DS/HVB NEB

Tilbake til søk
NEB
Nasjonalitet
Norge
Off nr Nummer ikke registert
Byggeår 1924/10
Byggenr 100
Bruttotonn/BT 225
Skrog LOA 35,96 m
Bredde 6,7 m
Dypgående 4,26 m
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Hvalbåt
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet 1 stk dampkjel, dim.: 14'x11', oljefyring m/3 fyrganger, heteflate (HF): 2.0752 ft, damptrykk: 200 PSI. Bygget av Nylands Verksted, Oslo
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype Ildrørskjel (firetube boiler), dim.: 14’ x 11', oljefyring m/3 fyrganger, heteflate (HF): 2.075 kv/ft, damptrykk: 200 PSI
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Sandefjord
Reg havn Sandefjord

1924 Bygd som hvalbåt NEB ved Framnæs mek. Værksted, Sandefjord for A/S Ørnen (Søren L. Christensen), Sandefjord.
Forlot 03/10 Sandefjord. NEB var den første hvalbåt som hadde fått en komplett ¼ kW gnistsender montert som nybygg.
1929 Ankom 09/06 til Sandefjord. Dokksatt fra 01/08 til 14/08. Forlot Sandefjord og verkstedet 30/08.
1930 Ankom Sandefjord 24/03. Forhalte til verkstedet 28/03. Dokksatt fra 28/04 til 14/05. Dokket igjen fra 14/07 til 15/07 og 07/08 til 13/08. Forlot verkstedet og Sandefjord samme dag.
1931 Ankom 10/12 til Sandefjord. Dokksatt 14/12.
1932 Dokket ut 11/02. Dokket igjen 19/02 til 22/02. Ankom verkstedet 02/08. Dokket 13/08 til 15/08 og forlot verkstedet samme dag.
1933 Ankom verkstedet for dokking 04/10 til 05/10. Tilbake til verkstedet igjen 18/10. Dokket 01/11 til 20/11. Avgikk verkstedet 04/12.
1934 Ankom verkstedet 09/08. Dokksattes fra 05/09 til 10/09. Forlot verkstedet 03/10. Solgt i oktober til Norske Hvalprodukter A/S (Nordstrøm, Jespersen & Co. A/S, Bjarne Gundersen, disponent), Oslo. Omdøpt til ISFEM. Selskapet Norske Hvalprodukter A/S hadde tidligere på året gått til innkjøp av kokeriet TORODD, sammen med fire andre hvalbåter. Kokeriet ble omdøpt til SYDIS.

1924 Built as whaling catcher NEB by A/S Framnæs mek. Værksted, Sandefjord for A/S Ørnen (Søren L. Christensen), Sandefjord.
NEB left 03/10 Sandefjord heading south to the whaling grounds. She was the first catcher equipped with a complete ¼ kW spark transmitter on board when put in service.
1929 Arrived 09/06 at Sandefjord and the ship yard Framnæs mek Verksted. Went in dry dock from 01/08 until 14/08. Left Sandefjord and the yard on 30/08.
1930 Arrived 24/03 at Sandefjord. Shifted to the repair yard on 28/03. Dry docked 28/04 until 14/05. Dry docked again from 14/07 to 15/07 and 07/08 until 13/08. Left repair yard and Sandefjord the same day.
1931 Arrived 10/12 at Sandefjord. Dry docked 14/12.
1932 Undocking on 11/02. Back in dry dock on 19/02 until 22/02.
Arrived 02/08 at the yard again. Went in dry dock from 13/08 until 15/08.
1933 Arrived the yard for a short check on 04/10 to 05/10. Back at the yard again 18/10. Dry docked 01/11 until 20/11. Left the yard on 04/12.
1934 Arrived the repair yard again on 09/08. Docked from 05/09 to 10/09. Left the yard on 03/10.
Sold in October to Norske Hvalprodukter A/S (Nordstrøm, Jespersen & Co. A/S, Bjarne Gundersen as manager), Oslo. Renamed ISFEM. The company Norske Hvalprodukter A/S purchased in July the floating whaling factory TORODD and four catchers. The factory was renamed SYDIS.

Kilde: DnV reg.-1934
Utarbeidet av: Narve Sørensen
   
https://www.sandefjordshistorie.no