DS/HVB SOUTHERN SHORE

Tilbake til søk
SOUTHERN SHORE
Har du bilder til dette skipet, send dem gjerne til oss: Sandefjordshistorie team
Nasjonalitet
Storbritannia
Off nr 139448
Kallesignal MGQD (VPRX i 1934)
Byggeår 1928/08
Byggenr 852
Bruttotonn/BT 328
Nettotonn/NT 115
Skrog LOA Loa: 140,5’ - Lbp: 132,0' - B: 26,2' - D: 13,8'
Skrog LBP Loa: 140,5’ - Lbp: 132,0
Bredde 26,2'
Dypgående 13,8'
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet Hastighet ikke registert
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Type ikke registert
Kjeletype 1 x dampkjel (røkrørskjel (skottekjel)/fire tube boiler), oljefyrt. Heteflate (HS) 3.050 kv/ft (sq/ft), 200 PSI arbeidstrykk
Kjelebygger Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough, England
Hjelpemaskineri Maskineri ikke registert
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-syl., dia. 16"-26"-43", slag 26", 1.560 IHK (96 NHK)
Maskin-/motorbygger Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft

1926 Bygget som hvalbåt SOUTHERN SHORE av Smith's Dock Co. Ltd., South Bank, Middlesbrough for Southern Whaling & Sealing Co. Ltd. (N. C. Watt, disponenter), London. Registrert i Port Stanley, Falklandsøyene. I antarktisk fangst frem til utbruddet av WW2.
1934 Gitt VPRX som kallesignal.
1937 Fanger for kokeriet SOUTHERN EMPRESS sesongen 1937/38.
1938 Fanger for kokeriet SOUTHERN EMPRESS sesongen 1938/39
1939 Fanger for kokeriet SOUTHERN EMPRESS sesongen 1939/40
1940 Rekvirert av Royal Navy i mars, innlemmet i 15th. Anti-Submarine Group, Iceland Command med base i Reykjavik, Island og satt inn som eskorteskip og anti ubåt jager HMS SOUTHERN SHORE
1941 Innkjøpt i september - mens under militær kommando - (sammen med den totale Southern Whaling & Sealings fangstflåte da Unilever besluttet å trekke seg ut av aktiv hvalfangst), av Sevilla Whaling Co. Ltd., (Chr. Salvesen & Co.), Leith. Navn uendret, registrert i Leith. Nytt kallesignal MGQD
1946 Returneres til eiere i januar, reparert og gjenutrustet for antarktisk hvalfangst. Satt inn som hvalbåt for landstasjonen Leith Harbour, Syd Georgia som fangstbåt.
1954 Slept ut og senket utenfor kysten av Syd Georgia etter en tids opplag på landstasjonen.

1926 Built as whale catcher SOUTHERN SHORE by Smith's Dock Co. Ltd., South Bank, Middlesbrough for Unilever Ltd.’s Southern Whaling & Sealing Co. Ltd. (N. C. Watt, managers), London. Registered at Port Stanley, Falkland Islands.
1934 Given VPRX as call sign.
1937 Catcher for factory SOUTHERN EMPRESS season of 1937/38
1938 Catcher for factory SOUTHERN EMPRESS season of 1938/39
1939 Catcher for factory SOUTHERN EMPRESS season of 1939/40
1940 Requisitioned in March by the Royal Navy (RN) and joined the 15th. Anti-Submarine Group, Iceland Command and based at Reykjavik Iceland as HMS SOUTHERN SHORE.
1941 Purchased in September by Sevilla Whaling Co. Ltd. (Chr. Salvesen & Co.), Leith UK whilst under military command. Registered at Leith, name unchanged. New call sign MGQD.
1946 Returned to owners in February, repaired and rearranged for Antarctic whaling and stationed at Leith Harbour, South Georgia as whale catcher.
1954 Towed off the coast of South Georgia and scuttled.

Ingen bilder er lagret for denne båten

Kilde: "From 70 North to 70 South" by Greame Somner, Lloyds reg. 1930-1945 og 1951/52
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ulf W. Gustavsen og Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no