DS/HVB SOUTHERN JESTER

Tilbake til søk
SOUTHERN JESTER
Nasjonalitet
Storbritannia
Off nr 5335450
Klassifisering Lloyds 100A1 Whaler
Kallesignal GPRC
Byggeår 1950/11
Leveringsmåned November
Byggenr 1434
Bruttotonn/BT 591
Nettotonn/NT 200
Skrog LOA 167,3’
Skrog LBP 153,7’
Bredde 29,1’
Dybde (i riss) 16,7’
Skipsbeskrivelse Dampskip
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet ca. 15,0 knop
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Fangstbåt
Kjeletype 2 x hoved dampkjeler (ildrørskjeler/fire tube boilers), med 6 fyrganger m/brennere i hver, kunstig trekk. Total heteflate (HF): 5.000 kv.ft. Arbeidstrykk 220 PSI
Kjelebygger Rankin & Blackmore Ltd., Greenock, Irland
Hjelpemaskineri 2 x damp stempelmaskiner m/generatorer.
El-kraft 110VdC
Navigasjonsutstyr Radio peiler (DF), gyrokompass, radar, ekkolodd
Manøvreringssystem Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Trådløs telefoni og telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 2x2-trinns ekspansjon, FMV-C6, 4-sylindret, syl. dia.: 14,6"-34,3"-34,3"-14,6", slag 32,5", 2.000 IHK v/220 PSI
Maskin-/motorbygger Rankin & Blackmore Ltd., Greenock, Irland
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft

1950 Bygget som hvalbåt KVINT ved A & J. Inglis Ltd., Greenock for Falkland Shipowners, London. Levert i november. Registrert i London.

1951 Solgt i oktober til Hvalfangerselskapet Antarctic A/S, Tønsberg. Omdøpt KJAPP og registrert i Tønsberg.

1952 Solgt i mai til The South Georgia Co. Ltd. (Chr. Salvesen & Co.), Leith, UK. Omdøpt SOUTHERN JESTER. Registrert i Leith. Fanget for Leith Harbour alle sesonger frem til landstasjonen ble nedlagt 1961

Skytter var Nochart Nilsen, Larvik/Sfj.

1953 Sesongen 1953/54. Skytter var Nochart Nilsen, Larvik/Sfj.

1954 Sesongen 1954/55. Skytter var Nochart Nilsen, Larvik/Sfj.

1955 Sesongen 1955/56. Skytter var Nochart Nilsen, Larvik/Sfj.

1956 Sesongen 1956/57. Skytter.

1957 JESTER, som betyr Hoffnarr, gjorde ingen skam på navnet den 12/01-1957 da HRH Prince Philip, Hertugen av Edinburgh, steg om bord. På sin reise i Antarktis la R/Y BRITANNIA til kai i Leith Harbour. Etter prinsens populære visitt og omvisning på landstasjonen fikk den sydlige JESTER æren av å føre den celebre gjest videre til magistraten i King Edward Cove. Om hoffnarrens løyer sier historien intet om.

Skytter var Georg Paulsen, Veierland

1958 Sesongen 1958/59. Skytter var Georg Paulsen, Veierland

1959 Sesongen 1959/60. Skytter var Einar Jacobsen, Veierland

1961 Siste sesong, 1961/62, i fangst for Fl/k SOUTHERN HARVESTER som bøyebåt. Skytter var Ivar Jensen, Råde

1962 Brakt til Melsomvik for opplag.

1964 Solgt i november til P/R Torleif Jensen, Kristiansand.

1966 Solgt til A/S Kvint (Torleif Jensen, Høllen, Søgne), Kristiansand.

Ombygget til fraktebåt m/ 6-syl. Alpha (Alpha Diesel A/S, Frederikshavn, b.1952), på 480 BHK og gjendøpt KVINT.

Ny tonnasje: 730 tdw, 485 brt, 257 nrt.

Fysiske mål: 167,3’ - B: 29,7’ – D: 12,5’.

1975 Hovedmotoren erstattes med nyere motor. En Alpha diesel (Alpha Diesel A/S, Frederikshavn, b.1957), på 420 BHK

1976 Tilbakeført P/R Torleif Jensen, Kristiansand.

1977 Solgt til P/R Kvint (Leif Helgesen, Søgne), Kristiansand. Omdøpt KVINTESS.

1978 Solgt i april til P/R Kvintess (Raymond Berentsen, Søgne), Kristiansand.

1980 Solgt til K/S Berentsen & Helgesen A/S I, Søgne/Kristiansand i november.

1983 Solgt til Nils Høyland, Steinsland/Kristiansand 15/02. Videre solgt til Simon Møkster, Stavanger 01/03.

Omdøpt STRILHVAL med Stavanger som hjemmehavn.

1984 Ombygd til Stand-by bruk i Nordsjøen ved H & E Nordtveit Skibsbyggeri, Nordtveitgrend. Ny motor installert. En 6-sylindret, 4-takter (bygd av KHD AG, Köln), 1600 BHK.

1990 Ny tonnasje målt til 588 BT, 176 NT. Gir fartøyet en fart på 15,5 knop.

1993 Overført til Simon Møkster Shipping A/S, Stavanger i september.

2001 I oktober overført til Team Møkster AS (Simon Møkster Shipping AS), Stavanger.

2007 Overført til Møkster Safety AS (Simon Møkster Shipping AS), Stavanger.

2009 Fremdeles en del av rederiets flåte.

Fremdrift: 1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), type dobbel to trinns ekspansjon, 4-sylindret, 14,6'-34,3'-34,3'-14,6'. Slag/stroke: 32,5'. 2.150 IHK (286 NHK). Bygget av Rankin & Blackmore Ltd., Greenock

1950 Built as whale catcher KVINT by A & J Inglis Ltd., Greenock and delivered in November to the whaling company Falkland Shipowners, London.

1951 In October sold to A/S Antarctic, Tønsberg. Renamed KJAPP

1952 Sold in May to The South Georgia Co. Ltd. (Chr. Salvesen & Co.), Leith, UK. Renamed SOUTHERN JESTER.

Catching for the Leith Harbour all seasons until the station closed down after the 1960/61-season.

1957 On 12/01-1957: R/Y BRITANNIA berthed at Leith Harbour and HRH Prince Philip was welcomed as a popular guest. After the visit of the whaling plant, the whole Royal party, was carried to King Edward Cove by SOUTHERN JESTER. If this Southern jester acted as a jester on this day of January back in 1957. The story does not tell.

1961 Catching for Fl/F SOUTHERN HARVESTER in her last active season, 1961/62

1962 Brought to Melsomvik, Norway for lay up.

1964 Sold to P/R Torleif Jensen, Kristiansand, Norway in November.

1966 Sold to A/S Kvint (Torleif Jensen, Høllen in Søgne), Kristiansand.

Converted to a cargo vessel with oil engine. A 6-cylinders Alpha Diesel (Alpha Diesel A/S, Frederikshavn, built 1952), at 480 BHP. Renamed KVINT.

New tonnage: 730 tdw, 485 grt, 257 nrt.

Measuring: 167,3’ - B: 29,7’ – D: 12,5’.

1975 Main engine replaced by a Alpha Diesel built 1957 (Alpha Diesel A/S, Frederikshavn, Denmark), output 420 BHP.

1976 Re-purchased by P/R Torleif Jensen, Kristiansand.

1977 Sold to P/R Kvint (Leif Helgesen, Søgne), Kristiansand. Renamed KVINTESS.

1978 In April, sold to P/R Kvintess, (Raymond Berentsen, Søgne), Kristiansand, Norway.

1980 Sold to K/S Berentsen & Helgesen A/S I, Søgne/Kristiansand in November.

1983 Sold to Nils Høyland, Steinsland/Kristiansand 15/02. Re-sold to Simon Møkster Shipping, Norway 01/03.

Renamed STRILHVAL. Registered with Stavanger as homeport.

1984 Converted to a Stand-By vessel for the North Sea by H & E Nordtveit Skibsbyggeri, Nordtveitgrend. New engine installed, a 6-cylinder, 4-stroke (built by KHD AG, Köln), with a 1.600 BHP output giving a speed of 15,5 knots.

1990 New tonnage: 588 BT, 176 NT.

1993 Transferred to Simon Møkster Shipping A/S, Stavanger in September.

2001 In October, transferred to Team Møkster AS (Simon Møkster Shipping AS), Stavanger.

2007 Transferred to Møkster Safety AS (Simon Møkster Shipping AS), Stavanger.

2009 Still a part of the Møkster fleet.

  • SOUTHERN JESTER

    SOUTHERN JESTER
  • SOUTHERN JESTER

    SOUTHERN JESTER
  • SOUTHERN JESTER

    SOUTHERN JESTER
  • SOUTHERN JESTER

    SOUTHERN JESTER
  • SOUTHERN JESTER

    SOUTHERN JESTER
  • SOUTHERN JESTER

    SOUTHERN JESTER
  • SOUTHERN JESTER

    SOUTHERN JESTER
Kilde: Boken «From 70North to 70South», Graeme Somner 1994, / Hvalfangsten, eventyret tar slutt, Dag Bakka jr. 1992,
Firmanytt No. V, Oktober 1957 (CS&Co) v/GHV/EW, Simon Møkster Shipping, Stavanger 2006, www.skipet.no skipsliste
Utarbeidet av: Ragnar Iversen og Ulf W. Gustavsen
   
https://www.sandefjordshistorie.no