DS/HVB KOS 39

Tilbake til søk
KOS 39
Nasjonalitet
Norge
Off nr 5262196
Klassifisering DnV +1A1 Hvalfanger
Kallesignal LMTI
Byggeår 1941/08
Byggenr 359
Bruttotonn/BT 338
Nettotonn/NT 114
Skrog LOA 39,83 M
Bredde 7,89 M
Dypgående 4,51 M
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet 14,0 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Fangstbåt
Kjeletype 1 x hoved dampkjel (ildrørskjel/fire tube boiler) dim.: 15' x 12', oljefyrt m/3 fyrganger, heteflate (HF) 3.350 kv/ft. Damptrykk 225 PSI
Kjelebygger Nylands Verksted, Oslo, Norge
Hjelpemaskineri 2 x stempel dampmaskin m/gen.
El-kraft 110VdC
Navigasjonsutstyr Radar, gyro kompass, peileapparat, ekkolodd
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Trådløs telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 15"-26"-44", slag 27", 205 NHK
Maskin-/motorbygger Nylands Verksted, Oslo, Norge
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Oslo
Reg havn Sandefjord

1941 Bygget som hvalbåt POLARNACHT ved Nylands Verksted, Oslo. I tysk tjeneste under krigen som patruljebåt. Levert i august som V5904 POLARNACHT for Die Deutsche Kriegsmarine.
1945 Overtatt av Den norske Stat (Direktoratet for fiendtlig eiendom), Oslo i mai. Ombygd til hvalbåt ved Marinens Hovedverft, Horten. Tonnasje: 338 brt, 114 nrt.
1947 Solgt til A/S Kosmos (Anders Jahre), Sandefjord og omdøpt KOS 39. Satt i fangst for Flk ANTARCTIC sesongen 1947/48.
1948 Fanger for Flk KOSMOS III sesongen 1948/49. Hvalskytter var Nils Skontorp og Nils Iversen.
1949 Fanger for Flk KOSMOS III sesongen 1949/50. Hvalskytter var Nils Skontorp.
1950 Fanger for Flk KOSMOS IV sesongen 1950/51. Hvalskytter var Hans Sand.
1951 Bøyebåt for Flk KOSMOS IV sesongen 1951/52.
1952 I opplag.
1953 Bøyebåt for Flk KOSMOS IV sesongen 1953/54. Hvalskytter var Henry Carlsen
1954 I opplag
1955 Vedlikehold foretatt ved Mågerø Verft.
Bøyebåt for Flk KOSMOS III sesongen 1955/56. Hvalskytter var Hans Lyng. Lagt opp i tiden 1956-1962.
1962 Solgt til Ole Østervold, Torangsvåg/Bergen. Ombygd til motordrevet snurper ved Fitjar mek. Verksted. Innsatt en 5-sylindret 2-takt/enkeltv. B&W dieselmotor (Harland & Wolff Ltd., Belfast, bygd 1943), 550 BHK. Omdøpt OLE BAKK og registrert i merkeregisteret som H-99-AV. Nye dimensjoner: 351 brt, 135 nrt, L: 139,7’ – B: 25,9’ – D: 14,8’.
1965 Fornyet fremdriftsmotor. Installert en 8-sylindret 4-takt/enkeltv. Normo Diesel, 1.040 BHK. Bygd av Bergens mek. Verksteder, Bergen.
1970 Forlenget med 20 fot. Ny L: 159,2’ – B: 25,9’ – D: 15,2’ Ny tonnasje: 444 brt, 228 nrt.
1979 Omdøpt BAKK. Overført til P/R Ole Østervold (Ole Østervold, Torangsvåg), Bergen. Registrert i merkeregisteret som H-88-AV.
1981 Nils Olai Østervold, Torangsvåg/Bergen overtar som disponent. Ombygd til Stand-by/Safety Vessel med tonnasje: 485 brt, 260 nrt. Solgt til P/R Otto & Jarle Nerhus (Otto Nerhus, Sagvåg), Bergen. Omdøpt TONJER.
1987
Innkjøpt av Simon Møkster, Stavanger i april. Omdøpt STRILODD. Skipsreder Møgster berømmer skrogkvaliteten i disse hvalbåtskrogene. Ved klassing fant man ingen bulker i skroget, og platetykkelsen er den samme som da den var ny.
1993 Overført til Simon Møkster Shipping AS, Stavanger i september.
1994 Ommålt: 487 BT, 146 NT.
2001 Overført til Team Møkster AS (Simon Møkster Shipping AS), Stavanger i april.
2004 Slept til Eldøyane 24/08 for hogging.
2005 Hugget 09/03.

1941 Built as whale catcher POLARNACHT by Nylands Verksted, Oslo. Under German command during the war as patrol vessel. Delivery in August as V5904 POLARNACHT for Die Deutsche Kriegsmarine.
1945 Taken over by the Norwegian Government (Directorate for enemy property), Oslo in May. Converted to a whale catcher by Marinens Hovedverft, Horten. Tonnage: 338 grt, 114 nrt.
1947 Sold to A/S Kosmos (Anders Jahre), Sandefjord and renamed KOS 39. Catching for the Fl/F ANTARCTIC season of 1947/48.
1948 Catching for Fl/F KOSMOS III season of 1948/49. Shooter was Mr. Nils Skontorp og Nils Iversen.
1949 Catching for Fl/F KOSMOS III season of 1949/50. Shooter was Mr. Nils Skontorp.
1950 Catching for Fl/F KOSMOS IV season of 1950/51. Shooter was Mr. Hans Sand.
1951 Buoy boat for Fl/F KOSMOS IV season of 1951/52.
1952 Laid up.
1953 Buoy boat for Fl/F KOSMOS IV season of 1953/54. Shooter was Mr. Henry Carlsen
1954 Laid up.
1955 Buoy boat for Fl/F KOSMOS III season of 1955/56. Shooter was Mr. Hans Lyng. Laid up during 1956-1962.
1962 Sold to Ole Østervold, Torangsvåg/Bergen. Converted to a driven seiner by Fitjar mek. Verksted. Installed a 5-cylinder 4-stroke single acting B&W diesel engine (built 1943 by Harland & Wolff Ltd., Belfast), 550 BHK. Renamed OLE BAKK and registered as H-99-AV in the fishery register. New dimenstions: 351 brt, 135 nrt, L: 139,7’ – B: 25,9’ – D:  14,8’.
1965 Replaced the propulsion engine. Installed a new 8-cylinder 4-stroke, single acting Normo Diesel, output of 1.040 BHP. Built by Bergens mek. Verksteder, Bergen of Norway.
1970 Lengthened by 20 feet. New L: 159,2’ – B: 25,9’ – D: 15,2’ New tonnage: 444 grt, 228 nrt.
1979 Renamed BAKK. Transferred to P/R Ole Østervold (Ole Østervold, Torangsvåg), Bergen. Registrert as H-88-AV.
1981 Nils Olai Østervold, Torangsvåg/Bergen took over as manager. Converted to a Stand-by/Safety Vessel with tonnage of: 485 grt, 260 nrt. Sold to P/R Otto & Jarle Nerhus (Otto Nerhus, Sagvåg), Bergen. Renamed TONJER.
1987
Purchased by Simon Møkster, Stavanger in April. Renamed STRILODD. Ship owner Møgster was amazed by the hull quality of of this former catchers. At the classification there was no indent in the hull, and the plate thickness remains the same as new.
1993 Transferred to Simon Møkster Shipping AS, Stavanger in September.
1994 Re-measured: 487 GT, 146 NT.
2001 Transferred to Team Møkster AS (Simon Møkster Shipping AS), Stavanger in April.
2004 Towed to Eldøyane on 24/08 for breaking.
2005 Breaking completed 09/03.

  • KOS 39

    KOS 39
  • KOS 39

    KOS 39
Kilde: DnV reg-1953. "Ill.norsk skipsliste 1984", «På alle hav – Skipene i Anders Jahres rederi»
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no