DS/HVB STEFA
Tilbake til søk
1929 Bygget som hvalbåt STEFA av Smith’s Dock Co. for regning av The South Georgia Co. (Chr. Salvesen & Co.), Leith Scotland. Sjøsatt 23/02-1929 og levert i mars.
I 1928 og 1929 lot Salvesen bygge hele 13 hvalbåter av samme type ved Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough. Disse var STINA og SULLA (1928). I 1929: SEVRA, SHERA, STEFA, SVEGA, SHUSA, SLUGA, SUKHA, SUMBA, SHIKA(1), SILJA og SIRRA.
Som et apropos om disse datidens hurtigste og beste hvalbåter kan nevnes at Anders Jahre var så imponert at han ringte til verftet og bestilte fem hvalbåter, ”-the same as Salvesen”.
I fangst for begge kokeriene SARAGOSSA og SALVESTRIA i sin første sesong 1929/30.
1930 Sommer fangst ved selskapets landstasjon i Saldanaha Bay, Syd Afrika før antarktisk for Fl/k. SARAGOSSA 1930/31. Fanget for samme kokeri også 1931/32 sesongen.
1932 Fanget for Fl/k SALVESTRIA 1932/33 sesongen.
1933 Fanget for Fl/k NEW SEVILLA fra sesongen 1933/34 til 1936/37
1937 Utleid til det tyske Öelmühle Walfang-Konsortium, Berlin for hvalfangst I Sydishavet med kokeriet SÜDMEER (ex SYDIS) sammen med kompanibåten SHERA i sesongen 1937/38. Begge hvalbåtene hadde britisk flagg. Fangsten startet 08/12.
1938 Sesongen 1937/38 ble avsluttet 15/03. Resultatet ble 59.970 fat hvalolje og 200 fat spermolje.
Om høsten igjen går turen til Sydishavet med kokeriet SÛDMEER for sesongen 1938/39.
1939 Resultatet av sesongen 1938/39 ble 34.048 fat hvalolje og 1.424 fat spermolje. Hvalbåtene SHERA og STEFA legges opp på Syd-Georgia etter endt sesong.
Sesongen 1939/40 var ingen tyske hvalfangstfartøy ute.
1940 Rekvirert i mars av Royal Navy (RN).
1942 Overført til den sovjetiske marinen i februar. (T-103).
1943 Underlagt Admiralitetet, UK, men fremdeles under sovjetisk kommando.
1947 Tilbakeført Royal Navy og lagt i opplag i britisk havn.
1952 Solgt norske kjøpere, ombygget til fiskefartøy og omdøpt HALGRIM. Ny tonnasje ble 360 tdw, 240 brt og forsynt med to lasterom med to luker med 2 vinsjer og bommer. Damp maskineri ble erstattet med en 1944-modell Fairbanks diesel, 4-takt/enkeltv., 8-sylindret, syl. dim.: 12" x 15", 500 BHK. Bygget av Fairbanks, Morse & Co, Beloit, Wisconsin.
Norsk kallesignal ble LNTW.
1953 Solgt, omdøpt REIDUN, registrerings nummer T-79-SO. Reder var Harald Falnes, registrert i Skudeneshavn.
1967 Ny fremdriftsmotor installert. En Caterpillar 12-sylindret/4-takter syl. dim.: 159 x 203 mm. 800 BHK (736 kW). Bygget av Caterpillar Tractor Co, Diesel.
Eier er registrert som Odd Nyborg P/R, Frøskeland, Registrert på Sortland.
1978 Fremdeles samme eier.
1985 Hugget i Norge.
1929 Built as whale catcher STEFA by Smith’s Dock Co., South Bank on behalf of The South Georgia Co. (Chr. Salvesen & Co.), Leith Scotland. Launched on 23/02-1929 and delivery in March.
In 1928 and 1929 Smith’s Dock of Middlesbrough delivered no less than 13 identical whale catchers to Salvesen. 1928: STINA and SULLA. 1929: SEVRA, SHERA, STEFA, SVEGA, SHUSA, SLUGA, SUKHA, SUMBA, SHIKA (1), SILJA and SIRRA.
Tycoon Anders Jahre of Sandefjord was so impressed of this modern catcher-type that he rang Smith’s Dock and ordered five catchers, “…the same as Salvesen”.
Catching for the factory ship SARAGOSSA and SALVESTRIA, in her first season, 1929/30.
1930 Summer whaling for the company’s shore-station in Saldanha Bay, South Africa before sent to the Antarctic Ocean where she was catching for Fl/F SARAGOSSA 1930/31 and 1931/32
1932 Catching for Fl/F SALVESTRIA in the season of 1932/33
1933 Catching for Fl/F NEW SEVILLA from 1933/34 to the 1936/37 season.
1937 Hired by the Öelmühle Walfang-Konsortium, Berlin as catcher together with the sister the catcher SHERA, both flying British flag and registered in Cape Town, for the season of 1937/38 with the factory SÜDMEER (ex SYDIS) in the Southern Seas. The whaling season commenced on 08/12.
1938 The season of 1937/38 closed on 15/03. The expedition result was 59.970 bbl. of whale oil and 200 bbl. of sperm oil.
The season of 1938/39 again as catcher for factory SÜDMEER (ex SYDIS).
1939 The result of the 1938/39 season was 34.048 bbl. of whale oil and 1.424 bbl. of sperm oil. The catcher STEFA and SHERA was laid up at South Georgia after finished season.
No German whaling expedition went to the whaling ground during the season of 1939/40 because of the war.
1940 Requisitioned in March by Royal Navy.
1942 In February transferred to the USSR navy, (T-103).
1943 Acquired by the Admiralty, but still under Soviet command.
1947 Handed back to Britain and laid-up in British port.
1952 Sold to Norwegian buyers, converted to motor fishing vessel and renamed HALGRIM.
New tonnage was 360 tdw, 240 grt and equipped with two cargo holds, with hatches and two winches and derricks. Steam machinery was replaced by a 1944 model Fairbanks diesel, 4-stroke/single acting, 8-cylinder, cyl. dim.: 12" x 15", 500 BHP. Norwegian call sign LNTW.
1953 Sold and renamed REIDUN, fishing register no. T-79-SO. New owner was Harald Falnes, and her home port is Skudeneshavn.
1978 Same owner.
1985 Broken up in Norway.