M/T JAGALA (I)

Tilbake til søk
JAGALA (I)
Nasjonalitet
Norge
Skipstype Motor Tanker
Off nr 5411151
Klassifisering Lloyd’s +100A1 oil tanker +LMC
Kallesignal LKKH
Byggeår 1953/03
Leveringsmåned Mars
Byggenr 663
Bruttotonn/BT 17.660
Nettotonn/NT 6.427
Dødvekt/TDW 11.067
Skrog LOA 160,38 m
Bredde 20,14 m
Dypgående 11,91 m
Skipsbeskrivelse Motortanker
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for råoljelast
Hastighet 14,75
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering 20 x lastoljetanker (5 BB, 10 C, 5 SB). 2 x lastoljepumper m/samlet kapasitet 900 m3/time
Kjeletype 2 x hjelpekjeler (ildrørskjeler/fire tube boilers), oljefyrt, arbeidstrykk 180 psi
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri 3 x dieselgen., hver 140 kW
El-kraft 420kW/220VdC
Navigasjonsutstyr Radio peiler, ekkolodd, gyrokompass og radar
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Trådløs telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dieselmotor
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Gøtaverken 680/1500 VGS-9 DM, 2-takt, enkeltv., 9-sylindret, syl.dim.: 680 mm, slag 1.500 mm, 8.250 IHK/6.750 BHK v/112 o/min.
Maskin-/motorbygger A/B Gøtaverken, Gøteborg
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Gøteborg
Reg havn Göteborg

1953 Bygget som motortanker JAGALA ved AB Götaverken, Göteborg på vegne av Spermacet Whaling Co. SA (Anders Jahre), Sandefjord. Solgt 31/03 til Rederi-AB Jan (Anders Jahre), AB Adviser & AB Aug. Leffler & Sön (Otto Kihlström), Göteborg, Sverige.
Skipet er av en lasteavtale av 30/03-51 sluttet for 5 års varighet til Koppartrans Olie-AB, Gøteborg. Avtalen var til en frakt av sv.kr. 16,25 pr. tdw. Beregnet fortjeneste pr. dag NOK 6.800 pr. år NOK 2.244.000 og for hele perioden NOK 11.220.000.
Driftsutgifter var regnet til NOK 6.000 pr. dag.
1955 Innkjøpt i januar av Hvalfangerselskapet Antarctic A/S (Anton von der Lippe), Tønsberg. Omdøpt FUGLEHUK innført under norsk flagg og registrert i Tønsberg. Nytt kallesignal LKKH.
1960 Solgt 10/06 til Bulls Tankrederi A/S (Anders Jahre), Sandefjord. Omdøpt JARMONA (II).
1963 Solgt i 25/05 til Soc. Naviera Pan-Europea SA (Tidewater Commercial Co., Baltimore, MD, USA), Panama. Omdøpt FOLAGA
1971 Solgt til Sunrise Shipping Co. SA, Panama
1974 Solgt til Kina for hogging. Forlot Nagoya, Japan 15/09 med kurs for Hsingkiang, Kina

1953 Built as motor tanker JAGALA at AB Götaverken, Gothenburg on behalf of Spermacet Whaling Co. SA (Anders Jahre), Sandefjord. Sold 31/03 to Rederi-AB Jan (Anders Jahre), AB Adviser & AB Aug. Leffler & Sön (Otto Kihlström), Gothenburg, Sweden.
The ship was signed on a charter party dated 30/03-51 for a time-charter of 5 years to Koppartrans Olie-AB, Gothenburg. The agreement was for a shipment of sw.kr. 16.25 pr. tdw. Estimated profit per day NOK 6,800 pr. year NOK 2,244,000 and for the entire period NOK 11,220,000.
Operating expenses were calculated at NOK 6,000 per. day.
1955 Purchased in January by the Hvalfangerselskapet Antarctic A/S (Anton von der Lippe), Tønsberg. Renamed FUGLEHUK transferred to Norwegian flag and registered in Tønsberg. New call sign LKKH.
1960 On 10/06 sold to Bulls Tankrederi A/S (Anders Jahre), Sandefjord. Renamed JARMONA (II).
1963 Sold 25/05 to Soc. Naviera Pan-Europea SA (Tidewater Commercial Co., Baltimore, MD, USA), Panama. Renamed FOLAGA
1971 Sold to Sunrise Shipping Co. SA, Panama
1974 Sold to China for hogging. Left Nagoya, Japan 15/09 heading for Hsingkiang, China.

  • JAGALA

    JAGALA
  • FUGLEHUK

    FUGLEHUK
Kilde: .www.skipet.no, "Merchant Ships Vol.1953", boken «På alle hav-skipene i Anders Jahres rederi» Dnv, Lloyd’s,
Utarbeidet av: Myhre Jørn
   
https://www.sandefjordshistorie.no