DS/HVB SWONA (III)
Tilbake til søk
1925 Bygget som hvalbåt SWONA av Smith’s Dock Co. Ltd, Middlesbrough for The South Georgia Co (Chr. Salvesen & Co.), Leith Scotland. Rederiets siste i en rekke av tre fartøyer med samme navn.
Sjøsatt 07/07-1925, overlevert i august.
(Navnet SWONA kommer fra den nordligste av to øyer i Pentland Firth mellom Orknøyene og Caithness på det skotske fastlandet)
Fanget alle sesonger fra 1925/26 til 1939/40 for landstasjonen Leith Harbour.
1940 Rekvirert av Royal Navy (RN) i april. Omdøpt HMS SWONA (FY-1802). Satt i tjeneste i Middelhavet som eskorte og minesveiper.
1944 Benyttet som bøyelegger.
1946 Returnert til eier i mars, men vurdert som ulønnsom å sette i stand etter krigstjenesten og solgt til Ministry of Transport som sendte den i opplag.
I november solgt til R. Scott & Co., Syd-Afrika for ombygging og bruk som redningsfartøy. Mistet propellen 08/12 under assistanse ved berging av skipet CITY OF LINCOLN utenfor Syd-Afrika. Drev 4 dager senere på land ved Quoin Point, Kapp-provinsen og ble vraket.
1947 Vraket kjøpt av Hydraulic Engineering Works, Syd-Afrika i juli
1948 Vraket overgitt i mars måned.
1925 Built as whale catcher SWONA by Smith’s Dock Co. Ltd., Middlesbrough for The South Georgia Co (Chr. Salvesen & Co.), Leith Scotland. Launched on 07/07-1925. The last of three delivered to Salvesen in August. (The name SWONA is the name taken from the most northerly of two islands in the Pentland Firth between the Orkney Islands and Caithness on the Scottish mainland)
Catching for the shore station at Leith Harbour, South Georgia all seasons from 1925/26 to 1939/40.
1940 In April requisitioned by The Admiralty (Royal Navy). Renamed HMS SWONA (FY-1802). Commissioned and put to service in the Mediterranean Sea as escort vessel and minesweeper..
1944 Used as dan layer.
1946 Returned to owners in March, but uneconomic to refit, sold to Ministry of Transport and laid-up
In November sold to R. Scott & Co., South Africa for service as salvage vessel. 08/12 lost propeller whilst assisting in salvage of CITY OF LINCOLN. Driven ashore four days later at Quoin Point, Cape Province.
1947 The wreck sold in July to Hydraulic Engineering Works, South Africa.
1948 Wreck abandoned in March.
Ingen bilder er lagret for denne båten