D/S THORØY
Tilbake til søk![THORØY](https://admin.sandefjordshistorie.no/images/shipping/ship/527/annedfrth_20230321_1200264762.jpeg)
Kallesignal
LDAU (DnV 1935)
Byggeår
1893/12
Leveringsmåned
Desember
Byggenr
608
Bruttotonn/BT
2.671
Nettotonn/NT
1.518
Dødvekt/TDW
4.180 T.
Skrog LOA
89,55 m
Bredde
12 m
Dypgående
8,19 m
Skipsbeskrivelse
Dampskip
Skipsfunksjon/bruk
Tankskip for olje
Hastighet
8,5
Drivstoffkapasitet
2 x dampkjeler (ildrør/fire tube boiler) m/3 fyrganger i hver. Total heteflate (HF): 3.920 kv/ft, arbeidstrykk 160 PSI. Tilvirket av Wallsend Slipway Co. Ltd., Newcastle.
Lasthåndtering
Type ikke registert
Kjeletype
Vannrørskjeler, Heteflate: 7.220 kv/ft, 250 lbs
Kjelebygger
Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri
Maskineri ikke registert
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1893 Bygget som dampskip SNOWFLAKE ved W. G. Armstrong, Mitchell & Co Ltd., Low Walker, Newcastle-on-Tyne for Bear Creek Oil & Sg Co Ltd (Bowring), Liverpool. Sjøsatt 25/10-1893, levert i desember.
1910 Hjelpekjel ble installert.
1912 Solgt til Soc. Anon d'Arm. d'Industrie & de Commerce, Antwerp. Omdøpt KREMLIN.
1914 Overtatt av The Admirality, London, navn uendrett.
1918 Som eiere, Soc. Anon d'Arm. d'Industrie et de Commerce, Antwerp, samme navn.
1922 Solgt til Hvalfanger A/S Vestfold (J. Rasmussen & A. Lange), Sandefjord i april for £15.000. Omdøpt VELLØY.
1923 Overført/solgt til Hvalfanger A/S Vestfold (J. Rasmussen & Co.), Sandefjord.
1925 Solgt til A/S Bryde & Dahls Hvalfangerselskap (A/S Thor Dahl), Sandefjord 24/08-1925, omdøpt THORØY.
Registrert i Sandefjord. Benyttet som hjelpekokeri ved Godthul på Syd-Georgia sesongen 1925/26. Også benyttet som transportskip og tanker. Som tanker, kapasitet tilsvarende 21.000 fat hvalolje.
1933 A/S Thor Dahl, Sandefjord ny disponent av selskapet Bryde & Dahls Hvalfangerselskap A/S.
1941 Truffet av en bombe og ble skadet i Avonmouth 17/01-1941.
1947 Solgt til Laurent Reboul & Gabriel Couteaux, Istanbul 08/04-1947, omdøpt ANNE DE FRANCE.
1951 Ifølge Lloyds register 1951/52 oppført med nye eiere: Cia. Panamena de Navegacion Santa Anna S.A., Panama. Navn uendret. Registrert i Panama. Kallesignal HPRT Klasset som Lloyd’s +100A1
1953 Hugget i Rosyth 12/01-1953
1893 Built as steam ship SNOWFLAKE by W. G. Armstrong, Mitchell & Co Ltd., Low Walker, Newcastle-on-Tyne for Bear Creek Oil & Sg Co Ltd (Bowring), Liverpool. Launched 25/10-1893, delivered in December.
1910 Donkey boiler installed.
1912 Sold to Soc. Anon d'Arm. d'Industrie & de Commerce, Antwerp. Renamed KREMLIN.
1914 Taken over by The Admirality, London, name unchanged.
1918 Owned by Soc. Anon d'Arm. d'Industrie et de Commerce, Antwerp, same name.
1922 Sold to Hvalfanger A/S Vestfold (J. Rasmussen & A. Lange), Sandefjord in April for £15.000. Renamed VELLØY.
1923 Transferred/sold to Hvalfanger A/S Vestfold (J. Rasmussen & Co.), Sandefjord, same name.
1925 Purchased by A/S Bryde & Dahls Hvalfangerselskap (A/S Thor Dahl), Sandefjord on 24/08-1925, registered in Sandefjord. Renamed THORØY.
Used as auxiliary factory at Godthul, South Georgia in the season of 1925/26. Also in service as tanker and supply ship with capacity of abt.21.000 barrels of whale oil.
1933 Overført/sold to Bryde & Dahls Hvalfangerselskap A/S (A/S Thor Dahl), Sandefjord.
1941 Hit by a bomb and damaged in Avon mouth on 17/01-1941.
1947 Sold to Laurent Reboul & Gabriel Couteaux, Istanbul on 08/04-1947, renamed ANNE DE FRANCE.
1951 According Lloyds register 1951 new owners noted as Cia. Panamena de Navegacion Santa Anna S.A., Panama, name unchanged. New call sign HPRT and classified by Lloyds as +100A1.
1953 Broken up in Rosyth 12/1-1953
Kilde: Lloyd’s Reg. 1951/52
Utarbeidet av: DnV reg-1935