DS/HVB KLO (II)
Tilbake til søk
1923 Bygget som hvalbåt KLO ved Framnæs mek. Værksted, Sandefjord for A/S Ørnen (Søren L. Christensen), Sandefjord. Det ble avgjort at hvalbåt materiellet var for svakt for fangsten rundt Syd-Shetland så nye kraftigere og større hvalbåter var nødvendig. Den første i en serie på 6 hvalbåter bygget på Framnæs i tiden 1923-26 var hvalbåten KLO.
Satt inn i fangst i Sydishavet med kokeriene ØRN II og FALK sesongen 1923/24. KLO ankom fangstfeltet 01/12. 12-14 dager senere enn resten av ekspedisjonen.
1935 A/S Thor Dahl overtar A/S Ørnen fullt ut som disponenter fra 30/09-1935. KLO blir solgt til den Svenska Marinstyrelsen i september som minesveiper. Omdøpt til STYRBJØRN. Tatt ut av DnV.
1971 Solgt til Nils Peter Grimsen, Kramfors, Sverige og brukt som slepebåt. Omdøpt til BJØRN.
1973 Solgt til Persöner & Søn, Ystad for opphugging
1923 Built as whale catcher KLO by Framnæs mek. Værksted, Sandefjord for A/S Ørnen (Søren L. Christensen), Sandefjord. It was decided that the whale boats was too small and weak for the catch around Southern Shetland so new more powerful and larger whale boats were needed. The first in a series of 6 whale boats built on Framnæs in the period 1923-26 was the whale boat KLO.
Caught in the Southern Ocean with the factory ØRN II and FALK in the 1923/24 season. KLO arrived the whaling ground on 01/12 abt. 12-14 days later than the rest of the expedition.
1935 A/S Thor Dahl (Lars Christensen) took over as managers for A/S Ørnen (Søren L. Christensen) in fully from 30/09-1935.
KLO (II) is sold in September to Svenska Marinstyrelsen as minesweeper. Renamed STYRBJØRN. Taken out of DnV class.
1971 Sold to Nils Peter Grimsen, Kramfors, Sweden as tug. Renamed BJØRN.
1973 Sold to Persöner & Søn, Ystad for breaking.