DS/HVB VIKINGEN I
Tilbake til søk
1929 Bygget som hvalbåt VIKINGEN I ved Smith's Dock Co. Ltd, Middlesbrough for Viking Whaling Co., Ltd., (S. Cartwright, Newcastle), Newcastle (Viking Corporation (Johan Rasmussen & Co, Sandefjord)). Sjøsatt 29/05-29.
Deltar i sesongen 1929/30 som hvalbåt for VIKINGEN. Totalt 5 nybygde hvalbåter.
1930 Resultatet av sesongen 1929/30 ble det avmeldt 82.090 fat hvalolje med 5 fangstbåter, VIKINGEN I, II, III, IV og V.
I fangst med kokeriet VIKINGEN sesongen 1930/31.
1931 Resultatet av sesongen 1931/32 ble det avmeldt 114.974 fat hvalolje med 5 fangstbåter.
Sesongen 1931/32 i opplag.
1932 Selskapet registreres i Panama som Viking Corporation (Johan Rasmussen & Co, Sandefjord), Panama. Fartøyene registreres i Panama City.
Til Sydishavet med det innleide kokeriet VESTFOLD (Vestfold Whaling Co) for sesongen 1932/33 på en felles kvote fra VESTFOLD og VIKINGEN. Et samarbeide mellom selskapene Vestfold Whaling og Viking Corporation. Kokeriet VIKINGEN ble liggende i opplag denne sesongen.
1933 Resultatet for sesongen 1932/33 utgjorde 163.747 fat med 7 hvalbåter.
Deltar som fangstbåt for kokeriet VESTFOLD sesongen 1933/34. Også dette året fanger man med kvote fra to kokerier. VIKINGEN ble benyttet som transportenhet.
1934 Etter en eventyrlig fangst rundt Enderby Land. 21/02 drar det opp til uvær. Som Torleif Stenersen forteller: «Jeg har aldri sett maken til rasering som vi opplevde ombord i VIKINGEN I. Begge livbåtene var forsvunnet, — og nye kunne det ikke skaffes. Vi måtte fortsette fangstsesongen uten livbåter. Og da kursen ble satt nordover i mars måned, fikk vi en pram fra kokeriet»--.
Fangsten ble avsluttet 25/03. Total produksjonen var for sesongen 170.395 fat hvalolje med 7 hvalbåter. Ekspedisjonen hadde vært ute av fangst i seks dager grunnet uværet. Det sies at barometeret viste 690 MM Hg på det verste.
Gikk til isen som fangstbåt for kokeriet VESTFOLD. Kokeriet VIKINGEN blir benyttet som transportskip også denne sesongen.
1935 Gikk til Sydishavet som fangstbåt for kokeriet VIKINGEN for sesongen 1935/36. Ekspedisjonen består av 7 hvalbåter og kokeri.
1936 Fangstresultatet etter sesongen 1935/36 var 88.029 fat hvalolje og 1.258 fat spermolje.
Var i fangst sesongen 1936/37. Går til Sydishavet med kokeriet VIKINGEN og de andre hvalbåtene.
1937 Fangstresultatet for sesongen 1936/37 ble 70.936 fat hvalolje og 2.901 fat spermolje.
Ikke i fangst sesongen 1937/38.
1938 Solgt til Deutsche Ölmühleen-Rohstoffe GmbH, Hamburg (Hamburger Walfang-Kontor GmbH, Hamburg som disponenter). Omdøpt WIKING I, registrert i Hamburg. Overlevert 01/09-1938.
Sesongen 1938/39 til Sydishavet for kokeriet WIKINGER på sin første sesong under tysk flagg og med 8 hvalbåter.
1939 Resultat av sesongen 1938/39 ble 52.396 fat hvalolje, 1.440 fat spermolje.
Beslaglagt av den den tyske marine. Satt inn som lyttestasjon for radiotrafikk (funkbeschickungsschiff) fra 21/11. Deretter utstyrt med lytteutstyr for undervannsaktivitet, og senere også målskip for radio måleutstyr.
1945 Overgitt til engelske stridskrefter i Kiel 08-09/05. Overført til Minestry of War Transport (MoWT) 21/10.. Omdøpt EMPIRE VIKING I under MoWT med Chr. Salvesen, Leith som disponenter og registrert i London.
Reparert og tilbakestilt som hvalbåt ved Howaldtswerke AG, Werk Kiel. Reparasjonen starter i august og ferdig i oktober.
Deltar som fangstbåt med kokeriet EMPIRE VENTURE (ex. WIKINGER, VIKINGEN) for sesongen 1945/46.
I en beslutning tatt av Tripartite Merchant Marine Commission (TMMC) og UdSSR (Minisery of Fishing (Ministerstvo Rybnoi Promyshlennosti SSSRI) i Berlin 07/12-1945 skal hvalbåten tildeles Sovjet som krigserstatning.
1946 Overlevert Sovjet (USSR) som krigserstatning i Storbritannia i september. Omdøpt SLAVA VIII.
Sesongen 1946/47 fangstbåt med kokeriet SLAVA (ex. EMPIRE VENTURE) i isen som den første sesongen under Sovjets flagg.
1950 Ikke på listene, men en ny SLAVA VIII benyttes i sesongen 1949/50.
1970 Skjebne ukjent. Strøket fra Lloyds register.
1929 Built as whaling catcher VIKINGEN I by Smith's Dock Co. Ltd, Middleborough for Viking Whaling Co., Ltd., (S. Cartwright, Newcastle), Newcastle (Viking Corporation (Johan Rasmussen & Co, Sandefjord)). Launched on 29/05-29.
Used as catcher for the factory VIKINGEN during season 1929/30.
1930 The result of 1929/30 was 82.090 barrels of whale oil with 5 catchers involved, VIKINGEN I, II, III, IV and V.
Catching for the factory VIKINGEN also season of 1930/31.
1931 Total result of 1931/32 season was 114.974 barrels whale oil with 5 catchers.
1932 The company moves to Panama. Registered as Viking Corporation (Johan Rasmussen & Co, Sandefjord), Panama. New homeport is Panama City.
Operated as carcher in the Soutern Seas for the hired factory VESTFOLD (Vestfold Whaling Co) for the season 1932/33.
1933 The result of season 1932/33 was 163.747 bbls whale oil with 7 catchers.
Participated as catcher for factory VESTFOLD during season of 1933/34. En fellesdrift mellom selskapene Vestfold Whaling Co. Ltd og Viking Corporation. Det ene kokeriet benyttes som transportenhet.
1934 Går til isen som fangstbåt for kokeriet VESTFOLD. Kokeriet VIKINGEN blir benyttet som transportskip denne sesongen.
1935 After an adventure like catch at around Enderby Land, a huge weather system turn up on 21/02. As Mr Torleif Stenersen told: «I have never seen anything like it as we experienced on board VIKINGEN I. Both lifeboats disappeared, — and no boats were available. We had to continue the hunting of whales without the rest of the season. As vi we were homeward bound in end of March, we had a small boat for the purpose from the factory ship»--.
Whaling was ended on 25/03. Total production was for the season 167.100 barrels of oil. The whole expedition had been «off hire» for a week after the bad weather. It’s said that the barometer was standing at 690 mmHg at the worst.
Heading for the Southern Seas with the factory VIKINGEN for the season 1935/36.
1936 The total result of season 1935/36 was 88.029 barrels of whale oil and 1.258 barrels of sperm oil.
Catching for the factory VIKINGEN the season of 1936/37.
1937 The total result of season 1936/37 was 70.936 barrels whale oil and 2.901 barrels of sperm oil.
Not in operation during season 1937/38.
1938 Sold to Deutsche Ölmühleen-Rohstoffe GmbH, Hamburg (Hamburger Walfang-Kontor GmbH, Hamburg as managers). Renamed WIKING I. Handed over to the German owner on 01/09-1938.
To the Southern Seas as catcher for the factory WIKINGER, for the first time flying the German flag with 8 catchers.
1939 The result of the season 1938/39 was 52.396 barrels of whale oil and 1.440 barrels of sperm oil
Requisitioned by the German Navy. Inserted as the listening station for radio traffic (funkbeschickungsschiff) from 09/11. Then, equipped with listening equipment for underwater activities, and later also for measurement equipment.
1945 Seized by British Army in the German port of Kiel 08-09/05. Handed over to Minestry of War Transport (MoWT) 21/10. Renamed EMPIRE VIKING I under MoWT with Chr. Salvesen, Leith as managers. Registered in London.
Repaired and completed as whale catcher by Howaldtswerke AG, Werk Kiel. Repair commenced in August and completed in October.
Participated as whale catcher for whaling factory EMPIRE VENTURE (ex. WIKINGER, VIKINGEN) for season of 1945/46.
A decison taken by the Tripartite Merchant Marine Commission (TMMC) and UdSSR (Minisery of Fishing (Ministerstvo Rybnoi Promyshlennosti SSSRI) in Berlin 07/12-1945 concluded with handing over the catcher to Soviet as a war reparations.
1946 Handed over to Soviet (USSR) as war reparation. Renamed SLAVA VII.
The season of 1946/47 acting as catcher for the factory SLAVA (ex. EMPIRE VENTURE) in the Southern Seas for the first time flying Soviet flag.
1970 Destiny unknown. Disappeared from the Lloyds registers.