiler) dim: 15,3’ x 12’, oljefyrt m/3 fyrganger, kunstig trekk. Tot. heteflate: 2.930 kv/ft. arb. trykk: 200 PSI
Kjelebygger Nylands Verksted, Oslo, Norge
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft 110VdC
Navigasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 15,8"-26"-44", slag 27", 182 NHK
Maskin-/motorbygger Nylands Verksted, Oslo, Norge
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Oslo
Reg havn Buenos Aires

1929 Bygget som hvalbåt NARVAL ved Nylands Verksted, Oslo på regning av Cia. Argentina de Pesca SA, Buenos Aires (Guillermo C. Pasman, Buenos Aires), Argentina (repr. Lars Klaveness, Sandefjord). Levert i oktober.
Fanger for landstasjonen i Grytvika, Syd-Georgia i alle år.
1946 I fangst fra Grytviken i sesongen 1946/47 sammen med DON MILES (1926), FOCA (1930), MORSA (1929), ORCA (1926) og SKUA (1927). Alle har vært lagt opp og reparert i Grytviken utenom sesongen. Kokeriet ERNESTO TORNQUIST forlot Buenos Aires 17/09 som transportbåt og ankom Grytviken 25/09. Transportskipet HARPON avgikk Sandefjord med nytt mannskap og utstyr 05/09. Ankom Grytviken 16/10.
1947 I fangst fra Grytviken i sesongen 1947/48 sammen med DON MILES (1926), FOCA (1930), MORSA (1929), ORCA (1926) PETREL (1928) og SKUA (1927). Alle har vært lagt opp og reparert i Grytviken utenom sesongen.
1948 Fangsten avblåst 16/04. Produksjonen ble avsluttet og transportbåten ERNESTO TORNQUIST forlot Grytvika 22/04 med kurs for Sandefjord. Ankom Sandefjord 25/05.
1960 Ombygget til slepebåt av Ryan Astilleros Argentinos, Buenos Aires, Argentina
1961 Solgt til Trans Ona SA, Buenos Aires, Arg. Omdøpt ONA GUIA
1983 Solgt til Maruba S.C.A., Buenos Aires, Arg. Omdøpt GUIA
1997 Solgt til Talleres Martins SA, Ramallo for hugging. Ingen ytterligere detaljer

1929 Built as whale catcher NARVAL at Nylands Verksted, Oslo at the expense of Cia. Argentina de Pesca SA, Buenos Aires (Guillermo C. Pasman, Buenos Aires), Argentina (rep. Lars Klaveness, Sandefjord). Delivered in October.
Catching for the land station in Grytvika, South Georgia for all years.
1946 In catch from Grytviken in the season 1946/47 together with DON MILES (1926), FOCA (1930), MORSA (1929), ORCA (1926) and SKUA (1927). All have been set up and repaired in Grytviken during the off-season. The transport ship ERNESTO TORNQUIST left Buenos Aires on 17/09 as a transport boat and arrived in Grytviken on 25/09. The transport ship HARPON left Sandefjord with new crew and equipment 05/09. Arrived in Grytviken 16/10.
1947 In catch from Grytviken in the season 1947/48 together with DON MILES (1926), FOCA (1930), MORSA (1929), ORCA (1926) PETREL (1928) and SKUA (1927). All have been set up and repaired in Grytviken during the off-season.
1948 The catch called off 16/04. Production ended and the transport boat ERNESTO TORNQUIST left Grytvika on 22/04 bound for Sandefjord. Arrived in Sandefjord 25/05.
1960 Converted to tugboat by Ryan Astilleros Argentinos, Buenos Aires, Argentina.
1961 Sold to Trans Ona SA, Buenos Aires, Arg. Renamed ONA GUIA.
1983
Sold to Maruba S.C.A., Buenos Aires, Arg. Renamed GUIA.
1997 Sold to Talleres Martins SA, Ramallo for breaking up. No further details.

  • NARVAL

    NARVAL
  • NARVAL

    NARVAL
Kilde: Hvalfangernes Assuranceforening, boken «Pesca»
Utarbeidet av: Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no