FLK SOUTHERN PRINCESS
Tilbake til søk
1915 Bygget som oljetankeren SAN PATRICIO ved Sir W.G. Armstrong, Whitworth & Co Ltd, Newcastle-upon-Tyne for Eagle Oil Transport Co Ltd., London, UK. Sjøsatt 15/02-1915 og ferdigstilt 01/05.
1917 Åpning til tonnasje rommet stengt (ref. Lloyds 1934). Skadet av torpedo 03/05 fra tysk ubåt UC65. Reparert og satt i drift igjen.
1929 Solgt til Southern Whaling & Sealing Co. Ltd (Unilever) (N. C. Watt), Dunedin, New Zealand i april for ombygging til hvalkokeri. Omdøpt SOUTHERN PRINCESS og registrert i Dunedine, New Zealand.
Startet fangst på høsten i Sydishavet sesongen 1929/30. Norsk representant var A. C. Olsen, Sandefjord.
1930 Passerer Panama 01/05 på hjemtur. Ankom Sandefjord 03/06. Avgikk 07/06.
Fortsatte til Sydishavet også for sesongen 1930/31.
1931 I sesongen 1931/32 gikk hun på ny til hvalfeltene i syd til tross for at omtrent hele resten av den internasjonale hvalflåten var i opplag.
1932 I sesongen 1931/32 ble resultatet 139.730 fat.
Deltok i sesongen 1932/33. Ankom Sandefjord 04/09 for mannskap og utrustning. Forlot Norge 08/09 med kurs for feltet. Skyttere på ekspedisjonen var Aksel Hansen, Nøtterøy. Kristian Thoresen, Sandar. Hans Mathisen, Sandar. Hjalmar Freberg, Sandar. Jørgen Hansen, Løve. Gustav Mathisen, Bogen. Sigurd Andersen, Tønsberg.
Fangstbestyrer var Herman Berntsen, Bogen.
Passerte Cape Town 09/10
1933 Deltok i sesongen 1933/34.
1934 Deltok i sesongen 1934/35. Bestyrer var Torstein Andersen.
1935 I sesongen 1934/35 ble det 1.775 hval som utgjorde et resultatet av 139.730 fat. Ankom Sandefjord 19/05 m/mannskaper og for sommeropplag. Ankom Sandefjord 18/04 og ankret på Sigrunnen. Gikk videre til Ormestadvika i Mefjorden og ankret opp ved Storholmen med retning Holtanlandet 20/04. 249 mannskaper ble avmønstret. Beste skytter for sesongen var Hjalmar Freberg
Tilbake i Sandefjord 12/07. I dokk fra 13/07 til 06/08. Forhalt fra verksted til opplag 12/09. Avgikk Sandefjord 14/10 med kurs for Sydishavet etter å ha tatt opp mannskaper og rekvisita.
1936 Produksjonen i sesongen 1935/36 ble 119.166 fat hvalolje.
Ankom Sandefjord 25/04 og legger til ved Framnæs mek. Værksted. Dokkes fra 14/08 til 25/08 og forhaler samme dag.
I fangst sesongen 1936/37. SOUTHERN PRINCESS og SOUTHERN EMPRESS hadde en tilføyelse i lisensen for sesongen: «Produksjonen av hvalolje sønnenfor 40o sydlig bredde for de fl.k. SOUTHERN PRINCESS og SOUTHERN EMPRESS må til sammen ikke overstige 250.000 fat. Ekspedisjonen må ikke begynne fangsten før 08/12 sønnenfor 40o sydlig bredde dog uten stipulert avslutningsdato. Hvalbåt antall maks. 7 på hver ekspedisjon»
1937 Sesongen 1936/37 ble produksjonen 125.658 fat hvalolje. Hvalbåtene ble etterlatt i Durban for opplag og vedlikehold. Totalt deltok 312 mann denne sesongen.
Losset sin last i Liverpool, UK. 150 mann kom hjem til Norge mandag 03/05. 118 av dem via Horten
SOUTHERN PRINCESS ble sendt på tankfart denne sommeren. Fikk med seg en tur fra Venezuela til UK til 27/6d pr. tonn.
140 mann dro fra Sandefjord stasjon 01/10 med tog til Bergen via Drammen og Hønefoss for videre befordning til Newcastle og Liverpool med båt. Representant for reisebyrået Cook var reiseleder.
Kokeriet avgikk Liverpool 05/10 med kurs for fangstfeltet, med kurs for Aruba for opplasting av bunkers for sesongen. Møter hvalbåtene i Durban. For sesongen 1937/38 hadde hun 7 hvalbåter. Hvalbåtene var SOUTHERN PRIDE (1936) (På flere vis et historisk fartøy: Til da den største og sterkeste engelskbygde hvalbåten, og trolig den første utstyrt med en 4 sylindret tre trinns stempel dampmaskin. Gikk fra Bank-on-Tees til Cape Town. Skroget hennes ble brukt som mal for de berømte Flower Class-korvettene under andre verdenskrig)), SOUTHERN ISLES (1936), SOUTHERN MAID, SOUTHERN SEA (1936), SOUTHERN FLOWER (1928), SOUTHERN SPRAY (1925), og SOUTHERN CHIEF (1926).
1938 Etter endt sesong 1937/38 ble resultatet 113.440 fat. Overført til England og registrert i London.
På høsten ble hun sendt til Sydishavet med hvalbåtene SOUTHERN PRIDE (1936 reg CT), SOUTHERN ISLES (1936 reg CT), SOUTHERN SEA (1936 reg CT), SOUTHERN BREEZE (1936 reg CT), SOUTHERN FLOWER (1928 reg FI), SOUTHERN SPRAY (1925 reg FI), SOUTHERN FOAM (1926 reg FI) og SOUTHERN CHIEF (1926 reg FI).
1939 Resultatet for 1938/39 ble mindre enn tidligere og endte opp med 85.277 fat hvalolje og kun 173 fat sperm olje. Etter endt sesong anløper hun Durban 22/03 for så å fortsette til Bromborough Dock, Liverpool, UK 18/04.
1940 Solgt til The South Georgia Co Ltd. (Chr. Salvesen & Co., Ltd.), London. Fremdeles som SOUTHERN PRINCESS. Skipet ble underlagt britiske departement for krigs transport (MoWT) under krigen og Chr. Salvesen & Co. fungerte bare "as manager". Kokeriet ble aldri benyttet som kokeri under Chr. Salvesen & Co., Ltd. tid som eiere.
1943 Torpedert og senket utenfor Newfoundland av tysk ubåt U-600 17/03-1943 på vei fra Nord-Amerika til Clyde, Storbritannia i konvoi HX-229 med 19.000 tonn olje i lasten, to lokomotiver og en del landgangs fartøyer på dekk, samt 26 passasjerer. 4 mennesker omkom mens 96 overlevde.
Fremdrift: 1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), 4-trinns ekspansjon (quadruple exp.), 4-sylindret, syl. dia.: 28,5"-41"-58"-84", slag/stroke: 54", 4.150 IHK (790 NHK). Bygget ved North-Eastern Marine Engineering Co., Ltd., Newcastle
1915 Built as oil tanker SAN PATRICIO at Sir W.G. Armstrong, Whitworth & Co Ltd, Newcastle-upon-Tyne for Eagle Oil Transport Co Ltd., London, UK. Launched 15/02-1915 and completed 01/05.
1917 Tonnage opening closed (re-classed).
Damaged by torpedo 03/05 from German U-Boat UC65. Subsequently repaired
1929 Sold to Southern Whaling & Sealing Transport Co. Ltd. (N. C. Watt, managers), Dunedin, New Zealand in April for conversion to a floating whaling factory. Renamed SOUTHERN PRINCESS and registered in Dunedin, New Zealand.
Started whaling in the Antarctic Ocean from season of 1929/30. Norwegian representative was the company A. C. Olsen, Sandefjord.
1930 Passing Panama 01/05 on her way home. Arrived Sandefjord 03/06. Left on 07/06 after landing her load of Norwegian whaling crew.
Continued the whaling in the Antarctic Ocean also the season of 1930/31.
1931 Despite almost the rest of the total whaling fleet was at layup mode.
1932 In the season of 1931/32 the result was 139.730 bbl.
Participated in the season of 1932/33. Whaling manager was Herman Berntsen, Bogen, Tønsberg.
1933 Participated in the season of 1933/34.
1934 Participated in the season of 1934/35. Whaling manager was Torstein Andersen.
1935 In the season 1934/35 the catch was 1.775 whales producing 139.730 bbls. Arrived Sandefjord 19/05 with her crew and ready for summer storage. Arrived Sandefjord 18/04 and anchored at the anchorage at Sigrunnen. Shifted to Ormestadvika in the Mefjorden a parallel fjord to Sandefjord and dropped her anchor at Storholmen 20/04. 249 whalers were paid off. Best shooter for the season was Hjalmar Freberg.
Returned to Sandefjord 12/07. In dry dock from 13/07 to 06/08. Shifted from yard to storage 12/09.
Participated in the season of 1935/36. Departed Sandefjord 14/10 heading for the Southern Seas after loading whalers, storage, and provision for the coming season.
1936 Production of season 1935/36 was 119.166 bbl. whale oil.
Arrived in Sandefjord 25/04 and docks at Framnæs mek. Verksted. Docked from 14/08 to 25/08 and layed up the same day.
Also whaling in the season 1936/37.
SOUTHERN PRINCESS and SOUTHERN EMPRESS had an addition in the whaling license for the season: "The production of whale oil south of 40o southern latitude for the fl.f. SOUTHERN PRINCESS and SOUTHERN EMPRESS together must not exceed 250,000 barrels. The expedition must not start the catch before 08/12 south of 40o southern latitude, however without a stipulated end date. Whale boat number max. 7 on each expedition»
1937 Season of 1936/37 the production ended with 125.658 bbl. Totally 312 men were in action in the season.
Discharged its cargo in Liverpool, UK. 150 whalers went home to Norway on Monday 03/05. 118 of them via Horten, Norway by boat.
SOUTHERN PRINCESS was sent on a tanker trade this summer. Got a trip from Venezuela to the UK to 27/6d per ton.
140 whalers left from Sandefjord railway station on 01/10 by train to Bergen via Drammen and Hønefoss for further transport to Newcastle and Liverpool by boat. A representative of the travel agency Cook was the tour manager.
The factory ship departed Liverpool 05/10 heading for the whaling ground, via Aruba for uploading bunkers for the season. Meeting the whale catchers in Durban
For season 1937/38 she had 7 catchers in her fleet. Her catchers were SOUTHERN PRIDE (1936) (In many ways a historic vessel: Until then, the largest and strongest English-built whaleboat, and probably the first equipped with a 4-cylinder, three-stage piston steam engine. Left from Bank-on-Tees to Cape Town. Her hull was used as a template for the famous Flower Class corvettes during WWII), SOUTHERN ISLES (1936), SOUTHERN MAID, SOUTHERN SEA (1936), SOUTHERN FLOWER (1928), SOUTHERN SPRAY (1925), and SOUTHERN CHIEF (1926).
1938 After end of season 1937/38 the result was totally 113.440 bbl.
Transferred to England and registered in London.
In the autumn she was sent to the Southern Ocean with her catcher boats. In the autumn she went to the whaling ground with the catcher SOUTHERN PRIDE (1936 reg CT), SOUTHERN ISLES (1936 reg CT), SOUTHERN SEA (1936 reg CT), SOUTHERN BREEZE (1936 reg CT), SOUTHERN FLOWER (1928 reg FI), SOUTHERN SPRAY (1925 reg FI), SOUTHERN FOAM (1926 reg FI)and SOUTHERN CHIEF (1926 reg FI).
1939 The result of 1938/39 was less than before and ended with 85.277 bbl. of whale oil and only 173 bbl. of sperm oil. After end of season, she called Durban, SA on 22/03 for later to proceed to Bromborough Dock, Liverpool, UK where she arrived on 18/04.
1940 Sold to The South Georgia Company Limited (Chr. Salvesen & Co), Leith, Scotland, and name unchanged. Chr. Salvesen & Co "as manager" while under the disposition of the Ministry of War Transport (MoWT) during the war. The ship was never used as a whaling factory for the company Chr. Salvesen & Co., Ltd.
1943 Torpedoed and sunk off Newfoundland by German submarine U-600 17/03-1943 on route from North America to Clyde, UK in convoy HX-229 with 19.000 tonnes of oil in the cargo, two locomotives and a number of landing craft on deck, as well as 26 passengers. 4 people died while 96 survived.