DS/HVB SYDOSTLANDET
Tilbake til søk
1932 Bygget som SYDOSTLANDET ved Framnæs mek. Verksted, Sandefjord for A/S Thor Dahl.
1933 Solgt til Irvin & Johnsen (SA) Ltd, Cape Town 07/06-1933. Registrert i Cape Town. Satt I fangst for kokeriet TAFELBERG fra sesongen 1933/34.
1934 Resultat av sesongen 1933/34 ble 128.000 fat med 8 hvalbåter. Overført til Kerguelen Sealing & Whaling Co. Ltd, Cape Town med samme disponent. På fangst i Sydishavet med TAFELBERG sesongen 1934/35.
1935 Sesongen 1934/35 ble resultatet 129.000 fat hvalolje med 12 hvalbåter og en landstasjon i Saldanha Bay. Total bemanning på 308 mann. Norsk Representant var A. C. Olsen Sandefjord.
Gikk til Sydishavet med TAFELBERG for sesongen 1935/36 med 9 andre hvalbåter. Bestyrer for sesongen er Christian Simonsen. Sesongen starter 01/12.
1936 Fangsten avsluttes 14/03. Sesongen 1935/36 ble resultatet 125.806 fat hvalolje med totalt 12 hvalbåter og en landstasjon i Saldanha Bay. Total bemanning var på 308 mann.
Norsk Representant var A. C. Olsen Sandefjord. Gikk til Sydishavet med TAFELBERG for sesongen 1936/37.
1937 Sesongen avsluttes 07/03-1937. TAFELBERG går til Sandefjord etter anløp i Cape Town. Hvalbåtene legges opp i Cape Town for sommeren. Resultatet for sesongen 1936/37 ble 81.663 fat hvalolje og 714 fat spermolje med 12 hvalbåter og en landstasjon i Saldanha Bay. For sesongen 1937/38 i fangst med 11 hvalbåter TAFELBERG gikk fra Sandefjord 05/10 og gikk til Trinidad for bunkring med ankomst 21/10. Videre til Cape Town og ankom 14/11. Kokeriet og hvalbåter gikk videre til fangstfeltet fra Cape Town.
1938 Resultatet for sesongen 1937/38 ble 118.512 fat hvalolje og 331 fat spermolje med 12 hvalbåter. Deltar i fangst for kokeriet TAFELBERG sesongen 1938/39
1939 Resultatet for sesongen 1938/39 ble 99.201 fat hvalolje og 1.808 fat spermolje med 12 hvalbåter. I fangsten var det 576 blåhval, 570 finhval og 24 spermhval. Etter endt sesong 1938/39 går TAFELBERG innom Cape Town og ankom Sandefjord 12/04. Hvalbåtene legges opp i Cape Town utenom ODBERG som også gikk via Cape Town før ankomst Sandefjord 12/04.
1940 Kokeriet blir satt under MOWT kommando.
1941 Satt under kommando Syd-Afrikanske marine. Omdøpt HMSAS SYDOSTLANDET med T-33. Ombygget og tatt i bruk som minesveiper.
1942 Grunnstøtte og sank 06/04-1942 i dårlig vær ca. 4,5 nautiske mil nord for Umgenielvens utløp ved Durban, Sør-Afrika. Totalt tap.