M/T JARENA (I)

Tilbake til søk
JARENA (I)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motor Tanker
Off nr 5170317
Klassifisering Lloyds +100A1 Carrying Petroleum in Bulk.
Kallesignal LAPH
Byggeår 1953/11
Leveringsmåned Novemb.
Byggenr 1471
Bruttotonn/BT 12.706
Nettotonn/NT 7.365
Dødvekt/TDW 19.094
Skrog LOA 168,62 M
Bredde 22,34 M
Dypgående 9,42 M
Skipsbeskrivelse Beskrivelse ikke registert
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for råoljelast
Hastighet 14,5 knop
Drivstoffkapasitet 27,9 t/døgn
Lasthåndtering 27 x lastoljetanker (9 BB/9 C/9 SB). 2 x pumperom. 4 x lastoljepumper, dampdrevet. Tot. kap. 1.600 kub/t. Varmeslynger i lastoljetanker. Butterworth system for tankrengjøring
Kjeletype 2 x hjelpekjeler (ildrørskjeler/fire tube boilers), 180 PSI 1 x eksos kjel (exh. gas economiser), 180 PSI arbeidstrykk.
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft 110VdC
Navigasjonsutstyr Radar, ekkolodd, gyrokompass, radiopeiler
Manøvreringssystem Hastie ram type el./hydraulisk styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Trådløs telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Burmeister & Wain, 2-takt/enkeltv., 6-syl., dia. 750 x 2.000 mm, 7.500 BHK, MDO
Maskin-/motorbygger Harland & Wolff Ltd., Belfast, Nord-Irland
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft

1953 Bygget som motor tanker JARENA ved Harland & Wolff, Belfast for A/S Kosmos (Anders Jahres rederi), Sandefjord. Den eneste av fire som ble flagget direkte under norsk flagg. Sjøsatt 25/08, ferdigstilt og overlevert 20/11. Gudmor var fru Storm Nilsen. Byggeprisen var NOK 20.878.000. JARENA gikk sin prøvetur på Firth of Clyde. Direktør B. Karlbom fra Øresundsvarvet i Landkrona var invitert til å være med på prøveturen som gjest.
Til å begynne med tidsbefraktet til Anglo-Saxon Petroleum Co. Gikk deretter over i løsfart.
1955 I november overtok Shell Petroleum Company Ltd. eiendelene i Anglo-Saxon Petroleum Co. Ltd. da selskapet ikke fungerte som selvstedig selskap. Anglo-Saxon var selskapet som til da hadde sørget for transport av Shells produkter.
JARENA blir igjen tidsbefraktet. Denne gang for Shell Oil.
1957 Hvalfangst sesongen 1957/58 engasjert som transportbåt til og fra Sydishavet for kokeriene KOSMOS III og KOSMOS IV.
1960 Grunnstøtte i Malakkastredet utenfor Singapore 26/02. Pådro seg betydelige skader med medfølgende verkstedsopphold.
1965 Går ut av tidsbefraktningen med Shell Oils under opphold i Singapore.
Solgt til Liberian Grace Transports, Monrovia, Liberia. Samlet driftsresultat under kontroll av A/S Kosmos var NOK 30.846.670.
Salgssummen var £ 290.000. Overlevert nye eiere 08/05. Omdøpt WORLD GOODWILL. Utflagget til Liberia.
1970 Solgt til Dolphin Navigation Co. Inc., Monrovia, Liberia. Omdøpt DOLPHIN.
1972 Solgt til Deko Trading S.A., Monrovia, Liberia. Omdøpt ALBACARA.
1975 Solgt til Saman Industry Corporation, Pakistan. Avgikk Karachi 17/05 med kurs for Gadani Beach, Pakistan for hugging. Hugging påbegynt i 06/1975.


Fremdrift:  1 x dieselmotor, type Harland & Wolff-B&W, 2-takt/enkeltv. m/eksosstempel, 6-sylindret, syl. dim.: 750 x 2.000 mm (1.500 mm slag for arbeidsstempel og 500 mm for eksosstempel). 7.500 BHK, 5.595 kW. Bygget av Harland & Wolff Ltd., Belfast, Nord-Irland

1953 Built as motor tanker JARENA at Harland & Wolff, Belfast for A/S Kosmos (Anders Jahres shipping company), Sandefjord. The only one of four that was flagged directly under the Norwegian flag. Launched 25/08, completed and delivered 20/11. Godmother was Mrs. Storm Nilsen. The construction price was NOK 20.878..000. JARENA went on the sea trail on the Firth of Clyde. Director B. Karlbom from Øresundsvarvet in Landkrona, Sweden was invited to take part as guest during the sea trail.
To begin with, time charter for Anglo-Saxon Petroleum Co. Then went into trading on free basis.
1955 In November, Shell Petroleum Company Ltd. took over. the assets of Anglo-Saxon Petroleum Co. Ltd., as the company did not function as a self-employed company. Anglo-Saxon was the company that until then had provided transportation of Shell's products.
JARENA is once again on a time charter. This time for Shell Oil.
1957 Whaling season 1957/58 engaged as transport boat to and from the Southern Seas for the Kosmos owned floating whaling factories KOSMOS III and KOSMOS IV.
1960 Run aground in the Strait of Malacca outside Singapore 26/02. Resulted in major damage and long stay at repairyard.
1965 Released from time chartering with Shell Oils while staying in Singapore.
Sold to Liberian Grace Transports, Monrovia, Liberia. Total operating profit under the control of A/S Kosmos was NOK 30,846,670.
The sale price was £ 290,000. Handed over to new owners 08/05. Renamed WORLD GOODWILL. Flyimg the flag of Liberia.
1970 Sold to Dolphin Navigation Co. Inc., Monrovia, Liberia. Renamed DOLPHIN.
1972 Sold to Deko Trading S.A., Monrovia, Liberia. Renamed ALBACARA.
1975 Sold to Saman Industry Corporation, Pakistan. Departed Karachi 17/05 heading for Gadani Beach, Pakistan for breaking. Breaking commenced 06/1975.

  • JARENA

    JARENA
  • JARENA

    JARENA
  • JARENA

    JARENA
  • JARENA

    JARENA
  • JARENA

    JARENA
  • JARENA (I)

    JARENA (I)
43 manns besetning i desember 1959. Kostøret regnet til kr. 8,59 pr.mann pr.dag
Kilde: Oppdatering via Arne Sognnes, DnV reg 1961, Lloyds reg. 1962/63, 1975/76, Miramar Ships Index, boken «På alle Hav-Skipene i Anders Jahres rederi», DnV-register
Utarbeidet av: Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no