DS/HVB KOS 37

Tilbake til søk
KOS 37
Nasjonalitet
Norge
Off nr 5407772
Klassifisering DnV +1A1 Hvalfanger
Kallesignal LMTP
Byggeår 1941/02
Byggenr 93
Bruttotonn/BT 306
Nettotonn/NT 100
Skrog LOA 39,65 M
Bredde 7,68 M
Dypgående 4,05 M
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet 14,0 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Fangstbåt
Kjeletype 1 x hoved dampkjel (ildrørskjel/fire tube boiler) dim.: 15' x 12', oljefyrt m/3 fyrganger, heteflate (HF) 3.228 kv/ft. Damptrykk 225 PSI
Kjelebygger Moss Værft & Dokk, Moss, Norge
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
El-kraft Type ikke registert
Navigasjonsutstyr Radar, gyro kompass, peileapparat, ekkolodd
Manøvreringssystem System ikke registert
Kommunikasjonsutstyr Trådløs telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 15"-26"-44", slag 26", 201 NHK
Maskin-/motorbygger Moss Værft & Dokk, Moss, Norge
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
Sted Moss
Reg havn Sandefjord

1941 Bygget som hvalbåt POLARSTERN ved Moss Værft & Dokk, Moss. I tysk marine tjeneste under krigen som POLARSTERN og identifikasjons nummer V-6311.(V-6102?)
1944 Overført til 63. Vorpostenflottille Hafenschutzflottille Narvik (NN) 15/05. Under luftangrep 22/10 i Syltefjord ble den hardt skadet og senket. Hevet og reparert
1945 Tilhørte 63. Vorpostenflottille, Namsos under 3. Küstensicherungsverband, Rørviks kommando ved krigens slutt.
1946 Overført fra allierte krefter som gave til Norske Stat 21/10-46. Overtatt av den Norske stat 04/12-1946.
1947 Solgt til A/S Kosmos (Anders Jahre), Sandefjord og omdøpt KOS 37. Ombygget til hvalbåt ved Moss Værft & Dokk A/S og satt i fangst fra sesongen 1947/48 for kokeriet KOSMOS IV. Hans Mathisen var skytter for sesongen.
1948 Reparert, vedlikeholdt og lagt opp i Walvis Bay mellom sesongene
Fanger i sesongen 1948/49 for kokeriet KOSMOS IV. Hans Mathisen var skytter.
1949 Fanger i sesongen 1949/50 for kokeriet KOSMOS IV. Hans Sand og Knut B. Hansen var skyttere.
1950 Bøyebåt i sesongen 1950/51 for kokeriet KOSMOS IV. Erling Fagerli var skytter
1951 Bøyebåt i sesongen 1951/52 for kokeriet KOSMOS IV. Erling B. Hansen var skytter
1955 Vedlikehold foretatt ved Mågerø Verft.
Bøyebåt i sesongen 1955/56 for kokeriet KOSMOS IV. Anton Ellefsen var skytter
1962 Solgt til Per Vartdal (m.fl), Vartdal, Ålesund for ombygging til fiskefartøy.
1963 Ferdig ombygget til snurper ved Hjørungavåg Verksted, Hjørungavåg. Omdøpt PERO. Registrert som M-28-VD
Dampmaskin erstattet med en 1963-modell Wickmann diesel type 7ACA (motor nr. 4893), 7-sylindret, 2-takt/enkeltv., 700 BHK. Bygget ved Wickmann Motorfabrikk, Rubbestadneset.
Ny tonnasje: 339 brt, 143 nrt. Lengden er nå 152’5” – B: 24,2’.
1967 Solgt til Gurvikdal P/R (Nils Værnes), Gurvikdal registrert i Trondheim. Omdøpt LUMA. Registrert i merkeregisteret som ST-42-F (Frøya)
1974 Solgt til Håkon Hansen, Harstad. Omdøpt SISSEL MARIANNE. Innført som T-23-H (Harstad) i merkeregisteret
1976 Ombygget, ny lengde 152,5’ (46,47 m) – B: 25,3’, 442 brt, 226 nrt.
1978 Innsatt ny motor for fremdrift. En Normo Diesel på 1.700 BHK.
1982 Solgt til P/R Frantsen (Oddleif Frantsen), Tromsø. Omdøpt FRANTSEN JUNIOR. Innført som T-22-I (Ibestad)
1997 Ombygget og påsatt tverrhekk.
2000 Solgt til Regina Fisk A/S, Harstad.
2001 Solgt til Seljevær A/S, Refsnes. Omdøpt KJELL JUNIOR.
2002 Solgt og hugget.

1941 Built as whale catcher POLARSTERN at Moss Værft & Drydock, Moss. In German naval service during the war as POLARSTERN and identification number V-4311.
1944 Sunk by allied forces 22/10 at Syltefjord. Refloated and repaired.
1945 Belonged 63. Vorpostenflottille, Namsos under 3. Küstensicherungsverband, Rørvik command at the end of the war.
1946 Transferred from allied forces as gift to Norwegian government 21/10-46. Taken over by the Norwegian government 04/12-1946.
1947 Sold to A/S Kosmos (Anders Jahre), Sandefjord and renamed KOS 37. Converted to catcher at Moss Værft & Drydock A/S and used as catcher from whaling season 1947/48 for the factory ship KOSMOS IV. Hans Mathisen was shooter for the season.
1948 Catcher in season 1948/49 for the factory ship KOSMOS IV. Hans Mathisen was the shooter.
1949 Catcher season 1949/50 for the factory ship KOSMOS IV. Hans Sand and Knut B. Hansen was shooters.
1950 Buoy boat in season 1950/51 for the factory ship KOSMOS IV. Erling Fagerli was shooter
1951 Buoy boat in season 1951/52 for the factory ship KOSMOS IV. Erling B. Hansen was shooter.
1955 Buoy boat in season 1955/56 for the factory ship KOSMOS IV. Anton Ellefsen was shooter.
1956 Laid up as spare boat summer 1956.
1962 Sold Per Vartdal (and more), Vartdal, Alesund for rebuilding the fishing vessel.
1963 Finish refitted to pursed by Hjørungavåg Verksted, Hjørungavåg. Renamed PERO. Registered as M-28-VD.
Steam engine replaced with a 1963 model Wickmann diesel type 7ACA (engine no. 4893), 7-cylinder, 2-stroke / enkeltv., 700 BHP. Built by Wickmann Motorfabrikk, Rubbestadneset.
New tonnage 339 grt, 143 nrt. The length is now 152'5 "- B: 24.2 '.
1967 Sold Gurvikdal P/R (Nils Værnes), Gurvikdal registered in Trondheim. Renamed LUMA. Registered with the Register as ST-42-F (Frøya)
1974 Sold Håkon Hansen, Harstad. Renamed SISSEL MARIANNE. Introduced as T-23-H (Harstad) in the Register of fishing vessel.
1976 Renovated, new length 152.5 '(46.47 m) - B: 25.3', 442 grt, 226 nrt.
1978 Inserted new engine for propulsion. A Normo Diesel at 1.700 BHP.
1982 Sold to P/R Frantsen (Oddleif Frantsen), Tromso. Renamed FRANTSEN JUNIOR. Introduced as T-22-I (Ibestad)
1997 Renovated and applied wirh a cross stern.
2000 Sold to Regina Fisk A/S, Harstad.
2001 Sold to Seljevær A/S, Refsnes. Renamed KJELL JUNIOR.
2002 Sold and scrapped.

  • KOS 37

    KOS 37
  • KOS 37

    KOS 37
  • KOS 37

    KOS 37
  • KOS 37

    KOS 37
Kilde: DnV reg-1953, Boken «På Alle Hav – Skipene i Anders Jahres rederi
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no