DS/HVB HIDALGO

Tilbake til søk
HIDALGO
Nasjonalitet
Norge
Off nr Nummer ikke registert
Klassifisering DnV +1A1 Hvalfanger
Kallesignal LETC
Byggeår 1912/04
Byggenr 227
Bruttotonn/BT 155
Nettotonn/NT 54
Skrog LOA L: 101,1’ (30,81 m)
Bredde 20,1’ (6,12 m)
Dybde (i riss) 11,9’ (3,62 m)
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet ca. 10,0 - 12,0 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Fangstbåt
Kjeletype 1 x hoveddampkjel (ildrørskjel/fire tube boiler), kullfyrt m/ 2 fyrganger. (Konvertert for oljefyring i 1928).
Kjelebygger Nylands Værksted, Kristiania (Oslo), Norge
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Sekstant, kompass og kronometer
Manøvreringssystem Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 12"-19 ½"-33", slag 24", 84 NHK/462 IHK
Maskin-/motorbygger Nylands Værksted, Kristiania (Oslo), Norge
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Oslo
Reg havn Sandefjord

1912 Bygget som hvalbåt LINGA 1 ved Nylands Verksted, Oslo for Mozambique Whaling Co., (Johan Bryde), Sandefjord. Overlevert Bryde 20/04-1912 og satt i fangst ved Brydes landstasjon Linga-Linga nær Inhambane i Mocambique.
1914 Solgt til Hvalfangerselskapet A/S Capella (P. Bogen), Sandefjord. Omdøpt HIDALGO.
1919 Overført til A/S Sandefjords Hvalfangerselskap (Peder Bogen), Sandefjord. Navn uendret.
1921 Solgt til Lars Christensen og Kr. Wiese, Sandefjord, omdøpt THOR JUNIOR (1) for utleie til A/S Bryde & Dahl, Sandefjord. Fanger for kokeriet THOR I sesongen 1921/22, 1922/23 og 1923/24.
1924 Leieforholdet opphørte og fartøyet solgt samme år til Hvalfangerselskapet A/S Vega (Chr. Christensen), Sandefjord. Omdøpt CELINA og satt i fangst ved Magdalena Bay, Mexico for kokeriet KOMMANDØREN (1).
1927 A/S Vega likviderte og båten solgt sammen med kokeriet og hvalbåt DELFIN til Cia. Argentina de Pesca, Buenos Aires. Omdøpt LOBO og registrert i Buenos Aires. Fanget pelagisk for kokeriet ERNESTO TORNQUIST (ex. KOMMANDØREN I) med Søren Fagerli som ekspedisjonsbestyrer utenfor Syd-Amerika og i Antarktis i to sesonger.
1928 Kjelen ombygget til oljefyring.
1929 Solgt til A/S Frango (Lars Christensen), omdøpt RØVERN. Kallesignal WQGB. Fanget for kokeriet FRANGO.
1931 A/S Frango nå registrert med A/S Thor Dahl & Co. som disponent.
1933
Overført til A/S Thor Dahl, Sandefjord. Navn uendret, registrert i Sandefjord. Kallesignal LETC.
1936 Etter 24 år som hvalbåt ble fartøyet solgt via meglerfirma N. B. Pran, Oslo, (per Importadore y Exportadora de la Pategonia SA, Buenos Aires) til Buenos Aires Tugboats Lda. SA, Argentina. Ombygget samme år til taubåt ved Kristiansand mek. Verksted. Omdøpt ALTAIR og registrert i Buenos Aires. Om målt til 157 brt.
1948 Solgt til Cia. Argentina Navegacion Dodero SA.
1949 Solgt 13/05-1949 til argentiske myndigheter v/Direction Nacional de Flota Dodero.
1951 I januar, ovført til Flota Argentina de Navegacion de Ultramar i Buenos Aires.
1959 I august, ovført til Empresa Flota Fluvial del Estado Argentino.
1969 Etter 57 års maritim innsats under syv forkjellige navn og talløse eierskifter, solgt til MEM SA i august måned for hugging i Rio Santiago, La Plata Argentina.

Fremdrift: 1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), Nylands 3-trinns ekspansjon (triple exp.), 3-sylindret, syl. dia.: 12"-19,5"-33", slag/stroke: 24", 53 NHK. Bygget ved Nylands Værksted, Kristiania (Oslo)

1912 Built as steam whalecatcher LINGA I by Nylands Værksted, Oslo for Mozambique Whaling Co. (Johan Bryde, manager), Sandefjord Norway. Delivered on  20/04, registered in Sandefjord. Catching for the Linga-Linga station in Mozambique.
1913 Sold to the whaling company A/S Capella (Peder Bogen, manager), Sandefjord. Renamed HIDALGO
1914 Hired by the Norwegian Navy as coastal patrol boat  on 10/12-1914. Taken over by the navy in the port of Sandefjord on 14.00 hrs. The rent was set to NOK 1.500 per. mth. Equipped as patrol boat at Fredriksstad mek. Verksted. A 76 mm L/28 HK M.II Bofors gun was mounted on board. The military command was set on 12/12-1914 at 09.00 hrs. First in command of HIDALGO was lieutenant Carl Gustav Jacobsen.
1916 Hire adjusted to NOK 90 per day on 12/02.
1917 HIDALGO was equipped with wireless on 14/03-1917.
1918 Sold to A/S Sandefjords Hvalfangerselskap (Johan Rasmussen og Alex. Lange disponenter), Sandefjord on 01/01.
Military command was ended on 25/03-1918. HIDALGO was taken over by governmental office of whaling. Already on 21/09 the military command again was hoisted trigged by a massege of a drifting mine.
1919 Military command again ended on 16/04-1919 at 11.00 hre in the port of Harstad.
1920 Sold to Lars Christensen and Kr. Wiese, Sandefjord. Renamed THOR JUNIOR (1) and leased to A/S Bryde & Dahl for Antarctic whaling.
1924 Sold to the whaling company A/S Vega (H. A. Christensen, manager), Sandefjord. Renamed CELINA Catching for Fl/F KOMMANDØREN I off the west coast of Mexico.
1927 As A/S Vega was liquidated, sold to Cia. Argentina de Pesca, Buenos Aires together with the factory ship and whale catcher DELFIN. CELINA was renamed LOBO. Registered in Buenos Aires.
Pelagic whaling off South America and in Antarctic waters with the factory ERNESTO TORNQUIST (ex. KOMMANDØREN I) in the season of 1927/28 and 1928/29.
1928 Main boiler converted to oil firing.
1929 Sold to the whaling company A/S Frango (A/S Thor Dahl as manager), Sandefjord. Renamed RØVEREN and registered in Sandefjord with call signal WQGB. Pelagic whaling for the Fl/F FRANGO expedition during season 1929/30 and 1930/31
1931 A/S Frango now managed by Thor Dahl & Co., Sandefjord.
1933 Transferred to A/S Thor Dahl & Co. Name unchanged, registered in Sandefjord. New call sign LETC
1936 Sold after 24 years in service as whale catcher via shipbroker N. B. Pran, Oslo and Importadore y Exportadore de la Pategonia SA, Buenos Aires to Buenos Aires Tug Boats Lta. SA after being converted to tugboat at Kristiansand mek. Verksted, Norway. Renamed ALTAIR and registered in Buenos Aires.
1948 Sold to Cia. Argentina Navegacion Dodero SA. Name and port of registery unchanged.
1949 Sold to the Argentine Government and placed under jurisdiction of Direccion Nacional de Flota Dodero 13/05.
1951 In January transferred to Flota Argentina de Navegacion de Ultramar, Buenos Aires.
1959 In August finally transferred to Empresa Flota Fluvial del Estado Argentino.
1969 After 57 years of maritime service and seven different names companies, sold to breaking in September to MEM SA, Rio Santiago La Plata, Argentina

  • HIDALGO

    HIDALGO
13 pers.
Kilde: Lloyd’s Reg. 1930 – 1945, ”PESCA”, Ian B. Hart 2001, Hvalfangstregisteret 1928 – 1931, ”Hvalfangst på Syd Georgia – Strømnes 1906-1931”, Odd Galteland 2009
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ulf W. Gustavsen og Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no