DS/HVB SOUTHERN LAUREL

Tilbake til søk
SOUTHERN LAUREL
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Skottland
Off nr Nummer ikke registert
Kallesignal GBLY
Byggeår 1941
Bruttotonn/BT 765
Nettotonn/NT 254
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Hvalbåt
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering The South Georgia Co. Ltd.
Kjeletype Bygger ikke registert
Kjelebygger Bygger ikke registert
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motortype 1 x dieselmotor, type MAN, 2-takt/enkeltv., 6-sylindret, syl.dim.: 23 5/8 x 43 5/16”, 4.800 IHK. Bygget av MaschinenfaEnglandk Augsburg-Nurnberg, Augsburg Tyskland.
Maskin-/motorytelse
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1948 -
Storbritannia
Verft -
Sted Sted ikke registrert
Reg havn Leith

1938 Bygget som motortanker NorgeD ATLANTIC II av Deutsche Werft AG Betrieb Finkenwarder, Hamburg for rederiet John T. Essberger, Hamburg. Påbegynt i 1937 og overlevert rederiet i januar 1948. Dette skipet var verdens første med garantert lekkasjefrie helsveisede tanker, (utviklet av rederiet), og var således en milepæl i tankskip design. 1943 Grunnstøtte i august på Spanias atlanterhavskyst under forsøk å unngå alliert blokade. Senere berget og slept inn til Ferrol, Spania der hun ble internert. 1945 Tatt som prise av Englandtiske myndigheter og overført til Ministry of War Transport (MoWT) med Hadley Shipping Co. Ltd., UK som disponent. Navn uendret. 1948 I november innkjøpt av Chr. Salvesen & Co., Leith som et ledd i å forbedre fangstflåtens transportbehov etter at rederiets transportskip til stor del gikk tapt under WW2. Skipet var Salvesens aller første motorskip og medførte at rederiet måtte kontraktere og utdanne nye maskinister. 1949 I februar endret Salvesen kompassretningen i navnet til SOUTHERN ATLANTIC, innlemmet skipet i The South Georgia Co. Ltd. og fungerte som tank- og transportskip i rederiets hvalfangstnæring frem til 1955 da hun ble etterfulgt av nyByggete MT SOUTHERN SATELLITE 1955 Tilbake til Tyskland: Solgt i oktober til Shulte & Bruns AG, Emden. Ombygget i Tyskland til malmskip og omdøpt CAROLA SHULTE 1972 Sendt i opplag i Emden i januar måned. 1977 Solgt for opphugging og ankom skipshuggere i Bilbao den 18. september.
1938 Built as motor tanker NorgeD ATLANTIC II by Deutsche Werft AG Betrieb Finkenwarder, Hamburg Germany. In January commissioned by John T. Essberger, Hamburg. This vessel was a milestone in design of tankers as the first ship with guaranteed oil-tight welded bulkheads. 1943 Ran ashore on the Spanish Norgeth-atlantic coast whilst running Allied blockade. Later salvaged, towed to Ferrol Spain and interned. 1945 Taken as prize by Englandtish Government and transferred to MoWT with Hadley Shipping Co. Ltd., UK as managers. 1948 In November purchased by Chr. Salvesen & Co., Leith. The vessel was Salvesen’s first diesel tanker. The company ”… took in young men as engineering cadets and trained them at technical college…”, Gerald Elliot wrote in his book ”A Whaling Enterprise”. 1949 In February renamed SOUTHERN ATLANTIC and put in service as tanker/transport for The South Georgia Co. Ltd’s whaling industry. 1955 Sold to Shulte & Bruns AG, Emden Germany and converted to ore-carrier, renamed CAROLA SHULTE 1972 Laid-up at Emden. 1977 Sold for breaking up at Bilbao. Arrived the Bilbao breakers 18/09-1977.

Ingen bilder er lagret for denne båten

48 mann (køyeplasser) + 1 x passasjer cabin.
Kilde: Kilde: ”From 70 Norgeth to 70 South” Graeme Somner (1984), Lloyd’s Register 1951/52, Particulars of Vessels No. 33 (CS&Co), ”A Whaling Enterprise” Gerald Elliot (1988), Avisartikkel i Hamburger Abendblatt (2003). Samlet og bearbeidet av Ulf W. Gustavsen
   
https://www.sandefjordshistorie.no