DS/HVB SOUTHERN FOAM
Tilbake til søk
1926 Bygget som hvalbåt SOUTHERN FOAM av Smith's Dock Co. Ltd., Middlesbrough for Southern Whaling & Sealing Co. Ltd. (N. C. Watt, disponenter), London. Sjøsatt 26/08-1926, overlevert i september. Kallesignal VPRW. Registrert på Port Stanley, Falklandsøyene.
1937 Fanger for kokeriet SOUTHERN EMPRESS sesongen 1937/38.
1938 Fanger for kokeriet SOUTHERN PRINCESS sesongen 1938/39.
1939 Fanger for kokeriet SOUTHERN EMPRESS sesongen 1939/40
1940 Rekvirert i mars av Admiralitetet v/Royal Navy. Brukt som minesveiper HMS SOUTHERN FOAM (FY 1796) tilhørende Minesweeping Group 104 med base i Dundee, Skottland. Klassifisert som fartøy av ”MS Whaler Class”
1941 Innkjøpt i september mens under militær kommando, sammen med resten av fangstflåten til Southern Whaling & Sealing Co. Ltd., av Chr. Salvesen & Co., Leith Scotland da Unilever besluttet å avvikle aktiv hvalfangst. Nytt kallesignal; MGNY. Navn uendret, registrert i Leith.
1946 Returneres til eiere i februar, omstilles til hvalfangst. Fanget for kokeriet SOUTHERN HARVESTER sesongen 1946/47.
1947 Fanget også i periodisk fangst for Polar Whaling Co.s landstasjon Hawke Harbour på Labrador mellom de antarktiske fangstsesongene i tidsrommet 1947-1951.
1948 Fanget for kokeriet SOUTHERN HARVESTER sesongen 1948/49
1951 Etterlatt i opplag sammen med SPOSA ved Hawke Harbour da Salvesen trakk seg ut av Nord- Amerikansk fangst. Hun lå uvirksom ved den nedlagte landstasjonen i de neste 5 år.
1956 Kaptein Johan Borgen (Norge/Newfoundland) gjenåpnet Hawke Harbour gjennom sitt nyetablerte selskap Hawke Harbour Whaling Co. Ltd., og tok i bruk de to opplagte hvalbåtene. SOUTHERN FOAM fikk samme år i oppdrag å slepe den utrangerte Olsen Whaling Co.-hvalbåten OLAF OLSEN til Sidney, Newfoundland. Denne sprang imidlertid lekk og gikk ned 13 miles NØ av Breton Island, Newfoundland.
1959 Etter å ha fanget og utkokt 150 hval siden 1956, oppga Johan Borgen all videre drift da landstasjonenen ble totalødelagt av brann 12/09-1959. Like etter brannen grunnstøtte SOUTHERN FOAM og etter nødvendig reparasjon ble hun sammen med SPOSA sendt i opplag i Conception Bay, Newfoundland, og kom aldri tilbake i fangst.
1970 Solgt til Dominion Metals Ltd., Canada for hugging. Selskapet valgte imidlertid å senke det nå 44 år gamle skipet i Conseption Bay.
1926 Built as whale catcher SOUTHERN FOAM by Smith's Dock Co. Ltd., Middlesbrough for Southern Whaling & Sealing Co. Ltd. (N. C. Watt, managers), London. Launched 26/08-1926 and delivered in September. Registered at Port Stanley, Falklands. Call signal; VPRW.
1937 Catcher for factory SOUTHERN EMPRESS season of 1937/38
1938 Catcher for factory SOUTHERN PRINCESS season of 1938/39
1939 Catcher for factory SOUTHERN EMPRESS season of 1939/40
1940 Requisitioned in March by The Admiralty/Royal Navy and used as the MS-Whaler Class minesweeper HMS SOUTHERN FOAM (FY-1796) under command of the Dundee based Minesweeping Group 104
1941 Purchased in September together with the entire Unilever controlled Southern Whaling & Sealing Co. by Chr. Salvesen & Co., Leith whilst under military command. Registered in Leith, name unchanged. New call signal MGNY.
1946 Returned to owners in February. Repaired and refitted for South Polar whaling and based in Leith Harbour, South Georgia as catcher.
Catcher for factory SOUTHERN HARVESTER season of 1946/47.
1947 Periodically (1947-1951) relocated at Hawke Harbour Newfoundland between the Antarctic whaling seasons.
1948 Catcher for factory SOUTHERN HARVESTER season of 1948/49.
1951 Laid-up and left together with whale catcher SPOSA at Hawke Harbour when Salvesen decided to close the shore-station and withdraw from North American whaling.
1956 SOUTHERN FOAM revitalized when Capt. Johan Borgen and his newly established Hawke Harbour Whaling Co. Ltd. reopened the shore-station.
1959 Disaster struck when the shore-station was badly damaged by fire on 12/09-1959 forcing Capt. Borgen to give up his whaling enterprise. SOUTHERN FOAM (now damaged after a grounding) and the SPOSA were laid up in Conception Bay, Newfoundland and did never return to whaling.
1970 Sold to Dominion Metals Ltd., Canada. Although intended for scrap she was scuttled the same year in Conception Bay.