THORSTIND
Nasjonalitet
Norge
Skipstype
Off nr 6803674
Klassifisering DnV +1A1, Ice, C, F, E0
Kallesignal LNYB
Byggeår 1968/02
Leveringsmåned Februar
Byggenr 174
Bruttotonn/BT 4.210
Nettotonn/NT 2.069
Dødvekt/TDW 5.965
Skrog LOA 128,04 m
Bredde 17,1 m
Dypgående 7,74 m
Skipsbeskrivelse Beskrivelse ikke registert
Skipsfunksjon/bruk Stykkgods, kjøle- og fryseskip
Hastighet 21,7 knop
Drivstoffkapasitet 29,5 t/døgn
Lasthåndtering 4 x lasterom. Utstyrt med 8 uavhengige isolerte avdelinger for føring av fryselast ned til -20oC.
Kjeletype 1 x hjelpekjel (aux. boiler). Arbeids trykk 100 PSI. 1 x exhaust kjel (economiser). Arbeids trykk 100 PSI.
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 3 x dieselgenerator, hver 760 BHK (524kW)
El-kraft 1.572kW/440-220VAC/60Hz
Navigasjonsutstyr Utstyr ikke registert
Manøvreringssystem 1 x styremaskin, Porgrunn Steering Gear type 340, ser.no. 278
Kommunikasjonsutstyr Trådløs telefoni/telegrafi
Maskin-/motordetaljer Sulzer (Horten) 7RND68, 2-takt/enkeltv., 7-sylindret, syl. dim.: 680 x 1.250 mm, 8.400 BHK v/144 o.min. HFO
Maskin-/motorbygger Marinens Hovedverft, Horten, Norge
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Sandefjord
Reg havn Sandefjord

1967 Bygget som motorskip THORSTIND ved Framnæs mek. Værksted, Sandefjord. Gikk av stabelen 14/11-1967. Gudmor var fru Lillemor Rachlew.
1968 Ferdigstilt og overlevert Thor Dahl Hvalfangerselskap og A/S Ørnen (A/S Thor Dahl), Sandefjord 28/02-1968. Gikk inn på et tre års certeparti for Salen Reefer Services AB i Stockholm.
1971 THORSTIND kommer til Hamburg 28/12-1971 med en last mandariner (japorinas) fra Japan. Om bord hadde hun 146.599 kartonger. Dette var første last av denne typen til Europa fra Japan. Lasten kom fra Moji-området på øya Kyushu, og turen tok 32 døgn.
1973 Solgt til Sameiet Vikfreezer (Sigurd Haavik A/S, Haugesund og L. Harboe Jensen & Co Oslo), Haugesund for Nkr. 16,5 mill. Omdøpt VIKFREEZER
1979 Solgt til National Unity Cia Navigation S.A., Piraeus, Hellas. Omdøpt CORINTHIAN REEFER
1981 Solgt til Federal Transport Co.Inc., Panama. Omdøpt CORAL REEFER og registrert i Panama
1989 Solgt til Del Monte Fresh Fruit International Inc., Panama. Beholdt navnet.
1994 Solgt til opphugging, ankom Chittagon, Bangladesh for opphugging 4/5-1994

1967 Built as motor vessel THORSTIND by Framnæs mek. Værksted, Sandefjord. Launched on 14/11-1967. Godmother was Mrs. Lillemor Rachlew.
1968 Completed and delivered to Thor Dahl Hvalfangerselskap and A/S Ørnen (A/S Thor Dahl), Sandefjord on 28/02-1968. Started on a time charter of 3-year to Salen Reefer Services AB, Stockholm.
1971 THORSTIND arrived Hamburg, Germany on 28/12-1971 with a cargo of japorinas from Japan. On board she carried 146.599 cartons. This was the first load of this type to Europe ever from Japan. The cargo came from the Moji-district on the island of Kyushu, and the voyage took 32 days.
1973 Sold to Sameiet Vikfreezer (Sigurd Haavik A/S, Haugesund and L. Harboe Jensen & Co Oslo), Haugesund for NOK 16,5 mill. Renamed VIKFREEZER
1979 Sold to National Unity Cia., Nav., renamed MV CORINTHIAN REEFER
1981 Sold to Federal Transport Co.Inc., Panama. Renamed CORAL REEFER. Registered in Panama
1989 Sold to Del Monte Fresh Fruit International Inc., Panama. Name unchanged.
1994 Sold to breaking. Arrived Chittagon, Bangladesh for breaking on 04/05-1994

  • THORSTIND

    THORSTIND
Bemanning 26 pers
Kilde: Narve Sørensen/Thor-Glimt, Ragnar Andersens notater, skipshistorie.net
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen, Sverre Johansen og Steinar Norheim
   
https://www.sandefjordshistorie.no