MS JAVARA (I)

Tilbake til søk
JAVARA (I)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motorskip
Off nr 5170692
Kallesignal JXQI
Byggeår 1962/02
Leveringsmåned Februar
Byggenr 1166
Bruttotonn/BT 10.434
Nettotonn/NT 5.570
Dødvekt/TDW 15.464
Skrog LOA 496’ (151,18 m)
Skrog LBP 470,1’ (143,28 m)
Bredde 65,7’ ( 20,02 m)
Dypgående 29,4’ (8,96 m)
Dybde (i riss) 40,8’ (12,43 m)
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for stykkgods/general cargo
Hastighet ca. 14,75 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 11 x lastebommer 5 T 1 x lastebom 7 T betjent av hydrauliske vinsjer
Kjeletype 1 x hjelpekjel (donkey boiler), oljefyrt 1 x eksos kjel (exh. economiser)
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 3 x dieselgen., KHW-MAN type G4V30/45 1 x havnegen
El-kraft 600kW/440/220VAC/60Hz
Navigasjonsutstyr Radio peiler, ekkolodd, el. SAL-logg, gyrokompass og radar
Manøvreringssystem El./hydraulisk styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Radiostasjon type Marconi, VHF type Marconi
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger Kieler Howaldtswerke A.G., Kiel, Tyskland
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Kiel
Reg havn Sandefjord

1961 Sjøsatt 16/12.
1962 Bygget som tørrlastskip JAVARA ved Kieler Howaldtswerke AG. Kiel på vegne av Aksjeselskapet Kosmos, Sandefjord. Levert 15/02. Kjøpesum NOK 21.269.000. Gikk på reiser til forskjellige befraktere inntil november 1963.
Søsterskip var RINGULV og FRUEN.
1963 Innstallerte losseutstyr og bildekk. Gikk inn på kontrakt med Volkswagen i desember.
1971 Ble i februar 1971 Inngikk en 3 års kontrakt med SANKO til US$ 5,60 i februar.
1973 Tilbakelevert i Yokohama i april. Samlet driftsresultat i Kosmos tiden var NOK 29.154.613 kr.
Solgt 12/04 til Goldcorn Shipping Co. (Neptune Maritime Ltd., UK), Monrovia, Liberia for US$ 2.400.000. Omdøpt GOLDCORN.
1979 Solgt til Pappis Shipping Co. S.A., (Pappis Navigation Co. Ltd.), Piraeus, Hellas. Omdøpt GOLDCORAL.
1981 Omdøpt RODOSI. Samme reder i Piraeus, Hellas
1984 Solgt til Dong Kuk Steel Mill, Busan, Sør-Korea for hugging. Ankom Busan 24/01. Hugging startet i februar.

Fremdrift: 1 x dieselmotor, KHW-MAN type K8Z 70/120C, 2-takt/enkeltv, 8 sylindret, syl. dim.: 700 x 1.200 mm, 7.390 IHK/6.300 BHK (4.780kW) v/118 o.min. Levert av Kieler Howaldtswerke AG, Kiel

1961 Launched 16/12.
1962 Built as dry cargo JAVARA by Kieler Howaldtswerke AG. Kiel on behalf of Aksjeselskapet Kosmos, Sandefjord. Delivery 15/02. Construction price NOK 21.269.000. Trading for different charterers until Novembre 1963.
Norwegian sisterships was RINGULV and FRUEN.
1963 Installed cargo gear and cardeck. Engaged by Volkswagen in December.
1971 In February engaged by SANKO on a 3 years engagement års kontrakt med SANKO til US$ 5,60.
1973 Returned to owner in Yokohama in April. During the time in the Kosmos company the total operating profit was NOK 29.154.613.
Sold 12/04 to Goldcorn Shipping Co. (Neptune Maritime Ltd., UK), Monrovia, Liberia for US$ 2.400.000. Renamed GOLDCORN.
1979 Sold to Pappis Shipping Co. S.A., (Pappis Navigation Co. Ltd.), Piraeus, Greece. Renamed GOLDCORAL.
1981 Renamed RODOSI. Same ownner in Piraeus, Greece
1984 Sold to Dong Kuk Steel Mill, Busan, South-Korea for breaking. Arrived Busan 24/01. Breaking commenced in February.

  • JAVARA

    JAVARA
  • JAVARA

    JAVARA
  • JAVARA

    JAVARA
28 pers (rasjonalisert)(lugarplass for 47)
Kilde: Boken «På alle Hav – Skipene i Anders Jahres rederi», DnV register, boken «The Ships of Howaldt and HDW»
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no