MS JARILLA (II)

Tilbake til søk
JARILLA (II)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motorskip
Off nr Nummer ikke registert
Klassifisering DnV +1A1, ICE-C, T
Kallesignal JXID
Byggeår 1959/12
Leveringsmåned Desember
Byggenr 1094
Bruttotonn/BT 15.012
Nettotonn/NT 9.530
Dødvekt/TDW 23.057
Skrog LOA 171,78 m
Bredde 22,49 m
Dypgående 13,22 m
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for bulklast
Hastighet 14.5
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 6 x lasterom m/6 luker av Mac Gregor type. Etter ombygging (conversion): 12 x bommer, 2,5/5 tons. Elektrisk drevede vinsjer. Heisbare hengedekk for biltransport (Blohm & Voss)
Kjeletype 1 x hjelpekjel (donkey boiler), oljefyrt, Annas type (kuleformet fyrrom), 100 PSI arbeidstrykk. 1 x eksoskjel (exh.gas economiser), 100 PSI arbeidstrykk
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 3 x dieselgenerator, MAN type 64V 30/45, 4-takt/enkeltv. /Siemens, (305 BHK/200 kW) 1 x nødgenerator, 70 BHK
El-kraft 600kW/440-220VAC/60Hz
Navigasjonsutstyr 1 x radar, elektrisk log (SAL), selvstyring (Anshütz)
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Radiotelegrafi/telefoni, type Elektrisk Bureau (EB), VHF type Storno
Maskin-/motordetaljer
Maskin-/motorbygger Kieler Howaldtswerke A.G., Kiel, Tyskland
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft

1959 Bygget som motorskip JARILLA ved Kieler Howaldtswerke A.G., Kiel, W-Germany for A/S Kosmos (Anders Jahre), Sandefjord. Overlevert i desember. Byggesum ble NOK 32.904.000.
1963 JARILLA kolliderer med britiske AFRIC på elven Elbe i tykk tåke. Kun mindre skader. Var på reise fra Baltimore, Marryland, USA med en last kull for Hamburg.
Et spesielt vellykket skip som var i rederiets eie i 18 år.
1967 Ombygget til bil/bulk skip ved Blohm & Voss i Hamburg i mars. Fikk montert bommer, vinsjer og heisbare hengedekk, utviklet ved Blohm & Voss. Gikk inn på en transport kontrakt med firma Wolfsburger Transport Gmbh frem mars 1977, da hun ble solgt til greske kjøpere.
1974 I oktober, brannutbrudd på broen under lossing av korn i Japan. Skadene ble avgrenset til hovedsakelig å gjelde broen og styrhus. Brodekket ble helt utbrent og hadde store skader.
Dette var den andre brannhendelsen om bord. Tidligere hadde det oppstått brann i en eksoskanal, men denne ble slukket før den fikk anledning til å spre seg til resten av maskinrommet.
1977 Solgt til Breslau Shipping Inc. (Diana Shipping (Pireus), Monrovia), Pireus, Hellas etter 18 års tjeneste i Jahres rederi. Totalt driftresultat var da kommet opp i NOK 76.021.154. Omdøpt ALIKI. Overlevert nye eiere i Lisboa 07/04-1977. Salgssummen var US$ 2.125.000.
1982 Lagt i opplag i Galaxidi, Hellas 02/02-1982.
1984 Solgt til Kinesiske huggere og ankom Shanghai, Kina fra Galaxidi 22/06-1984 for hugging.

1959 Built as motor vessel JARILLA by Kieler Howaldtswerke A.G., Kiel, W-Germany for A/S Kosmos (Anders Jahre), Sandefjord. Delivery took place in December. Price paid was NOK 32.904.000.
A very successfull investment for the company for the following 18 years.
1967 Converted to a combined car/bulk carrier by Blohm & Voss in Hamburg in March. Installed winches, derricks and hoistable hanging cardeck developed by Blohm & Voss, Germany. Started trading on a c/p for Wolfsburger Transport Gmbh until the month of March of 1977, as she was sold to Greek buyers..
1974 In October, fire broke out on the bridge deck during discharge of grain in Japan. The damaged was limited mainly to the bridge deck and wheelhouse. The wheelhouse suffer major damaged.
This was the second fire experienced on board. Some time before, a fire broke out in the exhaust channel, but was extinguished before any fire spread to the engine room.
1977 Sold to Breslau Shipping Inc. (Diana Shipping (Pireus), Monrovia), Pireus, Greece after 18 years of service in the company. Total income had then became NOK 76.021.154. Renamed ALIKI. Delivered new owners in Lisboa on 07/04-1977. Sale sum was US$ 2.125.000.
1982 Laid up in Galaxidi, Greece on 02/02-1982.
1984 Sold to Chinese breakers and arrived Shanghai, China from Galaxidi on 22/06-1984, ready for breaking.

  • JARILLA

    JARILLA
  • JARILLA

    JARILLA
  • JARILLA

    JARILLA
  • JARILLA

    JARILLA
  • JARILLA

    JARILLA
Offiserer og mannskap høsten 1971

Skipsfører, Ansgar Hansen, Sem
Overstyrmann, Jan Husebø, Meland
1. styrmann, Arne Berg , Trondheim
2. styrmann, Konrad Lorentzen, Meløy
Telegrafist, Inge Braateng, Namsos
Arbeidsleder, Arne Haugerud, Oslo
Matros,
Kilde: Jahre-Nytt, Bjørn D.Karlsen, DnV reg.1973, Arne Sognnes notater, boken ”På alle hav – Skipene i Anders Jahres rederi”
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no