M/T JANEGA (I)
Tilbake til søk
1953 Bygget som motortanker JANEGA ved AB Gøtaverken, Gøteborg for regning av Spermacet Whaling & Shipping Co. S. A. (Anders Jahre), Panama. Sjøsatt 19/05 og døpt av fru skipsreder Svend Foyn Bruun, overlevert i august. Registrert i Panama med Panama City som hjemmehavn. Med kallesignal HPFM.
Tids befraktet av Shell Oils.
1956 Solgt/overtatt av Anders Jahres Rederi III A/S (Anders Jahre), Sandefjord 05/01 og ble overført til norsk flagg. Beholder navnet JANEGA.
1965 Gikk ut av sin siste c/p i Killingholme (England), 18/08. Solgt til Rederi A/S Mimer & A/S Norfart (Arne Blystad), Oslo for NOK 6.000.000. Omdøpt ANEGA. Overlevert i Hamburg 14/09.
1968 Solgt i august til Grundstads Rederi A/S (Oddmund Grundstad), Stavanger.
1969 Omdøpt GRANEGA.
1971 Grunnet nye regler økes dødvekten til 18.270 tdw. Ny dypgående blir 9,456 m.
1973 Solgt 07/02 til Mopas A/S (Kr. Gjølberg jr. Shipping, Oslo/Stavanger. Omdøpt GO-NEGA.
1976 Opplagt i Fredrikstad 11/03, rederiet konkurs. Solgt av kreditorene på tvangsauksjon 26/08 for NOK 2.000.000. Solgt til Motorvessels Financing & Trading S. A., Panama. Omdøpt TRIENTA – Lå fortsatt opplagt.
1977 Solgt til Sustento A/B (Ångbåts A/B Kalmarsund), Göteborg, Sverige. Beholdt navnet TRIENTA – Lå fortsatt opplagt.
1979 Solgt til spanske huggere. Forlot Fredrikstad med kurs for Santander. Hugging begynte 08/02 ved Recuperciones Submarinas S.A., Santander, Spania.
953 Built as motor tanker JANEGA by AB Gøtaverken, Gøteborg for Spermacet Whaling & Shipping Co. S. A. (Anders Jahre), Panama. Launched 19/05, delivered in August. Registered under Panamanian flag and with Panama City as home port.
Time chartered by Shell Oils.
1956 Sold/transferred to Anders Jahres Rederi III A/S (Anders Jahre), Sandefjord 05/01 and transferred to Norwegian register and flag. Home port Sandefjord. Kept the name JANEGA.
1965 Released from her time charter contract to Shell 18/08 while at Killingholme (England). Sold to Rederi A/S Mimer & A/S Norfart (Arne Blystad), Oslo for NOK 6.000.000, renamed ANEGA. Handed over to her new owners in Hamburg 14/09.
1968 Sold to Grundstads Rederi A/S (Oddmund Grundstad), Stavanger.
1969 Renamed GRANEGA.
1971 New free board rules, deadweight measured to 18.270 tdw and draft 9.456 m.
1973 Sold to Kr. Gjølberg jr. Shipping, Oslo/Stavanger. Renamed GO-NEGA.
1976 Laid up in Fredrikstad 11/03, company bankrupt. Sold by the creditors by forced sale on 26/08 for NOK 2.000.000. Sold to Motor Vessels Financing & Trading S. A., Panama. Renamed TRIENTA – still in lay-up mode.
1977 Sold to Seresto AB, Göteborg. Kept the name TRIENTA – Still laid up.
1979 Sold to breakers in Spain. Lifting anchor and left Fredrikstad for Santander. Breaking commenced 08/02 in Santander, at Recuperciones Submarinas S.A., Santander, Spania.