M/T JANEGA (I)

Tilbake til søk
JANEGA (I)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motor Tanker
Off nr 5169875
Klassifisering DnV +1A1 Tankskip for oljelast
Kallesignal LFCZ
Byggeår 1953/08
Leveringsmåned August
Byggenr 672
Bruttotonn/BT 11.058
Nettotonn/NT 6.385
Dødvekt/TDW 17.570
Skrog LOA 167,39 M
Bredde 20,14 M
Dybde (i riss) 11,91 M
Skipsbeskrivelse Motorskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for frakt av oljeprodukter
Hastighet 14,75 knop
Drivstoffkapasitet 25,0 t/d
Lasthåndtering 24 x lastoljetanker (7SB/10C/7BB) Forre pumperom 2 x lastoljepumper, damp stempelpumper, kap. 400 t/time. 1 x lensepumpe, stempelpumpe, kap. 80 t/time. 1 x lensepumpe, stempelpumpe, kap. 60 t/time. 1 x transfere pumpe, kap. 60 t/time. Utstyrt med varme
Kjeletype 2 x hjelpekjeler, ildrørskjeler (skotte-type)/fire tube boiler) 12’6″ x 11’6″, oljefyrt. Total heteflate(HF): 4.000 kv/ft. Arbeidstrykk: 180 PSI. 1 x eksoskjel, Gøtaverken-type, heteflate: 1.615 kv/ft.
Kjelebygger A/B Gøtaverken, Gøteborg
Hjelpemaskineri 2 x diesel drevet generatorer, Gøtaverken, 4-takt/enkeltv., 6-sylindret, hver på 250 BHK.1 x dampdrevet generator, stempel, compound exp., 2-sylindret, totalt 165 BHK
El-kraft 440kW/220-110VDC
Navigasjonsutstyr Gyro compass type Sperry Mark XIV.Ekkolodd type Kelvis Hughes MS XXI.Radar type RCA CR 103.
Manøvreringssystem 1 x elektro-hydr. Styremaskin, fabr. Hastie, Greenock
Kommunikasjonsutstyr Trådløs telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dieselmotor, 2 takt- enkeltv., 9-sylindret dim. 680 x 1.500mm.
Maskin-/motorbygger AB Gøtaverken, Gøteborg, Sverige
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft

1953 Bygget som motortanker JANEGA ved AB Gøtaverken, Gøteborg for regning av Spermacet Whaling & Shipping Co. S. A. (Anders Jahre), Panama. Sjøsatt 19/05 og døpt av fru skipsreder Svend Foyn Bruun, overlevert i august. Registrert i Panama med Panama City som hjemmehavn. Med kallesignal HPFM.

Tids befraktet av Shell Oils.

1956 Solgt/overtatt av Anders Jahres Rederi III A/S (Anders Jahre), Sandefjord 05/01 og ble overført til norsk flagg. Beholder navnet JANEGA.

1965 Gikk ut av sin siste c/p i Killingholme (England), 18/08. Solgt til Rederi A/S Mimer & A/S Norfart (Arne Blystad), Oslo for NOK 6.000.000. Omdøpt ANEGA. Overlevert i Hamburg 14/09.

1968 Solgt i august til Grundstads Rederi A/S (Oddmund Grundstad), Stavanger.

1969 Omdøpt GRANEGA.

1971 Grunnet nye regler økes dødvekten til 18.270 tdw. Ny dypgående blir 9,456 m.

1973 Solgt 07/02 til Mopas A/S (Kr. Gjølberg jr. Shipping, Oslo/Stavanger. Omdøpt GO-NEGA.

1976 Opplagt i Fredrikstad 11/03, rederiet konkurs. Solgt av kreditorene på tvangsauksjon 26/08 for NOK 2.000.000. Solgt til Motorvessels Financing & Trading S. A., Panama. Omdøpt TRIENTA – Lå fortsatt opplagt.

1977 Solgt til Sustento A/B (Ångbåts A/B Kalmarsund), Göteborg, Sverige. Beholdt navnet TRIENTA – Lå fortsatt opplagt.

1979 Solgt til spanske huggere. Forlot Fredrikstad med kurs for Santander. Hugging begynte 08/02 ved Recuperciones Submarinas S.A., Santander, Spania.

953 Built as motor tanker JANEGA by AB Gøtaverken, Gøteborg for Spermacet Whaling & Shipping Co. S. A. (Anders Jahre), Panama. Launched 19/05, delivered in August. Registered under Panamanian flag and with Panama City as home port.

Time chartered by Shell Oils.

1956 Sold/transferred to Anders Jahres Rederi III A/S (Anders Jahre), Sandefjord 05/01 and transferred to Norwegian register and flag. Home port Sandefjord. Kept the name JANEGA.

1965 Released from her time charter contract to Shell 18/08 while at Killingholme (England). Sold to Rederi A/S Mimer & A/S Norfart (Arne Blystad), Oslo for NOK 6.000.000, renamed ANEGA. Handed over to her new owners in Hamburg 14/09.

1968 Sold to Grundstads Rederi A/S (Oddmund Grundstad), Stavanger.

1969 Renamed GRANEGA.

1971 New free board rules, deadweight measured to 18.270 tdw and draft 9.456 m.

1973 Sold to Kr. Gjølberg jr. Shipping, Oslo/Stavanger. Renamed GO-NEGA.

1976 Laid up in Fredrikstad 11/03, company bankrupt. Sold by the creditors by forced sale on 26/08 for NOK 2.000.000. Sold to Motor Vessels Financing & Trading S. A., Panama. Renamed TRIENTA – still in lay-up mode.

1977 Sold to Seresto AB, Göteborg. Kept the name TRIENTA – Still laid up.

1979 Sold to breakers in Spain. Lifting anchor and left Fredrikstad for Santander. Breaking commenced 08/02 in Santander, at Recuperciones Submarinas S.A., Santander, Spania.

  • JANEGA (I)

    JANEGA (I)
  • JANEGA (I)

    JANEGA (I)
  • JANEGA (I)

    JANEGA (I)
  • JANEGA (I)

    JANEGA (I)
  • JANEGA (I)

    JANEGA (I)
Kilde: Oppdatering via Arne Sognnes, boken «På alle hav-skipene i Anders Jahres rederi»
Utarbeidet av: Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no