DS/HVB NEB II
Tilbake til søk
1912 Bygget som PEQUEÑA ved Framnæs mek. Værksted, Sandefjord for Hvalfangerselskapet Quelimane A/S (Thøger Andresen), Larvik. Levert i juni for fangst på Øst-Afrika. Kompaniet opphørte og PEQUEÑA ble solgt.
1913 Solgt til A/S Ørnen (Søren L. Christensen), Sandefjord, omdøpt NEB II.
1918 Sesongen 1918/19 i fangst ved Syd-Shetland med kokeriene ØRN II og BOMBAY. For sesongen var det innleid en ekstra hvalbåt, PORT STANLEY fra selskapet A/S Hektor i Tønsberg.
1919 Resultat av fangsten sesongen 1918/19 ble, med to kokerier og 7 hvalbåter 28.278 fat, samt 50 ton barder. Blåhval trekket hadde passert tidligere dette året enn hva som var vanlig. Samt at det var plagsomt mye dårlig vær og lite åte. En betydelig under middels sesong. Hvalbåtene legges opp i Montevideo over sommeren.
1920 Sesongen 1919/20 innbragte 43.230 fat, med to kokerier og seks hvalbåter.
1925 Ankom Sandefjord og verkstedet 17/06 for en kort dokking. Forhalt fra verkstedet 18/06. Tilbake på verkstedet 28/09. I dokk 29/09 til 03/10. Ut av dokk og forhalt fra verkstedet samme dag. Solgt i september til Soc. Potuguesa da Pesca de Cetaceos Ltda., Setubal, Portugal, omdøpes SIBALDI II. Registrert i Lisboa. 1928 Solgt til A/S Ørnen (Søren L. Christensen), Sandefjord under navnet SIBALDI. Registrert i Sandefjord. Ankom verkstedet på Framnæs 01/08. I dokk fra 22/08 til27/08. Forlot Sandefjord 01/09. 1929 Ankommer Sandefjord 27/05 og legger til ved verkstedet. Går i dokk 10/06 til 20/06. Forhaler fra verkstedet 30/08. Forlater havnen 31/08.
1932 Ankom verkstedet på Framnæs 29/02. Går i dokk 01/04 og ut av dokken 20/04. Forlater Sandefjord 28/04. Solgt til Thorland Ltd., London (A/S Thor Dahl, Sandefjord) i mai, omrigget til havfiske. Registrert i London under britisk flagg.
1933 Ankom verkstedet i Sandefjord 11/04. I dokk fra 05/05 til 09/05. Gikk fra Sandefjord 18/05.
1934 Ankom Sandefjord og la til ved verkstedet 07/04. Gikk i dokk 10/04 til 12/04. Forhaler fra verkstedet 27/04 og går fra Sandefjord 02/05.
1935 Ankom verkstedet i Sandefjord 08/04. Gikk i dokk 15/04 til 17/04. Forhalte fra verkstedet 23/04 og forlot havnen 26/04.
1937 Ankom Framnæs mek. Værksted i Sandefjord 23/03. I dokk fra 31/03 til 02/04. Avgikk verksted 20/04.
1938 Ankom Sandefjord og gikk rett i dokk 21/05 til 24/05. Avgikk verkstedet 25/05. Tilbake på verkstedet for en kort dokking 01/06. Ut av dokken og forhalt fra verkstedet samme dag. Solgt til Ingebrigt Bakke, Steinsland, Sotra, ombygget til fiske og fraktebåt, 171 brt..
1939 Dampmaskineriet erstattet med en dieselmotor type Wichmann, 2-takt/enkeltv., 4 sylindret, syl.dim.: 380 x 400mm, 300 BHK. Bygget av M. Haldorsen & Søn, Rubbestadneset. Satt i fart som SIBALDI i januar Eiet av Ingebrigt Bakke, Steinsland & Johs. Presthus, Bergen (Johs. Presthus, Bergen) fra november. 1941 Johs. Presthus, Bergen registrert som eier i april. Registrert i merkeregisteret som B-50-B. 1951 Forlenget ved Br. Lothe A/S Flytedokken, Haugesund i november, 207 gt. Kjøleanlegg for last installert. 1960 Ny måling til 199 brt.
1962 Solgt til Skips-A/S Ekspedit (E. Reiss), Oslo i august og omdøpt COOL BOY. I drift som kjøleskip. 1966 Solgt Skips-A/S Andvake i mars og omdøpt BLÅEGG.
1979 Solgt til Einar Cook, Bergen i januar for hugging. Ned rigget og lagt i opplag i Nyhavn, Bergen.
Tauet til Måløy Skipsopphugging, Måløy i 1981 - senere senket?