DS/HVB SOBKRA
Tilbake til søk
1937 Bygget som hvalbåt SOBKRA ved Smith's Dock Co. Ltd, Middlesborough for regning av South Georgia Co Ltd. (Chr. Salvesen & Co.,) Leith Scotland. Sjøsatt 21/09-37. Levert i november fra en serie på fire skrogmessig like hvalbåter, SONDRA, SORSRA, SOLVRA og SOBKRA levert med to i oktober og to i november 1937. (Som førstbyggede skip av sin klasse SONDRA, fikk båttypen navnet ”Sondra klassen”. Denne klassen var også mal for etterkrigsbygde Smith’s Dock hvalbåter). Avviker med at to av dem er kun utstyrt med en kjel.
Satt i fangst for hvalkokeriet SOURABAYA sesongen 1937/38 og frem til og med sesongen 1939/40
1940 Fanget for Fl/k SOUTHERN EMPRESS i sesongen 1940/41
1941 Fanget tidlig på høsten for landstasjonen på Leith Harbour. Satt inn i tjeneste for Royal Navy (RN) i oktober.
1942 Ombygget til krig og ferdigstilt i februar. Omdøpt HMS SOBKRA (FY 331) og registrert som kategori ASW Whaler.
1945 Satt i fangst for Fl/k EMPIRE VENTURE sesongen 1945/46, mens den ennå var i tjeneste for MOWT (Ministery of War Transport) i London.
1946 Returnert til eiere i september og satt i fangst fra landstasjonen på Leith Harbour sesongen 1946/47. Skytter var.
1947 i fangst fra landstasjonen på Leith Harbour sesongen 1947/48. Skytter var Søren Olsen, Onsøy.
1948 i fangst fra landstasjonen på Leith Harbour sesongen 1948/49. Skytter var Søren Olsen, Onsøy.
1949 I fangst fra landstasjonen på Leith Harbour sesongen 1949/50. Skytter var Harald Olsen jr, Husøysund.
1950 I fangst fra landstasjonen på Leith Harbour sesongen 1950/51. Skytter var Harald Olsen jr, Husøysund (?).
1951 I fangst fra landstasjonen på Leith Harbour sesongen 1951/52. Skytter var Harald Olsen jr, Husøysund (?).
1952 I fangst fra landstasjonen på Leith Harbour sesongen 1952/53. Skytter var.
1953 I fangst fra landstasjonen på Leith Harbour sesongen 1953/54. Skytter var.
1954 I fangst fra landstasjonen på Leith Harbour sesongen 1954/55. Skytter var Martin Olsen, Onsøy/ Sandar.
1955 I fangst som bøyebåt fra landstasjonen på Leith Harbour sesongen 1946/47. Skytter var Wilhelm Johansen, Slagen sammen med Ivar Jensen, Råde som alternerte mellom SOBKRA/ SOUTHERN STRIFE
1956 I fangst fra landstasjonen på Leith Harbour sesongen 1946/47. Skytter var .
1957 I fangst som bøyebåt fra landstasjonen på Leith Harbour sesongen 1957/58. Skytter var Bjarne L. Olsen, Onsøy og Øivind Andersen, Onsøy som begge alternerte mellom SOUTHERN SAILOR/SOBKRA.
1958 I fangst som bøyebåt fra landstasjonen på Leith Harbour sesongen 1958/59. Skytter var Bjarne L. Olsen, Onsøy og Hans Nilsen, som alternerte mellom SOUTHERN SAILOR/SOBKRA
1959 I fangst som bøyebåt fra landstasjonen på Leith Harbour sesongen 1959/60. Skytter var Arne Paulsen, Veierland og Åge Lander, Nøtterøy som begge alternerte mellom SOUTHERN SAILOR/SOBKRA
1960 Benyttet som bøyebåt sesongen 1960/61. Skytter var Sverre Olsen, Nøtterøy
1961 Solgt til John Utheim med flere for ombygning til fiskebåt. Ble liggende uendret antagelig grunnet manglende finansiering.
1965 Solgt til Trygve Olsen Fiskebåtrederi A/S, Havøysund og ombygget til fiskebåt ved Gerh. Voldnes A/S i Fosnavåg. Dampmaskin og kjele erstattet av en dieselmotor på 1.200 BHK fra Wichmann Motorfabrik, Rubbestadneset. Fikk 04/02 navnet MS/MKr HUGO TRYGVASON av fru Olsen. Registrert i merkeregisteret som F-100-M (Måsøy). Kallesignal: LNMD.
Båten var tiltenkt bruk på storsilda.
1966 Fisket store mengder sild og lodde. Totalfangst ble 168.000 hl. Skipper Gunnar Fagerborg kunne fortelle at «på sommersilda det året gikk vi nærmest i fraktfart fra Bjørnøyfeltene og til fabrikkene».
1967 På sild og loddefiske.
1969 Forlenget med 17 fot. Ny tonnasje: 574 brt/236 nrt.
1971 Ny motor installert. Wichmann type, 1750 BHK.
1972 Gikk på grunn og ble forlatt i Trondheimsfjorden 22/03-1972. Tatt av grunnen 25/03-82 og reparert.
1973 HUGO TRYGVASON gikk fra Norge med kurs for Grand Banks for å fiske til fabrikkskipet NORDGLOBAL. Skulle delta i kommersielt loddefiske, etter anbefaling av Havforskningsinstituttet. Sesongen var beregnet til å vare mellom 04/06 og 15/08. Totalt 9 trålere deltok, og totalfangsten ble 47.000 tonn.
1975 Forlenget med ytterlig 12 fot. Ny tonnasje: 593 brt/279 nrt. Nye dimensjoner: Loa: 186,3 - B: 27,5’ – D: 15,8’
1981 Solgt til P/R Jens Petter & Odd Tore Kraknes, Tromsø.
1982 Ble brukt som bergingsbåt ved opptak av restene etter Widerøe flyet som styrtet i havet utenfor Gamvik, samt posisjonering av første borerigg på Trømsøflaket.
1984 Solgt til Remøy på Mørekysten og gitt navnet REMBAS.
1986 Var på sin siste tur på senhøsten før den ble kondemnert.
1987 Nedrigget ved Myklebust Mekaniske og skrog senket i Voldsfjorden ved Volda.
Fremdrift: 1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), tre-trinns ekspansjon (triple exp.), 3-sylindret, syl. dia.: 17,75"-30,5"-52", slag/stroke: 30", 2.100 IHK. Bygget av Smith's Dock Co. Ltd, Middlesbrough
1937 Built as whaling catcher SOBKRA by Smith's Dock Co. Ltd, Middlesbrough on behalf of South Georgia Co Ltd. (Chr. Salvesen & Co.), Leith, Scotland.
Delivered in November from a series of four hull-like whaleboats, SONDRA, SORSRA, SOLVRA and SOBKRA delivered with two in October and two in November 1937. (As the first built ships of their class SONDRA, the boat type was named "Sondra class". This class was also template for post-war built Smith's Dock whaleboats). Differs in that two of them are only equipped with single boiler.
Catching for whaling factory SOURABAYA in the season of 1937/38 and until and including season 1939/40
1940 Catching for Fl/F SOUTHERN EMPRESS the season of 1940/41
1941 Catching for the landbased whaling station at Leith Harbour early autumn. Requisitioned by Royal Navy (RN) in October.
1942 Rebuilt for war and completed in February. Renamed HMS SOBKRA (FY 331) and registered as category ASW Whaler.
1945 Catching for Fl/F EMPIRE VENTURE the season of 1945/46 while still under command of MOWT in London
1946 Returned to owners in September and put to service as catcher at Leith Harbour, South Georgia.
1960 Used as towing vessel at Leith Harbour the season of 1960/61
1961 Sold to John Utheim and others for conversion to fishing vessel. Laid up, probably caused by lack of financial support.
1965 Sold to Trygve Olsen Fiskebåtrederi A/S, Havøysund, and converted to diesel propelled fishing vessel by Gerh. Voldnes A/S in Fosnavåg. Steam engine and boiler replaced by a diesel engine of 1.200 BHP from Wichmann Motorfabrik, Rubbestadneset. Named MV/MKr HUGO TRYGVASON by Mrs. Olsen. Registered as F-100-M (Måsøy), and call sign LNMD. The vessel was intended for herring fishey.
1966 Catching big amount of herring and capelin. Total amount of the year became 168.000 hl. The skipper, Gunnar Fagerborg, could tell that «during summer herring that year we did regular transport of herring between the fishing ground at the Bjørnøyfeltene and to the factories».
1969 Lengthened by 17 feet. New tonnage: 574 grt/236 nrt.
1972 Ran aground and abandoned in Trondheimsfjorden 22/03-1972. Refloated 25/03-82 and repaired.
1973 HUGO TRYGVASON left Norway, heading for the Grand Banks for catching capelin to the floating fishing factory NORDGLOBAL. The Norwegian Institute of Fishing Marine Research had recommended commercial fishing of capelin during month of June and July. Totally 9 trawlers participated. Total catch result was 47.000 tons.
1975 Lengthened by 12 feet. New tonnage: 593 grt/279 nrt. New dimension: LOA: 186,3 - B: 27,5’ – D: 15,8’
1981 Sold to P/R Jens Petter & Odd Tore Kraknes, Tromsø.
1982 Assisted in rescuing parts from the Widerøe aircraft crashing in the sea outside Gamvik. Also assisted in positioning of the first drilling platform drilling on Tromsøflaket.
1984 Sold to Remøy on the coast of Møre, Norway and renamed REMBAS.
1986 Was on its last trip in the late fall before it was condemned.
1987 Rigged down at Myklebust Mek. and hull sunk in Voldsfjorden at Volda.