M/T JANINA (III) (ex. AVENIR)
Tilbake til søk
1953 Bygget som motor tanker SONATA ved AB Götaverken, Göteborg på vegne av rederiet Rederi A/B Dalen (Otto Kihlström), Gøteborg. Sjøsatt 20/04, levert i juli.
1954 Solgt til rederiet Rederi A/B Fraternitas (Otto Kihlström), Gøteborg. Omdøpt til AVENIR. Selskapene Rederi A/B Dalen og Rederi A/B Fraternitas blir solgt til norske reder Jörgen J. Lorentzen, Oslo. Fartøy og hjemsted forble under svensk flagg. Kun skorsteinsmerker og rederiflagg forandres.
1960 Solgt 13/04 til rederiet Anders Jahres Rederi III A/S (Anders Jahre), Sandefjord. Omdøpt til JANINA
1965 Solgt 21/04 til rederiet Salix Cia. Naviera S.A. (John P. Xylas), Piraeus, Hellas for £300.000. Omdøpt til CAPTAIN XILAS
1973 Solgt til rederiet Navegadores Atlanticos S.A, Liberia. Omdøpt til PICO TRUNCADO
1974 Solgt til rederiet Norse Shipping Co.(Pte) Ltd.(Jan Petter Røed), Singapore. Omdøpt til CHERRY VINGROM
1975 Opplagt i Singapore fra 09/02. Kom aldri mer i fart.
1979 Solgt til Syd-Koreanske skipsopphugger Inchon Iron & Steel Co. Ankom Inchon, Syd-Korea under slep fra Singapore 14/05. Hugging påbegynt 01/06.
1953 Built as motor tanker SONATA by AB Götaverken, Göteborg on behalf of shipping company A/B Dalen (Otto Kihlström), Gøteborg.
1954 Sold to Rederi A/B Fraternitas (Otto Kihlström), Gøteborg. Renamed AVENIR. The company Rederi A/B Dalen and Rederi A/B Fraternitas are sold to Norwegian shipowner Jörgen J. Lorentzen, Oslo. Vessel and domicile remained under the Swedish flag. Only funnel marks and shipping company flags are changed
1960 Sold 13/04 to Anders Jahres Rederi III A/S (Anders Jahre), Sandefjord. Renamed JANINA
1965 Sold 21/04 to Salix Cia. Naviera S.A. (John P. Xylas), Piraeus, Hellas for £300.000. Renamed CAPTAIN XILAS
1973 Sold to Navegadores Atlanticos S.A, Liberia. Renamed PICO TRUNCADO
1974 Sold to Norse Shipping Co.(Pte) Ltd.(Jan Petter Røed), Singapore. Renamed CHERRY VINGROM
1975 Laid-up in Singapore 09/02. Did not get back in business again.
1979 Sold to breaker Inchon Iron & Steel Co in South-Korea. Arrived Inchon, South-Korea under tow from Singapore 14/05. Breaking commenced 01/06.