DS/HVB SONDRA (I)

Tilbake til søk
SONDRA (I)
Nasjonalitet
Storbritannia
Off nr 164380
Klassifisering Lloyds BS* Whaling purposes
Kallesignal MMMV
Byggeår 1937/10
Leveringsmåned Oktober
Byggenr 1041
Bruttotonn/BT 433
Nettotonn/NT 159
Skrog LOA L: 148,0’ (45,11 m)
Bredde 27,6’ (8,41 m)
Dybde (i riss) 15,7’ (4,78 m)
Skipsbeskrivelse Dampskip Hvalbåt
Skipsfunksjon/bruk Fartøy for hvalfangst
Hastighet 14,0
Drivstoffkapasitet Kapasitet ikke registert
Lasthåndtering Fangstbåt
Kjeletype 2 x hoved dampkjeler (vannrørskjeler/water tube boiler), oljefyrte m/kunstig trekk, heteflate (HF) totalt: 7.876 kv/ft.
Kjelebygger Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough, England
Hjelpemaskineri 2 x damp stempelmaskiner m/generatorer.
El-kraft 110VdC
Navigasjonsutstyr Radar, gyro kompass, peilesender (DF), ekkolodd.
Manøvreringssystem Dampdrevet styremaskin
Kommunikasjonsutstyr Trådløst telefoni/telegrafi
Maskin-/motortype 1 x Dampmaskin
Maskin-/motorytelse
Maskin-/motordetaljer Dampmaskin, 3-trinns ekspansjon, 3-sylindret, syl. dia. 17,75″-30,5″-52″, slag 30", 1.800 IHK
Maskin-/motorbygger Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough, England
Informasjon om rederi, rederiselskap og verft
Rederi
Fra - Til
1941 - 1945
Storbritannia
Sted Middlesbrough
Reg havn Leith

1937 Bygget som hvalbåt SONDRA av Smith’s Dock Co., Southbank-on-Tees, Middlesbrough for Salvesen selskapet The South Georgia Co. Ltd., Leith. Sjøsatt 25/08, overlevert i oktober fra en serie på fire hvalbåter, SONDRA, SORSRA, SOLVRA og SOBKRA levert med to i oktober og to i november 1937. Startet sin karriere som hvalbåt for Fl/k NEW SEVILLA 1937/38-ekspedisjon.
(Som førstbyggede skip av sin klasse, fikk båttypen navnet ”Sondra klassen”. Denne klassen var også mal for etterkrigsbygde Smith’s Dock hvalbåter).
1938 Fanget for Fl/k SALVESTRIA 1938/39 sesongen.
1939 Tilbake til Fl/k NEW SEVILLA for sesongen 1939/40
1940 I antarktisk fangst for Fl/k SOUTHERN EMPRESS i sesongen 1940/41
1941 Påbegynte 1941/42 sesongen med fangst for landstasjonen Leith Harbour, Syd-Georgia før hun i desember ble rekvirert av Royal Navy og tatt til UK for krigstjeneste som HMS SONDRA (FY 345) av Royal Navy, såkalte ASW-Class. Utstyrt som ubåtjager og hovedsakelig benyttet som eskorteskip på Europa – Afrika (Dakar) konvoiene.
ASW-klassen besto av til sammen 32 britisk og norskeide hvalbåter, hvorav åtte gikk tapt under WW2
1945 Returnert til eierne i oktober og gjenoppbygget som hvalbåt.
1946 Fanget for landstasjonen Leith Harbour, Syd-Georgia i sesongene 1946/47 til 1949/50
1947 Fanget for landstasjonen Leith Harbour, Syd-Georgia i sesongene 1947/48. Skytter var
1948 Fanget for landstasjonen Leith Harbour, Syd-Georgia i sesongene 1948/49. Skytter var
1949 Fanget for landstasjonen Leith Harbour, Syd-Georgia i sesongene 1949/50. Skytter var
1950 Fra 1950/51 alternerte hun mellom selskapets to kokerier.
1951 Alternerer som fangstbåt mellom Salvesen kokeriene. Skytter var
1952 Alternerer som fangstbåt mellom Salvesen kokeriene. Skytter var Otto Thorsen, Tjøme, sesongen 1952/53.
1953 Alternerer som bøyebåt mellom Salvesen kokeriene. Skytter var Thormod Larsen, Nøtterøy sesongen 1953/54
1954 Alternerer som bøyebåt mellom Salvesen kokeriene. Skytter var Thormod Larsen, Nøtterøy sesongen 1954/55
1955 Alternerer som fangstbåt mellom Salvesen kokeriene. Skytter var
1956 Alternerer som bøyebåt mellom Salvesen kokeriene. Skytter var Anker W. Møller, UK. Arne Larsen, Nøtterøy var prøveskytter sesongen (alternerer mellom SOUTHERN SOLDIER og SONDRA) 1956/57 sammen med Alf Mathisen, Sem
1957 Alternerer som fangstbåt mellom Salvesen kokeriene. Skytter var Anker W. Møller, UK. (Alternerer mellom SOUTHERN WILCOX og SONDRA.) sesongen 1957/58.
1958 Alternerer som bøyebåt mellom Salvesen kokeriene. Skytter var Anker W. Møller, UK. (Alternerer mellom SONDRA og SOUTHERN WILCOX.) sesongen 1958/59 sammen med Arnulf Stensønes, UK.
1959 I fangst for Fl/k SOUTHERN VENTURER sesongen 1959/60 som bøyebåt for. Skytter var H. Gamlemsvik, Sem sammen med Hans Nilsen, (som alternerer mellom SONDRA og SOUTHERN WILCOX.) sesongen 1959/60.
1960 I fangst sesongen 1960/61 som bøyebåt. Skytter var Leidulf Gjemmestad, Sem
1961 Lagt i opplag i Leith Harbour, Syd-Georgia. Fl/k SOUTHERN VENTURER ble solgt til Japan på vårparten sammen med 7 hvalbåter på hjemtur fra feltet med avtalt levering juni 1962.
1963 Salvesen kokeriet Fl/k SOUTHERN HARVESTER legges opp etter sesongen og selges samme høst til Japan og Salvesen oppgir hvalfangsten.
1964 I september funnet sunket i sine fortøyninger i Leith Harbour etter tungt snefall. .

Fremdrift: 1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), tre-trinns ekspansjon (triple exp.), 3-sylindret, syl. dia.: 17,75”–30,5”–52”, slag/stroke: 30”. 2.100 IHK. Arbeidstrykk: 225 PSI

1937 Built as whale catcher SONDRA by Smith’s Dock Co., Middlesbrough and delivered Salvesen’s The South Georgia Co. Launched 25/08, delivered in October. Joined as new the Fl/F NEW SEVILLA pelagic Antarctic 1937/38-whaling expedition.
(She was the first catcher in a row of new vessels described as the "Sondra class”. She became a template for Smith’s Docks post war catcher program.)
1938 Transferred to the Fl/F SALVESTRIA expedition for the 1938/39-season.
1939 Returned to Fl/F NEW SEVILLA for the 1939/40 season,
1940 Catching for Fl/F. SOUTHERN EMPRESS in the 1940/41 wartime season.
1941 Started the 1941/42-season as catcher for shore station Leith Harbour, South Georgia. In December requisitioned by Royal Navy for WWII duty. Converted in UK to anti u-boat vessel HMS SONDRA (FY 345) of the ASW-Class. Mainly used as escort vessel for the Europe-Africa (Dakar) convoys.
(The ASW-Class counted a total 32 British and Norwegian owned whale catchers. Eighth were lost during WW2
1945 Returned to owners in October.)
1946 Catching for Leith Harbour 1946/47 – 1949/50
1950 From 1950/51 she alternated between the company's two factory ships.
1952 Used as a fishing boat in the 1952/53 season. The shooter was Otto Thorsen, Tjøme.
1953 Used as a buoy boat in the 1953/54 season. The shooter was Thormod Larsen, Nøtterøy.
1954 Used as a buoy boat in the 1954/55 season. The shooter was Thormod Larsen, Nøtterøy.
1956 Used as a buoy boat in the 1954/55 season. The shooter was Anker W. Møller. Test shooters were Arne Larsen, Nøtterøy and Alf Mathisen, Sem for the 1956/57 season. Was a marksman half the season.
1958 Used as a buoy boat in the 1958/59 season. Test shooter was Arnulf Stensønes, UK.
1959 Used as a buoy boat in the 1959/60 season for Fl/k SOUTHERN VENTURER. Test shooters were Hans Nilsen and H. Gamlemsvik, Sem.
1960 Used as a buoy boat in the 1960/61 season. Test shooter was Leidulf Gjemmestad, Sem.
1961 Laid up at Leith Harbour.
1964 In September, the find sank in its moorings in Leith Harbour after heavy snowfall.

  • SONDRA (1)

    SONDRA (1)
  • SONDRA (1)

    SONDRA (1)
Kilde: Boken ”From 70N to 70S” Graeme Somner 1984, LR 1951/52, ”Hvalfangsten, eventyret tar slutt” Dag Bakka jr. 1992, Lokale arkiver,
Utarbeidet av: Samlet og bearbeidet av Ulf W. Gustavsen og Ragnar Iversen
   
https://www.sandefjordshistorie.no