M/T JAGRANDA (II) (ex PELLOS)
Tilbake til søk
1975 Bygget som PELLOS ved A/B Götaverken, Gøteborg på vegne av Palkkiyhtymä Oy (Finska Tankfartygs AB), Helsingfors. Levert i februar.
1979 Overtatt av Jahre Ship Management A/S, Sandefjord i mars. Omdøpt JAGRANDA (II). Registrert i Sandefjord under norsk flagg (søsterskip til JARITA (III))
15/10 oppfanget skipet nødsignaler fra det greske skipet TORENIA som var på vei fra Cuba til Danmark. JAGRANDA gikk til unnsetning og reddet det greske mannskapet på 27 mann. Innkjøpt til A/S Jargul (II) & Co. K/S (Gulf Oil Corp. (50%) og Anders Jahre & Co A/S (50%)), Sandefjord i desember. Gikk inn på en t/c avtale med et datterselskap til Gulf Oil Corporation, Pittsburg, US.
1984 Solgt til K/S A/S Mosborg (A/S Mosvolds Rederi), Farsund 07/05. Omdøpt MOSBORG.
1985 Solgt til Borg Shipping (Pvt) Ltd. (Mosvold Asia Ltd. Hong Kong), Colombo, Sri Lanka i november. Omdøpt MEGA BORG.
1987 Overført NIS (Mosvold Rederi, Farsund) i desember under NIS nr. 112. Nytt kallesignal var LADO2.
1989 Overført til K/S Mega Borg (Mosvold Rederi), Farsund.
1990 08/06 rammet av eksplosjon i pumperommet. Dette blåste ut skott mellom pumperom og maskinrom under lektring utenfor Galveston, Texas. Resultat var eksplosjon og brann i maskinrom og oljelekkasje til sjø. Skipet var i lektrings operasjon til italienske tankeren FRAMURA.
MEGA BORG hadde en besetning på 41 personer, 2 personer døde og 2 personer rapportert savnet og antatt omkommet og 17 skadet. De to som var rapportert døde ble aldri funnet.
To dager etter den første eksplosjon oppstod fem nye eksplosjoner i tank området i en ti minutters tidsramme. Dette økte oljelekkasjene fra lasteområdet..
Det tok 8 dager før brannen var slukket. Kalkulert rundt 4,6 mill. gallons (ca.17.000 kub.mtr) råolje rant på sjøen.
Vraket solgt til Bangladesh i juli. Omdøpt BOR. Slept til Chittagong for hugging på Gadani Beach.
Fremdrift: 1 x dieselmotor, Gøtaverken-B&W type 8K90GF, 2-takt/enkeltv., 8-sylindret, syl. dim.: 900 x 1.800 mm, 24.800 BHK v/114 o.min. Bygget av A/B Götaverken, Gøteborg
1975 Built as PELLOS at A/B Götaverken, Gothenburg on behalf of Palkkiyhtymä Oy (Finska Tankfartygs AB), Helsinki. Delivered in February.
1979. Taken over by Jahre Ship Management A/S, Sandefjord in March. Renamed JAGRANDA. Registered in the Norwegian Shipping register and Sandefjord as home port (sistership of JARITA (III))
On 15/10 the ship picked up distress signals from the Greek ship TORENIA which was on its way from Cuba to Denmark. JAGRANDA went to the rescue and saved the Greek crew of 27 men. Purchased by A/S Jargul (II) & Co. K/S (Gulf Oil & Anders Jahre & Co A/S), Sandefjord in December.
1984 Sold to K/S A/S Mosborg (A/S Mosvolds Rederi), Farsund 07/05. Renamed MOSBORG.
1985 Sold to Borg Shipping (Pvt) Ltd. (Mosvold Asia Ltd. Hong Kong), Colombo, Sri Lanka. Renamed MEGA BORG.
1987 Transferred to Norwegian flag under NIS (Mosvold Rederi, Farsund) in December. Farsund as home port and call sign LADO2.
1990 On 08/06 suffered by an explosion in the pump room. This blew out the bulkhead between pump room and engine room during off-loading off Galveston, Texas. The result was an explosion and fire in the engine room and oil spill to the sea. Ships were off-loading to Italian tanker FRAMURA.
MEGA BORG had a crew of 41 people. 2 people reported dead, 2 missing and 17 injured. The two who were reported dead were never found. About 4.6 million gallons of crude oil was calculated released to sea.
Two days after the first explosion, five new explosions occurred in the tank area in a ten minute time frame. This increased the oil leaks from the cargo area.
It took 8 days before the fire was extinguished.
The wreck was sold to Bangladesh in July. Renamed BOR. Towed to Chittagong for breaking at Gadani Beach.